כלל פיננסים: "ירידות חדות מדי במניות הגז והנפט יהוו הזדמנות"

האנליסט ירון זר בתגובה לחשיפת טיוטת המלצות ששינסקי: "לפי ניסיון העבר, ההמלצות לא יתקבלו במלואן" ■ גורם בשוק: "השד לא נורא כל כך"

בצל חשיפת "גלובס" מאמש לפיה ועדת ששינסקי צפויה להמליץ על הטלת מיסוי ספציפי על כל פרויקט הפקת גז בנפרד, כשהמיסוי יהיה מדורג וינוע בין 20% ל-60%, שוחחנו הבוקר עם גורמים בשוק על מנת לאמוד את תגובת השוק ולהעריך לאן נושבת הרוח וכיצד יש להתייחס כעת להשקעה במניות הגז והנפט.

ירון זר, אנליסט האנרגיה מכלל פיננסים, העריך בשיחה עם "גלובס" כי המשקיעים במניות האנרגיה תימחרו כבר חלק מהסיכונים האלה מראש והוועדה לא נפלה עליהם כרעם ביום בהיר. החידוש פה, על פי זר, הוא לגבי האפשרות של העלאת מיסוי ל"תמר" ו"ים תטיס". "לפי ניסיון העבר, ההמלצות לא יתקבלו במלואן והנושא המרכזי לא ידוע - ההבדל בין שיעורי המסים על המאגרים השונים", ציין זר.

זר הוסיף כי "אין דרמה ב-20% - יש דרמה ככל שזה יתקרב לקצה העליון ב-60%. לפחות בשלב זה, המשקיעים מעריכים שבמידה ויחול מס על 'תמר', הוא יהיה בסביבות הרף התחתון של הטווח משתי סיבות עיקריות: ראשית, כבר דובר על כך שיפלו לרעה את הגז לייצוא, כגון 'לוויתן' אם וכאשר, ושנית שיעור המס יגלם את שיעור הסיכון שנטל היזם, ו'תמר' היא כבר תגלית מוכחת".

לסיכום אמר זר כי המשקיעים קיבלו אמש נתונים ראשוניים אך עדיין יש חשיבות רבה לדו"ח המלא שיפורסם שבוע הבא. "בסך הכל, ירידות חדות מדי עשויות להוות הזדמנות למשקיעים", סיכם זר.

גורם בכיר בשוק העריך כי אלה לא יהיו המסקנות הסופיות ו"השד לא נורא כל כך". הצדדים יגיעו בסופו של דבר לפשרה וימצאו את עמק השווה. כיום ישנה אי ודאות גדולה בשוק והיא גורמת לירידות החדות, מעבר לדרקוניות ההמלצות.