מקום ראשון או כלום

שיטת הניקוד החדשה שהנהיגו השנה בפורמולה 1 גרמה לשינוי משמעותי בענף: היא הפכה ניצחון בכל מירוץ להרבה יותר משמעותי, כשהמקום הראשון מתוגמל יותר מבעבר ■ היא גם יצרה צפיפות מטורפת בצמרת, כשעדיין בלתי אפשרי לדעת מי יהיה אלוף ב-14 בנובמבר

"הכול יכול לקרות!" - זה הסלוגן השיווקי שליווה את טרום העונה הנוכחית בפורמולה 1, אחרי שקברניטי הענף הגו שינוי שלא נראה אז משמעותי במיוחד - בשיטת הניקוד. אבל עכשיו, שני מירוצים בלבד לסיום, כבר אפשר להגיד בוודאות שהרפורמה המבריקה הזאת היא אחד הדברים הכי טובים שקרו לפורמולה 1.

בעקבות השיטה החדשה, העונה הזאת הפכה למטורפת והפכפכה. כרגע, אחרי 17 מירוצים, יש צמרת צפופה של חמישה נהגים המתחרים על תואר האליפות - שימו לב למספרים: למוביל פרננדו אלונסו יש 231 נקודות; אחריו מארק וובר עם 220 נקודות; לואיס המילטון שלישי עם 210 נקודות; סבסטיאן ווטל עם 206; ג'נסון באטון עם 189 נקודות.

וזו בדיוק הייתה כוונת המשורר, הלא הוא ברני אקלסטון, האיש החזק בפורמולה 1, שמאס כבר בתחרויות נטולות הברק וההנאה שאפיינו את הענף בשנים האחרונות, ורצה אקשן בכל מחיר.

***

אקלסטון הציע את שינוי שיטת הניקוד כחלק מתכנית כללית ומרחיקת לכת של החזרת העניין והתחרותיות. האמת כבר היתה חייבת לצאת מהארון. לכולם נמאס לחזות בעונות דומות לקודמת, למשל, שהסתיימה באליפות קלילה של באטון. עם נתון של שישה ניצחונות בשבעת המירוצים הראשונים, הבטיח הבריטי את התואר כבר במאי, ושאר העונה הפכה לגארבג' טיים ארוך ומיותר.

האני מאמין של השיטה החדשה הוא: להתחרות כדי לנצח, כלומר, השיטה מעודדת הישגיות ומתגמלת יותר את המנצחים. המנצח במירוץ זוכה בניקוד גבוה הרבה יותר מסגנו, אך גם תשעת הנהגים האחרים זוכים לניקוד ששומר אותם בתמונה. השיטה החדשה מעניקה לעשרת הנהגים שחצו את קו הסיום נקודות בסדר הזה: 25 למנצח, 18 לסגנו, ו-15, 12, 10, 8, 6, 4, 2, 1 בהתאמה לשמונה הנותרים. בשיטה הקודמת, רק שמונה הראשונים היו מקבלים ניקוד: 10 למנצח, 8 לסגנו, ו-6, 5, 4, 3, 2, ו-1 ליתר הנהגים.

פרננדו אלונסו, פורמולה 1 / צילום: רויטרס
 פרננדו אלונסו, פורמולה 1 / צילום: רויטרס

אלונסו. התחיל גרוע, ובזכות השיטה החדשה עוד עלול לסיים כאלוף (צילום: רויטרס)

הרעיון נולד גם מהצורך לתגמל את הקבוצות הקטנות ביותר נקודות. העונה יש מספר שיא של 13 קבוצות, שלדעת מנהלי הפורמולה 1 חייבים להשאיר בסבב בכל מחיר (כשלטווח הארוך, מעוניין אקלסטון לגייס 20 קבוצות בעונה). כיוון שנקודות שוות כסף (בין כמה עשרות למאות אלפי דולר בעונה), הן מהוות אוויר לנשימה לקבוצות הקטנות, שבדרך כלל מתקשות הרבה יותר לגייס ספונסרים ומשקיעים.

אבל ההשפעה העיקרית של השיטה החדשה היא בעיקר, כאמור, סביב הגברת אלמנט התחרותיות. רוס בראון, מנהל קבוצת מרצדס, היה מראשוני התומכים בשינוי, כשטען כי היא תעשה את הענף לאטרקטיבי הרבה יותר לכולם - לנהגים, לקבוצות ולצופים: "זה תמריץ אדיר לנהג במקום השני לתקוף את המקום הראשון. הבדל של שבע נקודות לעומת שתי נקודות זה מאוד משמעותי". אמר וצדק. תשאלו את מארק וובר וסבסטיאן, ווטל שעוד מלקקים את הפצעים על פרישתם הכפולה הטיפשית בגראנד פרי בטורקיה בסוף מאי, בגלל קרב אימתנים על המקום הראשון.

***

כעת, בזמן המאני טיים, וכולם בפורמולה 1 פשוט בטירוף. ניצחונו של פרננדו אלונסו במרוץ הבכורה על אדמת דרום קוריאה בשבוע שעבר, ועלייתו לראשות הטבלה אחרי שנים רבות, שינה את פרצופה של הטבלה בפעם המי יודע כמה העונה. רד בול, ללא ספק הקבוצה הטובה העונה, טרם החליטה עד לשלב המאוחר הזה בעונה על זהות הנהג המועדף עליה - וובר או ווטל - במרוץ לתואר: "נהגים שונים הובילו בשלבים שונים את טבלת האליפות, עוד מוקדם להחליט", אמר בשבוע שעבר מנהל הקבוצה כריסטיאן הורנר. לואיס המילטון מבלה במוסך קבוצתו שעות נוספות ודורש מעמיתיו במקלארן לתת הכל ולהאמין שניתן להרביץ אקורד סיום מהסרטים, ואפילו בן קבוצתו, באטון, עדיין לא מוותר ונשבע כי ילחם על התואר עד הסוף, הודות לשיטה שמענישה בגדול את הטועים ומפרגנת בענק למצליחים.

פרננדו אלונסו הוא הדוגמא הקלאסית מדוע אסור להרים ידיים כל עוד השיטה החדשה עובדת: עד אמצע העונה ליוותה את הישגיו תחושת החמצה - למרות יכולת טובה צבר הספרדי בתשעת המירוצים הראשונים רק 98 נקודות. אולם גם כשהיה רחוק 50 נקודות מהמוביל אז, לואיס המילטון, לא נבהל אלונסו והדגיש כי החוקים החדשים, בפרט הניקוד, יכולים בכל עת להפוך את הקערה. המשך העונה שלו היה פשוט בלתי נתפס. בשבעת המירוצים האחרונים צבר אלונסו 133 נקודות וכבש את המקום הראשון. "שום דבר לא השתנה באמת, עם שיטת הניקוד החדשה הכול יכול לקרות במירוץ בודד, ונותרו עוד שניים. פרישה למשל משמעותה הפסד של 25 נקודות, אין שום סיבה לחגוג, הכול יכול עוד להשתנות", תיאר אלונסו את התחושות.

***

פורמולה 1, רד-בול / צילום: רויטרס
 פורמולה 1, רד-בול / צילום: רויטרס

רד בול. יקחו את אליפות היצרנים בסוף העונה הנפלאה הזאת? (צילום: רויטרס)

המאבק על אליפות העולם ב-2008 בין המילטון לפילפה מאסה הוכרע ממש על קו הסיום בדרמה של פעם בחיים. סיום של העונה הנפלאה הזאת באבו-דאבי ב-14 בנובמבר, אפילו אם רק קרוב לתסריט מורט העצבים מאז, יהפוך אותה למושלמת. השיטה החדשה תבטיח הרבה יותר עונות כמו הנוכחית וכמו זאת של 2008, ותימנע עונות מפוהקות ומשעממות כמו זו של ג'נסון באטון אשתקד.