הגזירות בדרך? בנק ישראל מזהיר: "תידרש העלאה של שיעורי המס"

בנק ישראל בניתוח הצעת התקציב הדו-שנתי: "הגירעון החזוי אחרי 2012, יהיה גבוה משמעותית מהתקרה שנקבעה לשנים אלה" ■ "תידרש העלאה בהיקף של יותר מאחוז תוצר"

מניתוח הצעת התקציב הדו שנתי שערכה מחלקת המסחר של בנק ישראל, עולה כי הבנק צופה עלייה בגירעון הממשלה לשנים 2012 ל-2015 ויחס החוב לתוצר כמעט ולא ישתנה בעשור הקרוב. מהניתוח עולה עוד כי בשיעור הצמיחה האמור גם ביטול הפחתות המסים המתוכננות - או קיזוזן באמצעות העלאת מסים אחרים, לא יספיק כדי למנוע חריגה מתקרת הגירעון ותידרש לכך העלאה של שיעורי המס בהיקף של יותר מאחוז תוצר, כך מציינים בבנק ישראל. עוד נמצא כי גם שיעורי צמיחה גבוהים כמו אלו שהושגו בשנים 2004 עד 2009 לא יספיקו כדי לעמוד בתקרת הגירעון בשנים 2013 ואילך, אך שיעורי צמיחה כאלה יאפשרו ירידה משמעותית של יחס החוב לתוצר.

"אם תאשר הכנסת את הצעת התקציב, צפויה הממשלה לעמוד בקירוב ביעדים שקבעה לשנים 2011 ו-2012, מה שיאפשר הפחתה של יחס החוב לתוצר בכ-3 נקודות אחוז עד סוף 2012", כך עולה עוד מהניתוח שערך בנק ישראל להצעת התקציב הדו-שנתי של הממשלה. בבנק ישראל מציינים כי זהו הישג חשוב למדיניות הפיסקלית על רקע הסביבה הבינלאומית בה יחס החוב לתוצר של מרבית המדינות המפותחות עולה.

עוד מציינים בבנק ישראל כי השגת תקרת הגירעון בשנתיים הקרובות צפויה בזכות החלטת הממשלה לדחות חלק מהפחתות המסים המתוכננות ולהעלות מסים אחרים, מה שמחזק את אמינות מחויבותה להפחתת הגירעון ויחס החוב לתוצר על רקע תוכניותיה להפחתה רב-שנתית של שיעורי המס הישיר.

כאמור, לעומת התחזית לשנתיים הקרובות, צופים בבנק ישראל בראייה ארוכת טווח כי הגירעון אחרי 2012, בהנחה שהתוצר לנפש יגדל בדומה לממוצע בעשורים האחרונים, יהיה גבוה משמעותית מהתקרה שנקבעה לשנים אלה.