כאן לא עובדים בחינם

ניתוח המשכורות של שחקני ה-NBA מעלה כמה נקודות חשובות: תופעת הוויתור על כסף כדי לקחת אליפות ממשיכה להתעצם; וקובי בראיינט ימשיך להיות מעצמה כלכלית של איש אחד

ביולי 2008 פרסם ארגון השחקנים ב-NBA נתון מדהים: 60% מהכדורסלנים בליגה פושטים רגל חמש שנים מרגע הפרישה שלהם. מדהים, בהתחשב בעובדה שהשכר הממוצע בליגה העונה יעמוד על כ-5 מיליון דולר לשחקן (וכ-5.4 מיליון דולר כשהתפרסם המחקר, לפני קרוב לשנתיים וחצי).

לא ברור האם ההתנהלות הפיננסית של כוכבי ה-NBA הפכה מאז ליותר אחראית, אבל דבר אחד בטוח: ה-NBA תמשיך גם בשנים הקרובות להיות אחד המקומות שהכי משתלם לעבוד בהם בספורט.

קחו לדוגמא את קובי בראיינט, שצפוי לעשות היסטוריה בעונת 2013/14. בגיל 35, שכרו של השוטינג גארד בלוס אנג'לס לייקרס יצמח עד לכדי 30.5 מיליון דולר, ובכך יהפוך השחקן, שזכה עם ל.א בחמש אליפויות בעשור החולף, למרוויח השני הכי גדול בהיסטוריה של הליגה בשנה אחת. במקום הראשון באספקט זה יישאר רק מייקל ג'ורדן, שגרף לכיסו 33.4 מיליון דולר משיקגו בולס ב-1996/97.

אלא שהסיכוי שבראיינט אכן יזכה להגיע לשכר השיא הזה מעט מעורפל כרגע, אם לוקחים בחשבון את ההסכם הקיבוצי החדש של הליגה, שאמור להיכנס לתוקף בעונה הבאה. נכון לעכשיו, מעוניין הקומישינר דייויד סטרן, יחד עם בעלי הקבוצות, להנהיג שורת קיצוצים בשכר השחקנים, עד לכדי שיעור של 35% בעונה (ובמספרים - הורדה של כ-800 מיליון דולר). זאת בעקבות טענה של ה-NBA כי הפסדי הקבוצות הכוללים הגיעו אשתקד לשיא של 380 מיליון דולר, והשנה אמורים להסתכם בכ-340-350 מיליון דולר. השחקנים, שכמובן מתנגדים לרפורמה הזאת, ממשיכים לאיים בשביתה במידה ולא תימצא פשרה. אותם לא ממש מעניין שההוצאות הכוללות על שכרם עולות לבעלי הקבוצות ב-NBA כ-2.4 מיליארד דולר בשנה.

***

נוסחת פשרה בין השחקנים לליגה, כך מאמינים ב-NBA, תימצא בסופו של דבר. ובראיינט? יכול להיות שהוא לא יגיע לשכר השיא המתוכנן, אבל בכל מקרה הוא יעשה העונה היסטוריה קטנה יותר מבחינתו, כשיהפוך לראשונה בתולדותיו לשחקן המרוויח בליגה, עם שכר של 24.8 מיליון דולר. אגב, בראיינט ודירק נוביצקי מדאלאס מאבריקס הם שני השחקנים היחידים העונה ב-NBA שבחוזה שלהם קיים סעיף שלא מאפשר לשלוח אותם בטרייד לקבוצה אחרת.

משכורות שחקנים ב-NBA
 משכורות שחקנים ב-NBA

בראיינט ירש בראש רשימת המרוויחים ב-NBA את טרייסי מק'גריידי, שבעונה הקודמת שיחק ביוסטון רוקטס וניו יורק ניקס, ונהנה מ-23.4 מיליון דולר, זכר לחוזה ישן עליו היה חתום, שבו לא נלקחה בחשבון העובדה שהוא יפספס 60% ממשחקי הרוקטס בשנתיים האחרונות בעקבות פציעות. העונה נאלץ מק'גריידי לרדת משמעותית במשכורת - כשחתם על חוזה לעונה אחת בדטרויט פיסטונס שלא לקחה איתו סיכונים מיותרים ותשלם לו 1.35 מיליון דולר בלבד.

מי שעמד בראש רשימת המרוויחים בליגה בשלוש השנים שקדמו למק'גריידי היה קווין גארנט, שבעונה הקרובה יהנה משכר של 18.8 מיליון דולר בבוסטון סלטיקס.

***

תופעת ה"בוא ניקח אליפות בכל מחיר" הגיעה השנה במלוא עוצמתה למיאמי היט. "הגלאקטיקוס" שהגיעו לקבוצה העונה, לברון ג'יימס וכריס בוש, מרוויחים שכר של 14.5 מיליון דולר לכל אחד. למרות שיכלו להרוויח כספים גדולים יותר במקומות אחרים, העדיפו השניים להסתפק במשכורת שאפילו לא מכניסה אותם לרשימת 20 השחקנים הכי מכניסים ב-NBA. גם הצלע השלישית של ההיט, דוויין ווייד, הוריד 1.8 מיליון דולר משכרו, שיגיע השנה ל-14 מיליון. הכל בשביל לאפשר למיאמי לפנות עוד קצת מקום בתקרת השכר בשביל הרכש החדש.

דוגמא נוספת לשחקן שוויתר השנה על כסף כדי לנסות להביא טבעת ראשונה בקריירה שלו הוא ג'רמיין אוניל. הפאוור פורוורד/סנטר בן ה-32 הצטרף לחבורה הגריאטרית של בוסטון, וחתם על חוזה לשנתיים (5.7 מיליון דולר העונה, 6.2 מיליון בעונה הבאה). בעונה הקודמת, במיאמי, הוא עוד היה השחקן השלישי הכי מרוויח בליגה, אחרי מק'גריידי ובראיינט, עם 22.8 מיליון דולר.