ג'ו ביידן: "היחסים בין ארה"ב לישראל אינם ניתנים לניתוק"

נתניהו לסגן נשיא ארה"ב בפגישה בכנס הפדרציות היהודיות האמריקניות בניו-אורלינס: הפגינו איום צבאי "אמין" על איראן ■ הוועידה - "ירח דבש מחודש בין ארה"ב לישראל"

בנאום פרו-ישראלי תקיף, הכריז אמש (א') סגן נשיא ארה"ב, ג'ו ביידן, כי תמיכת ארה"ב בישראל תימשך לנצח וכי הממשל הנוכחי בוושינגטון הוא "חוליה נוספת בשרשרת בלתי מנותקת של מנהיגים אמריקניים שהבינו את היחסים האסטרטגיים הקריטיים בין שתי המדינות". הוא הצהיר: "אנו לא ניסוג אפילו באינץ' אחד (ממחויבותינו לישראל, ר.ד.)". ביידן נאם בכנס השנתי של הפדרציות היהודיות באמריקה הצפונית בניו-אורלינס.

לפני הנאום נפגש ביידן עם ראש הממשלה, בנימין נתניהו, שישא היום את הנאום המרכזי בוועידה. בפגישה קרא רה"מ לארה"ב להפגין איום צבאי "אמין" נגד איראן והעלה לפניו שוב את הדרישה, שארה"ב לא תכפה על ישראל את אופיו של הסכם שלום פוטנציאלי עם הפלסטינים.

"זה אולי מפגש של יהודי ארה"ב, אבל הוא נושא אופי של ירח דבש חדש בין ישראל לארה"ב", אמר לגלובס פעיל יהודי שמשתתף בוועידה.

"היחסים בין שתי מדינותינו אינם ניתנים לניתוק, פשוטו כמשמעו"

רק במארס השנה הסתיים ביקור של ביידן בישראל באווירה עכורה לאחר שמשרד הפנים הודיע על בניית 1,600 יחידות דיור במזרח ירושלים בעיצומו של הביקור. אם לשפוט לפי דברי ביידן אמש, המשקעים מאותו ביקור אומלל התפוגגו כליל.

"היחסים בין שתי מדינותינו אינם ניתנים לניתוק, פשוטו כמשמעו", אמר ביידן. "...אני חש ודאות מוחלטת שתמיכתנו בישראל חייבת להימשך... לנצח. אני יכול לומר לכם, ואני בטוח שנתניהו יאמר זאת אף הוא, שחילוקי הדעות בין ארה"ב לישראל, כאשר הם קיימים, נושאים אופי טקטי; הם מעולם לא היו חילוקי דעות מהותיים", הוסיף ביידן.

סגן הנשיא הביע תמיכה חזקה במו"מ ישיר בין ישראל לפלסטינים, אולי כמענה עקיף לדרישת נתניהו, בפגישתם קודם לנאום, שארה"ב לא תכפה סדר על ישראל: "בעוד שארה"ב תוסיף לעשות כל מה שביכולתה כדי להגן על הלגיטימיות של ישראל, כל אימת שהלגיטימיות הזו תועמד בספק, כולנו יודעים שהדרך הנכונה היחידה שבה תוכל ישראל להשיג ביטחון לטווח ארוך, ביטחון שהיא מבקשת וראויה לו, היא באמצעות שלום אמת, שלום של ביטחון, עם שכנותיה. אין שום תחליף למו"מ ישיר, פנים אל פנים".

"כל מאמץ לדה-לגיטימציה של ישראל ייתקל בהתנגדות אמריקנית שאי אפשר לערערה", הכריז ביידן.

הוא הזהיר את שני הצדדים מנקיטת צעדים חד-צדדיים. אנליסטים מעריכים, שזה היה רמז לבניה הישראלית בשטחים ולהכרזות נשיא הרשות הפלסטינית, מחמוד עבאס, על אופציה פלסטינית של פניה למועצת הביטחון ולעצרת הכללית בתהליך עוקף מו"מ להקמת מדינה פלסטינית.

נתניהו: "רק איום 'אמין' של מתקפה צבאית יוכל לשכנע את איראן"

במה שנחשב עליית מדרגה בהתבטאויות הרשמיות של ישראל נגד תכנית הגרעין של איראן, אמר נתניהו לביידן, בפגישתם, כי רק איום "אמין" של מתקפה צבאית יוכל לשכנע את איראן להפסיק את חתירתה לפיתוח נשק גרעיני.

לדברי גורם ישראלי בכיר, שתידרך כתבים אחרי הפגישה, אמר נתניהו לביידן: "הדרך היחידה לוודא שאיראן לא תשיג נשק גרעיני היא יצירת איום אמין של פעולה צבאית נגדה אם היא לא תשים קץ למאוצה להשגת פצצה גרעינית".

דוברים בכירים בממשל אובמה, מהנשיא ומטה, הקפידו לומר תמיד שאף אופציה אינה מורדת מהשולחן, אך בפועל, מאמצי ארה"ב לבלימת מאמצי החימוש הגרעיניים של איראן היו הידוק מתמיד של חגורת הסנקציות סביב צווארה.

הדברים נאמרו בעקבות ההישגים שרשמה המפלגה הרפובליקנית בבחירות לקונגרס. הסנור הרפובליקני הבכיר לינדסי גראהם, אמר בשבת, כי אם אובמה יחליט לנקוט עמדה נוקשה יותר כלפי איראן, מעבר לסנקציות, הוא ייהנה מתמיכה רפובליקנית חזקה.