עד ההנפקה: רדהיל גייסה 10 מיליון דולר בגיוס פרטי

רדהיל רוכשת תרופות מחברות במצוקה התרופה המובילה - לטיפול בקרוהן

חברת רדהיל פארמה גייסה 10 מיליון דולר ממשקיעים פרטיים וקרנות קטנות, ובהן פידליטי הון סיכון; משפחת לאוטמן; קבוצת ד"ר פישר; ד"ר שמואל קבילי - ממציא פטנטי קבילי של ג'ננטק, דני פורת, משפחת פרשקר, מאיר אוזן, ועזי פויכטוונגר. החברה שוקלת לצאת בתחילת השנה הבאה לגייס סכום דומה בבורסה בתל אביב.

לרדהיל בת השנתיים שאיפות גדולות - להיות חברת תרופות מובילה עם יכולות מחקר ופיתוח ומערך שיווק גלובלי. החברה מעסיקה עשרה עובדים בלבד, אך יש לה צנרת של 6 תרופות בשלבים מתקדמים.

האסטרטגיה של החברה היא לרכוש תרופות הנמצאות בניסויים קליניים מתקדמים מחברות במצוקה, לקדם אותן ברגולציה ואחר-כך ליצור שיתופי פעולה עם חברות תרופות גדולות, או אפילו לשווק עצמאית, אם התרופה מיועדת לשוק קטן.

"הרעיון עלה במשבר של 2008", מספר דרור בן-אשר, מנכ"ל החברה. "חברות רבות, בעיקר ציבוריות, נקלעו למצוקה והציעו מוצרים מצוינים במחירים נמוכים. זיהינו את ההזדמנות והפעלנו רשת קשרים כדי לחפש מוצרים כאלה באופן אגרסיבי. מבין מאות חברות שאיתרנו, זיהינו 15 מוצרים מעניינים וביצענו ארבע עסקאות - אחת מהן ל-3 תרופות".

אורי שילה, סמנכ"ל החברה, מוסיף כי "כל המוצרים נרכשו תמורת תשלום ראשוני נמוך, עד חצי מיליון דולר, ותגמול עבור הצלחה. כל המוצרים נמצאים בשלבים מתקדמים של ניסויים הקליניים, והושקעו בהם סכומים משמעותיים".

מדוע חברות התרופות הגדולות לא רכשו את התרופות הללו?

בן-אשר: "אף שלחברות גדולות יש עשרות אנשי פיתוח עסקי, הן לא מזהות כל דבר שקורה בשוק. מלבד זאת, חברות גדולות זזות לאט מדי עבור סטארט-אפ במצוקת מזומנים".

יש לכם ארבעה מוצרים בניסויים קליניים מתקדמים. זה דורש הרבה מאוד כסף.

"כל המוצרים שלנו הם גרסאות חדשות לתרופות שקיימות בשוק, ולכן נעבור כנראה במסלול רגולטורי קצר יחסית, עם ניסויים שידרשו מיליוני דולרים בודדים ורק חודשים ספורים לביצוע".

עם יועצי החברה נמנים גם ד"ר תום לאנג, לשעבר נשיא סרונו, וד"ר גף לייטון, בעבר סמנכ"ל הפיתוח של גלקסו סמית'קליין.

בחנתם גם מוצרים של חברות ישראליות?

בן-אשר: "כן, אך הדברים לא יצאו לפועל, אם בשל ציפיות התגמול שלהם ואם משום שהמוצרים התגלו כרחוקים מהשוק מכפי שהחברות מציגות".

יש תרופות אחרות שהגיעו לשוק על בסיס אסטרטגיה הדומה לשלכם?

שילה: "התרופה קונצרטה, גרסת שחרור מושהה של ריטלין הניתנת רק פעם ביום, הצליחה לכבוש את השוק מן המוצרים הגנריים. בישראל הגיעו לשוק החברות פרוטליקס וקמהדע עם גרסאות למוצרים שכבר קיימים בשוק, אך אלה מוצרים ביולוגיים, ולכן המסלול הרגולטורי שלהם ארוך ממה שצפוי לנו".

המוצר המוביל של רדהיל, שנרכש מחברה אוסטרלית בשם Giaconda מיועד לטיפול במחלת קרוהן, מחלת מעיים קשה ללא טיפול הולם, שמוגדרת בדרך כלל כמחלה אוטואימונית.

"חוקרים מאמינים היום כי מחלת הקרוהן מקורה בחיידק, כמו האולקוס", אומר שילה, "זהו חיידק בשם MAB, שקשה לטפל בו. התרופה היא שילוב של שלוש אנטיביוטיקות באופן מיוחד".

בספרות מתועדים ניסיונות לטיפול במחלת הקרוהן באמצעות תרופות נגד MAB, ללא הצלחה. "עשרות חולים אוסטרלים טופלו במוצר שלנו בשימוש ניסיוני, בהצלחה רבה", אומר בן-אשר. החברה קיבלה את אישור ה-FDA להכניס את המוצר לניסוי שלב ניסוי יעילות (II/III) משולב, הצפוי להיות האחרון לפני השוק.

רדהיל רכשה עוד שני מוצרים מאותה חברה. "הם היו במצב משפטי קשה שמנע מהם לגייס הון ולעשות עסקאות עם חברות גדולות", אומר בן-אשר. "כמו-כן, התרבות האוסטרלית קשה לעסקים".

לרדהיל עוד שלושה מוצרים בשלבים מתקדמים - תרופה בשחרור מושהה למניעת בחילות והקאות אצל חולי סרטן, תרופה בשחרור מושהה נגד לחץ דם, ותרופה למיגרנות הניתנת לא ככדור, אלא כדף דקיק המונח על הלשון. כיום מתנהל מו"מ לרכישת התרופה הראשונה, שאין לה מקבילה בשוק. המו"מ במקרה הזה הוא עם חברת תרופות גדולה, שהחליטה שהמוצר אינו תואם את צנרת המוצרים שלה.

כעת מתכננת החברה למתן את פעילות הרכישות שלה ולהתמקד בפיתוח התרופות.

מה מקור השם רדהיל?

בן-אשר: "שנינו יוצאי קיבוץ גבעת ברנר. ליד הקיבוץ יש רכס גבעות וביניהם גבעה של חול אדום, שהולך ונעלם בגלל גנבי עפר. החלטנו להנציח את הגבעה בשם החברה וגם בלוגו".