ערוץ 10 משיק אולפן חדשות חדש בהשקעה של 5 מיליון שקל

הערב יושק האולפן החדש, שמהווה חלק מהאסטרטגיה של שינוי בתוכן ובהגשה של החדשות ■ סמנכ"ל הטכנולוגיה, אפי דילמוני: "אני לא חושב שנעבור מחר את הרייטינג של חדשות ערוץ 2"

"אני לא חושב שנקום מחר בבוקר לרייטינג שיעבור את חדשות ערוץ 2" - כך אומר סמנכ"ל הטכנולוגיה של ערוץ 10 וחדשות ערוץ 10, אפי דילמוני. בחודשים האחרונים עולמו של דילמוני, שנמצא בערוץ מראשיתו, סובב סביב האולפן החדש של הערוץ, שייחנך הערב (א') לראשונה.

למרות ההבנה כי אולפן חדש הוא לא מה שיעשה מהפך בטבלת הצפייה הקבועה, לדברי דילמוני, האולפן הוא רק חלק מאסטרטגיית חברת החדשות של ערוץ 10 לערוך שינוי גם בתוכן של משדרי החדשות ובאופן הגשתם.

"כל זה יבנה את הגידול בצפייה במשך הזמן. מדובר במהלך של הערוץ כולו", אומר דילמוני, "זה שילוב כוחות, והאולפן הוא רק חלק מהמהלך".

מאחורי היוזמה לרענן את האולפן עומד לצד דילמוני גם יעקב אילון, מגיש המהדורה. אילון ביצע מחקר מקיף של אולפני חדשות ברחבי העולם והזיקה בינם ובין אופן הגשת החדשות.

האולפן, כך הובהר למעצב הישראלי-אמריקני מיכה ריס, צריך לשקף התקדמות טכנולוגית, חיבור מהיר ובעיקר דינמיות ושינוי - בדיוק כמו שחדשות ערוץ 10 היו רוצים להיות בתחום התוכן.

"צריך לזכור כי הצופים שלנו היום הם לא הצופים שהיו לחדשות ערוץ 10 בפעם האחרונה שהיה שינוי באריזה", אומר דילמוני. "אלה אנשים שמסמסים ורואים תוכן בסלולר ומחוברים לאינטרנט, ולכן המסך יותאם לעין המתקדמת טכנולוגית".

לפני כשנתיים, עשו בחדשות ערוץ 2 מהלך דרמטי של שינוי האולפן מסביב ליונית לוי. המהלך של חדשות ערוץ 10 שונה בפרמטרים רבים.

ראשית, הוא זול הרבה יותר - האולפן החדש של חדשות ערוץ 10 עלה רק מעט יותר מ-5 מיליון שקל. הסיבה לכך היא שבעוד שהאולפן של חדשות ערוץ 2 מבוסס יותר על תפאורת קבע, הדינמיות של האולפן החדש של חדשות ערוץ 10 באה לידי ביטוי בעיקר בגרפיקה שתופיע על 100 מסכי פלזמה שהוצבו באולפן ובאריזה הגרפית שעל המסך. מדובר בתוכנה שעוצבה במיוחד בעבור חדשות ערוץ 10 על-ידי החברה הישראלית ORAD, והיא תהיה חברת החדשות הראשונה בעולם שתעשה בה שימוש.

לדברי דילמוני, לא היתה כל חריגה מהתקציב הראשוני, למרות שבשלב הביצוע, אחרי שכבר גובשו ההדמיות הראשונות, היו מספר פעמים בהם הוחלט למחוק הכול ולהתחיל מההתחלה.

בניגוד לאולפן חדשות ערוץ 2, הלבן והנקי יותר, חדשות ערוץ 10 ממשיכה לשאת את תעודת הזהות הצבעונית יותר. הצבעים הדומיננטיים באולפן יהיו הכתום המזוהה עם הערוץ, לצד אפור, לבן ושחור המייצגים "היי-טקיות" מתקדמת. "זו מעין אבולוציה טבעית של האולפן שלנו", אומר דילמוני.

התאמה ל-HD

עד עתה נדמה היה כי מיקי חיימוביץ' ויעקב אילון מצטופפים להם בעת הגשת המהדורה. על כן תחושת המרחב תהיה הרבה יותר משמעותית בסט החדש. כך ידמה לצופים כי האולפן הרבה יתר מרווח וגדול, ותחושת העומק בו תהיה מרכיב חשוב, למרות שגודל האולפן הוא רק 120 מ"ר - כרבע מהאולפן שעומד ברשות חדשות ערוץ 2.

אחת השאלות שנשאלות באופן תכוף היא מדוע להקים אולפן חדש במקום מושבה של החברה בבית הוורד בגבעתיים, אם על-פי הצהרת ראשיה היא אמורה לעבור עד לשנת 2012 לירושלים. לדברי דילמוני, נושא זה נלקח בחשבון, והתפאורה כולה בנויה כך שהיא תוכל להתפרק ולהיבנות מחדש באולפן אליו תעבור החברה, אם וכאשר זה יקרה.

"זה מותאם גם לשידור ב-HD. אנחנו מתכווננים גם לשם", אומר דילמוני.

למעלה מחצי שנה עבדו על הקמת האולפן יותר מ-80 עובדים. בשבועות האחרונים, אם ראיתם בעיקר על המסך את חיימוביץ', היה זה בגלל שאילון היה בחזרות על הפעלת האולפן. לו עצמו תהיה שליטה על לוח בקרה שיוכל לסובב את השולחן הממונע, בקוטר 4.5 מטרים, אחורה וקדימה.

לאילון היה חשוב כי הוא יהיה זה שיחזיק את השלט. "כשמיקי התיישבה בפעם הראשונה על הסט היא אמרה 'איזה כיף'", מספר דילמוני, "זה ההבדל בין מיקי ליעקב בכל הנוגע לחדשות".

כיצד יגיבו גלי המוח לאולפן החדש?

ערוץ 10 מקיים בימים אלה מחקר לבדיקת ההשפעה שיש לאלמנטים השונים של האולפן החדש על הצופים. ל"גלובס" נודע כי בערוץ מנהלים בימים אלה מחקר יחד עם חברת נוירופוקוס, הבוחנת את גלי המוח של הצופים בזמן שיוצג להם האולפן החדש, צבעיו והגרפיקה שלו.

מחקרים כמו אלה כבר בוצעו גם על-ידי חברת תנובה למשל, שביקשה לבחון את התחושות שיש לצופי הטלוויזיה בעת צפייה בפרסום שלה.

בערוץ יחברו קבוצת צופים למעין קסדה עם אלקטרודות שתבחן את היחס האמתי שלהם אל השינוי שעשו בחדשות ערוץ 10, ולא את זה שהם מביעים בעל-פה. יוזם המהלך הוא אורי רוזן, סמנכ"ל החדשות של הערוץ.

רוזן וחברת נוירו פוקוס סירבו להגיב לידיעה.

אולפן ערוץ 10

זמן הקמה: חצי שנה

השקעה: 5 מיליון שקל

שטח אולפן: 120 מ"ר

אפקטים: שולחן רובוטי נשלט מחשב באורך 4.5 מטר

מסכים: פלזמה של 103 אינצ', ומסך נוסף של 85 אינצ'