שוחד בתעשיית הנפט: נובל קורפ ואחרות ישלמו 236 מיליון ד'

השוחד שולם על מנת "לשמן" פקידי מימשל ולזרז הליכים במדינות הודו, מקסיקו, ונצואלה, אנגולה, אזרבייג'אן, ברזיל, קזחסטאן, ניגריה, רוסיה וטורקמניסטאן

שש חברות ענק בינלאומיות בתחום חיפושי וקידוחי הגז הטבעי והנפט, וחברה נוספת בתחום שינוע אסדות ומתקנים, הסכימו לשלם 236 מיליון דולר כקנס על האשמות פליליות ואזרחיות בנוגע לשוחד ששילמו במדינות שונות בעולם. כך הוסכם בהסכם פשרה בין המימשל האמריקני לחברות.

ה"ניו יורק טיימס" מדווח כי השוחד שולם על מנת "לשמן" פקידי מימשל ולזרז הליכים במדינות הודו, מקסיקו, ונצואלה, אנגולה, אזרבייג'אן, ברזיל, קזחסטאן, ניגריה, רוסיה וטורקמניסטאן.

החברה השוויצרית להעברת ציוד ומתקנים, פאנאלפינה, הודתה באלפי מקרים של תשלומי שוחד בהיקף מצטבר של לפחות 27 מיליון דולר לפקידים בשבע מדינות שונות. חלק גדול מהתשלומים ניתן בשמן של החברות אותן היא מייצגת. היא תשלם כ-82 מיליון דולר מהקנס הכולל.

בין החברות המעורבות בפרשה נכללות שלוש הקשורות לענף חיפושי הגז הטבעי בחופי ישראל. הראשונה, טרנסאושן , היא בעלת אסדת הקידוח Sedco Express שבאמצעותה מבצעים בימים אלה את קידוח האקספלורציה באתר "לוויתן". החברה הואשמה כי שילמה שוחד לפקידי ממשל בניגריה. החברה תשלם קנס בסך 20.64 מיליון דולר, מהם 13.4 מיליון דולר במסגרת ההליך הפלילי נגדה.

החברה השניה והמוכרת הרבה יותר בארץ היא נובל קורפ (אין קשר לחברת נובל אנרג'י), שתשלם 8 מיליון דולר לאחר שהואשמה כי שיחדה פקידים בניגריה.

החברה השלישית היא פרייד אינטרנשיונל, שתביא לישראל בחודשים הקרובים את אסדת הקידוח Pride North America. אסדה זו צפויה לבצע את מבחני ההפקה באתר לוויתן ולהעמיק את הקידוחים באזור לשכבות העמוקות יותר שבהן עשוי להימצא נפט. פרייד הואשמה בתשלום שוחד בסך 800 אלף דולר בשלוש מדינות, ותשלם כ-56.1 מיליון דולר במסגרת ההסדר.

חברות הקידוחים הנוספות שמואשמות בפרשה הן רויאל-דאטש של, שתשלם כ-48 מיליון דולר, גלובל סנטה-פה, טיידווטר ונובל השוויצרית.