בדרך לקואליציה רחבה? מגעים חשאיים לצירוף קדימה לממשלה

בין חבילת ההטבות שהוצעה לקדימה: תפקיד יו"ר הבונדס לדליה איציק במקום איזי תפוחי ■ גורמים במערכת הפוליטית: האצת המגעים נובעת מהחשש בסביבתו רה"מ מפרישה של העבודה

מגעים חשאיים לצירוף קדימה לממשלה: בסביבתו של ראש הממשלה, בנימין נתניהו, בוחנים את האפשרות להרחיב את הממשלה על ידי צירופה של קדימה, מבלי להוציא מהקואליציה את ישראל ביתנו. בימים האחרונים מנהלים גורמים בליכוד ובקדימה מגעים קדחתניים לבחינת האפשרות הזו. עורך דינו של נתניהו ובן דודו, דוד שמרון, הוא זה שמנהל את המשא ומתן עם קדימה מטעם הליכוד. בקדימה מעורבים במגעים יו"ר המפלגה, ציפי לבני, באופן אישי, וח"כ צחי הנגבי. חברי הכנסת של קדימה אינם מעודכנים בקיומם של המגעים. ככל הנראה, העניין יוכרע עד סוף השבוע הבא.

לדברי גורמים במערכת הפוליטית, בסביבתו של נתניהו קיימת הבנה כי כניסתה של קדימה לממשלה לא תתאפשר בהרכבה הנוכחי. לדבריהם, האצת המגעים האינטנסיביים עם קדימה נובעת מהחשש בסביבתו ראש הממשלה שימיו של אהוד ברק והעבודה בקואליציה ספורים. בנוסף, קיימות הערכות כי נתניהו זקוק לקדימה לקראת חידוש הקפאת הבנייה והתקדמות התהליך המדיני. בתחילת השבוע רמז נתניהו לחברי סיעת הליכוד כי בתוך 45 יום צפויים שינויים בהרכב הקואליציוני והציע להמתין בכל הנוגע למינוי ראשי ועדות הכנסת עד שיתבהרו העניינים.

במהלך המגעים, שנמצאים בשלב מתקדם, כבר החלו לדון בתפקידים אפשריים שיועברו לידי קדימה. במסגרת חבילת ההטבות שמוצעת לקדימה אם תיכנס לממשלה, יועבר לידיה גם תפקיד נשיא ארגון הבונדס, כששמה של יו"ר סיעת קדימה, ח"כ דליה איציק, הוזכר כמועמדת לתפקיד. בשבוע האחרון אמנם המליצו שר האוצר, יובל שטייניץ, וראש הממשלה להנהלת הבונדס למנות את רו"ח איזי תפוחי לתפקיד, אולם לפי שעה התהליך מתעכב. אם קדימה תחליט להיענות להצעה - התפקיד הנחשק יימסר לה. תפוחי הוא ללא ספק מינוי ראוי ונכון לתפקיד. הוא נחשב לבעל יכולות מקצועיות מרשימות וקורות חייו מדגישים את העובדה שתפקיד נשיא הבונדס תפור למידותיו, אולם במסגרת המגעים עם קדימה ייתכן שייעצר הליך מינויו. עם זאת, לא ברור אם איציק, שסיעת קדימה רואה בה את מועמדותה לתפקיד נשיאת המדינה במקומו של שמעון פרס, בכלל תרצה בתפקיד נשיא הבונדס. את תגובתה של איציק השוהה בחו"ל לא ניתן היה להשיג.

איש המפתח בסיפור הזה הוא הנגבי. ביום שלישי הקרוב צפוי להיחרץ דינו הפוליטי. אם יגזור עליו בית המשפט קלון, ייאלץ לפרוש באופן מיידי מהחיים הפוליטיים, ולכן משערים במערכת הפוליטית שיפעל למניעת המהלך ולהקדמת הבחירות. אם לא ייגזר עליו קלון, ההערכות הן כי ימשיך לפעול לכניסת קדימה לממשלה.

לבני רוצה את החוץ, ליברמן לא רוצה לעזוב את הכסא

לפי שעה לא ברור אם המגעים יבשילו. ככל הידוע, מעוניינת לבני לכהן כשרת חוץ, אולם בסביבתו של נתניהו מדגישים כי אין בכוונתו של ראש הממשלה להזיז את ליברמן מכיסאו. בנוסף, החשדנות והאיבה הגדולה בין לבני לנתניהו עלולה להעיב על המהלך. מנגד, גם בסביבתו של נתניהו אין תמימות דעים כי המהלך נכון. התנגדות למהלך קיימת גם בקרב חברי הכנסת של קדימה עצמה, שכבר מריחים את ריח הבחירות באופק ומעדיפים להישאר מחוץ לממשלה ולהוות אלטרנטיבה שלטונית בשבתם באופוזיציה. כניסתם עכשיו לממשלה רק תאפשר לנתניהו לסיים את הקדנציה במועדה.

גם בישראל ביתנו מביעים ספקנות גדולה אם יש ביכולתו של המהלך לצאת אל הפועל, בעיקר לנוכח העובדה שלליברמן אין שום כוונה לפנות את תפקיד שר החוץ או להוציא את סיעתו מהקואליציה. גורמים במערכת הפוליטית ששמעו על הניסיון לשלב את קדימה בממשלה הנוכחית אמרו כי "התיק היחיד שתוכל לבני לקבל הוא את איכות הסביבה, שיותיר השר גלעד ארדן אם יחליט לקבל על עצמו את תפקיד שגריר ישראל באו"ם".

בקדימה טוענים בתוקף כי לא יצטרפו לממשלה בהרכבה הנוכחי ומסרו בתגובה כי "התנאים של לבני וקדימה לכניסה לממשלה מוכרים וידועים מהיום שבו הלכה קדימה לאופוזיציה - שינוי מוחלט במדיניות הממשלה בהקשר המדיני והפנימי והרכב קואליציה חדש שמבטא רוב למדיניות הזו, שאינה מדיניות הממשלה. אם בכלל יקרה משהו יום אחד זה רק אם נתניהו ייענה לתנאים הללו ללא סייגים. הצטרפות לממשלה הקיימת היא לא אופציה מבחינת קדימה".