רוביני הורס החגיגה: מאמצי ה'פד' לא יעצרו ההידרדרות לתהום

לאחר שטען כי התערבות ה'פד' היא הדרך היחידה למנוע "תרחיש נורא של תאונת רכבת כלכלית" - שב נביא הזעם להציג תחזית דובית ■ "לאחר QE2 יגיעו גם QE3 ו-QE4, אך זה לא יעזור"

בעקבות החלטת ה'פד' על הרחבה מוניטרית שנייה, הכלכלן נוריאל רוביני, שזכה לכינוי "נביא הזעם" לאחר שצפה את המשבר הפיננסי האחרון, פרסם היום (ה') בטויטר שלו עוד נבואת זעם מחרידה שטוענת כי מאמצי ה'פד' הנמשכים לא יצלחו במטרתם להציל את הכלכלה האמריקנית והעולמית. "לאחר ה-QE2, תבוא QE3 ואחריה QE4, ואלו לא יצליחו לעצור הידרדרות העולם לתהום", כך צייץ רוביני.

כאמור, הפדרל ריזרב הכריז אתמול על תוכנית הרחבה מוניטארית כמותית שנייה. בן ברננקי וחבריו בהנהלת הבנק המרכזי של ארה"ב החליטו על רכישה נוספת של אג"ח לטווחים בינוניים וארוכים בכ-600 מיליארד דולר עד סוף הרבעון השני של 2011. כלומר, רכישות בהיקף של כ-75 מיליארד דולר בחודש.

נזכיר כי רוביני ציין במאמר מערכת מרכזי בעיתון הפיינשל טיימס בסוף השבוע שעבר כי ארה"ב בדרכה ל"תאונת רכבת פיסקלית" לאחר הבחירות. למרות זאת, באותו מאמר הוא היה קצת יותר "אופטימי" וטען כי התוצאה האפשרית הגרועה ביותר של תאונת הרכבת הזו תימנע ע"י התערבות ה'פד' .

על אף הראלי הערב בשווקים, לא רק רוביני מציג תחזית דובית ומבקר את החלטת הפדרל ריזרב: לא מעט כלכלנים בכירים בארה"ב ובעולם ציינו כי התוכנית החדשה מיותרת והנזקים הפוטנציאליים שלה גדולים מהתועלת שהיא עשויה להביא לכלכלה ולשווקים.

לכן, כנראה, החליט ברננקי לפרסם מאמר לא שכיח ב"וושינגטון פוסט", ולהגן על ההחלטה: "עברו שנתיים מאז היכה בנו המשבר הכלכלי הגדול ביותר מאז שנות ה-30 של המאה הקודמת. ביחד עם מנהיגים בארה"ב ובעולם הפעלנו צעדים רבים ומגוונים שעזרו למשק האמריקני והעולמי לצאת לדרך חדשה ולחזור לצמוח, אולם קצב הצמיחה עדיין נמוך", כתב הנגיד האמריקני.