אימת הדואופול: עסקת מליסרון-בריטיש ישראל - רעה ליהודים?

בזמן שהממונה על ההגבלים בוחנת את העסקה, לא מעט רשתות חוששות להגיש לה את הסתייגויותן, בשל הכוח העצום של שתי החברות ■ תחת הבטחה לאנונימיות, הגישו 3 מהן ל"גלובס" את עמדתן

עסקת הקניונים הענקית שידע השוק הישראלי, רכישתבריטיש ישראל של לואי נואי על-ידי מליסרון של משפחת עופר, ממתינה לאישורה של הממונה על ההגבלים העסקיים, רונית קן. בין עשרות הגורמים הקמעונאיים הפועלים בשוק הישראלי, חלק לא מבוטל מתנגד למיזוג. רבים מהם גם יוצאים כנגד החלטת הממונה לאשר לקבוצת עזריאלי לרכוש קניונים במלוא המרץ, שהאחרונים בהם היו רכישת קניון גבעתיים ורכישת קניון חיפה.

העסקה הנוכחית, מזהירות הרשתות, תביא את השוק הישראלי לדואופול "עזריאלי-מליסרון", שעלול להנחית מכה אנושה על התחרות במשק ולפגוע ישירות הן ברשתות והן בצרכנים.

למרות העמדות החדות, נמנע חלק גדול מהרשתות להגיש התנגדות לממונה על ההגבלים העסקיים. הנימוק העיקרי הוא החשש להיחשף. קבוצות הקניונים, הם מסבירים, מחזיקות בכוח עצום שיש לו השלכות מרחיקות לכת על פעילות הרשתות.

"גלובס" קיבל עמדות משלושה גורמים קמעונאיים שמפעילים יחד מספר כפול של רשתות קמעונאיות. העמדות הוגשו למערכת "גלובס" כאילו היו מוגשות לרונית קן. שמן של הרשתות נותר במערכת. העמדות והנימוקים מובאים כאן בקצרה.

ליאורה עופר, יו"ר מליסרון, מסרה כי "מאז ומעולם היתה מדיניות מליסרון לנהוג ביושר ובהגינות בניהול נכסיה. אין דרך להתמודד ובוודאי לא ניתן לבדוק ולהתייחס בצורה רצינית לטענות אנונימיות הנאמרות בעילום שם. לא נותר לי אלא להצר על כך".

מעזריאלי נמסר בתגובה, כי "לאורך השנים פעלה קבוצת עזריאלי לכינון מערכת יחסים עם הסוחרים הבנויה על שותפות ארוכת טווח שהניבה פירות רבים למיטב הרשתות בישראל. אנו נמשיך לנהוג כך גם בעתיד. הצלחת הסוחרים היא הצלחתנו"

"דואופול שיביא לפגיעה אנושה בתחרות ויפגע בציבור כולו"

"כיוון שבשוק קיימים 3 מתחרים משמעותיים בלבד - עזריאלי, מליסרון ובריטיש, הרי שמיזוג יפקיר את התחרות בידי דואופול.

קבוצות הקניונים מנצלות את כוחן. כבר כיום, טרם המיזוג, אנו חווים קשיים רבים. המצב יחמיר שבעתיים כשבשוק ישלטו שתי קבוצות.

שכר הדירה יעלה, התנאים יורעו וכושר המו"מ של השוכרים ייחלש עד מאוד. התוצאה הבלתי נמנעת הינה כי העלויות הנוספות תגולגלנה על הציבור הלקוחות.

כבר עתה, ביחס למחזור הפעילות בישראל, שכר הדירה הנו מהגבוהים בעולם. זאת ועוד, שכ"ד בכל אחד מהקניונים השייכים לאחת מהקבוצות הנ"ל גבוה באופן מהותי משכר הדירה הנדרש על ידי הקניונים שאינם חלק מהקבוצות הנ"ל. כדוגמא, נביא את הנזק שנגרם לנו לאחר שמליסרון השלימה את ה"מיזוג הקטן" (רכישת קניון "רמת אביב" ו"סביונים"). על אף שהסכם השכירות אפשר לנו לסגור חנות בקניון "סביונים", נמנענו מסגירתה לאחר שנאמר לנו על ידי הנהלת מליסרון, במישרין ובעקיפין, שיש בצעד זה כדי לפגוע בהמשך הפעלת המושכר בקניון רמת אביב. מליסרון ניצלה את כוחה וקבעה דה פקטו כי מי שרוצה להפעיל מושכר ברמת אביב נדרש להפעיל מושכר גם בקניון סביונים, כי "אם מרוויחים באחד, לא נורא אם מפסידים בקניון אחר". אם כך נהגה מלסרון טרם המיזוג, כיצד תנהג אחריו?

רשתות השיווק נדרשות להסכים ל"עסקאות חבילה" מעין אלה הפוגעות בתחרות, ובסופו של יום גם הלקוח הסופי. חשוב להבהיר: אנחנו נחשבים לגוף גדול בשוק. קשה להעלות על הדעת אילו לחצים מופעלים על גופים קטנים. ידוע לנו, מידיעה אישית, כי לחצים כאלה ואחרים מופעלים על רשתות שיווק אחרות ואולם, בשל מבנה השוק והתלות בקניונים אין לדאבון הלב מי שיצא חוצץ נגד התנהלות זו ואן מי שיהא מוכן לנהל את הקרב באופן גלוי. מצב ביש זה, מעוות את המידע המצוי בפני הממונה, וכפועל יוצא, הבדיקה הכלכלית שתבוצע על ידי הרשות תצא חסרה.

לאור ניסיון העבר, יש לנו חשש כבד כי הפגיעה בתחרות תהא אנושה וכל "תועלת", ולו לכאורה, הנטענת בוודאי על ידי מי מהמצדדים במיזוג, תושת בסופו של יום על הציבור".

"המיזוג יוציא את הענף מאיזון וינפח את בועת הקניונים"

"מרבית ההסדרים שאליהם מגיעים הקניונים של הגופים הגדולים כבר כעת הינם הסדרים כובלים, לפי ההגדרה של סע' 2 לחוק.

כאשר קבוצה אחת מחזיקה במספר קניונים באותו אזור, בחירת בעל העסק היכן לנהל את עסקיו נעשית בהתאם להשפעת כוחה של קבוצת הקניונים, ולא לפי כדאיות הכלכלית קרי מיקומו של הנכס, איכותו ומחירו. לעיתים בעלי העסקים אינם יכולים לסגור את סניפיהם הלא רווחיים ו/או המפסידים בגלל התניות דרקוניות של הקניונים.

הריכוזיות מביאה לשכ"ד מרקיע שחקים ותנאים מסחריים קשים, שמתגלגלים באופן טבעי על הצרכן. קבוצת עזריאלי, למשל, משווקת את הקניונים שלה במחירים הגבוהים ב-30% לפחות מקניונים אחרים, ובעלי עסקים נכנסים גם לקניונים לא מוצלחים של הקבוצה כדוגמת קניון מודיעין ומרגלית השרון מחשש לא להיענות לדרישות הקבוצה.

חשוב להבין את משמעות הפגיעה במשק ובמסחר החופשי: העסקים הקטנים הם הראשונים להיפגע, משום שאין להם כוח סיבולת כלכלי לעמוד מול תנאי הקניונים והם נופלים בזה אחר זה. עסקים קטנים אלה מהווים נדבך חשוב בתחרות במשק והם אלה שמאזנים את כוחות השוק.

באם המצב הנוכחי יימשך, הגופים הגדולים יגדלו עוד יותר באופן שאינו מאוזן ואז תיווצר בועה - וכפי שבועת ההייטק התנפצה בפניהם של כולם, כך גם תתנפץ בועת הקניונים.

הבועה תתנפץ כאשר השוכרים לא יוכלו לעמוד עוד בתנאי השכירות הקשים מנשוא - ומדובר רק בעניין של זמן . ההשלכות של התנפצות הבועה יפלו כנטל על ציבור הצרכנים והאזרחים, שיצטרכו לשאת מבחינה כלכלית בקריסת הקניונים והרשתות הגדולות והקטנות. אם הממונה על ההגבלים תחליט לאשר את המיזוג בין מליסרון לבריטיש, היא תהיה אחראית באופן ישיר ועקיף להיווצרותה של בועת הקניונים".

"סחרור ועליית דמי השכירות בצורה משמעותית"

"מיזוג בין שני גופים כה חזקים, כבריטיש ומליסרון, המחזיקים בכמות בלתי מבוטלת של קניונים בישראל, תביא לשליטה מוחלטת וחוסר יכולת מיקוח שתפגע בשוכרים, ובסופו של יום גם בצרכנים. הפגיעה ברווחיות השוכרים תתגלגל לצרכנים, שישלמו מחירים גבוהים יותר על המוצרים.

אחזקת קניונים על ידי גופים גדולים וחזקים, כדוגמת בריטיש מליסרון ועזריאלי, גורמת לסחרור ועליית שכר הדירה בקניונים בצורה משמעותית, ללא קשר לביצועי הקניון וגם במקרים שבהם הקניון לא נחשב ל"קניון מוביל". כך לדוגמא, גם אם חלה ירידה בפדיונות בקריון, בחידוש החוזה תיאלץ הרשת לשלם שכ"ד גבוה יותר בשל התעצמות קבוצת מליסרון. נכון הדבר גם לגבי קבוצת עזריאלי שגובה שכ"ד גבוה בקניון מודיעין, רק בשל העובדה שמדובר בקבוצת עזריאלי.

ככל שהעוצמה של בעלי הקניונים עולה, כך כוח המיקוח של השוכרים יורד, גם אם מדובר בשוכרים חזקים לכאורה. דוגמא בולטת לכך היא בפינויי חנויות על ידי המשכירים, גם כאשר השוכר עצמו ביצע השקעות ושינויים במושכר באופן ניכר. מדובר אפילו בסוגיות לכאורה תפעוליות כמו שיפוצים. קניונים בבעלות גדולה וחזקה מרגישים נוח יותר לעשות זאת מבלי להתחשב בשוכרים, רק בשל עוצמתם. ככל שכוחם יגדל, הם יעשו זאת מבלי להתחשב בשוכרים, עם שעות עבודה לא סבירות וללא הנחה בשכ"ד. דוגמאות לכך ניתן היה לראות בשני סניפים שלנו שנפגעו בעת שיפוץ קניונים, שגם גרמו לפגיעה ממשית בסניפים עצמם, ללא פיצוי כמעט.

ריכוזיות מביאה להעמדת תנאים בלתי חוקיים לצורך פתיחת סניפים בקניונים שונים. בנוסף, כדי למקסם הכנסות, הקניונים לא משקיעים בפרסום ושיווק כדי להביא אנשים לקניונים וסומכים על ההשקעות של הריטייל שנאלץ להעלות את תקציבי הפרסום".