שטייניץ: "אוצרות הטבע של ישראל שייכים לישראלים ולא לזרים"

(עדכון) - שר האוצר הגן בוועדת הכספים על ועדת ששינסקי ודחה את האיומים וההפחדות של חברות הגז והנפט ■ יחימוביץ': "הסקירה הכלכלית של האוצר נראית כמו מסע בחירות"

"אני סבור כי עצם העובדה שלא נפגענו מהמשבר נובע מהעובדה ששר האוצר והממשלה עוזר לישיבות. אמרתי את זה על כל במה ואני אומר את זה גם היום". כך אמר היום (ב') יו''ר ועדת הכספים, משה גפני, בפתיחת ישיבה בוועדה לרגל הגשת תקציב המדינה וחוק ההסדרים לשנים 2012-2011.

גפני התייחס גם ל"חוק האברכים" שהוכנס לחוק ההסדרים ואשר סולל את המשך מתן הקצבאות לאברכים, חרף פסיקת בג"ץ בנושא שהורתה כי מתן קצבה זו פוגע בשוויון, ואמר: "אני רוצה להבהיר באופן חד משמעי שלא היה שום הסכם ביני לבין אלי ישי - אלו העובדות. שאלו אותי מה יהיה; אמרתי רק דבר אחד לכולם: אני לא אתנגד אם יהיה הסדר חוקי שעומד בדרישות של פסיקת בג''ץ והיועץ המשפטי לממשלה מאשר זאת".

שר האוצר יובל שטייניץ נכח גם הוא בישיבה. שטייניץ התייחס לוועדת ששינסקי לבחינת תמלוגי הגז, אשר אמורה לפרסם את המלצותיה בשבוע הבא אך ההמלצות העיקריות נחשפו אמש ב"גלובס"; שטייניץ הגן שוב על ששינסקי והדף את האיומים מצד נובל אנרג'י וחברות הנפט והגז.

"ועדת ששינסקי אמורה להגיש את דו''ח הביניים עד אמצע נובמבר; זה נושא מאקרו-כלכלי לשנים קדימה בעיקר אם יסתבר שמדובר בתגליות בסדר גודל של מאות מיליארדי דולרים שישפיע על גורל מדינת ישראל", אמר שר האוצר. "אך זה לא רק נושא כלכלי אלא גם מוסרי-ערכי מהמעלה הראשונה. זו עזות מצח לבוא לאזרחי מדינת ישראל ולהגיד להם שמה שאזרחי הולנד ונורבגיה זכאים לו, אזרחי ישראל לא זכאים לו. אזרחי ארה''ב - שהיא שוק חופשי וקפיטליסטי שאין כמותו - נהנים מאוצרות הטבע של המדינה, ואזרחי ישראל לא ייהנו? זו פשוט עזות מצח.

"יתרה מזו, הטיעון על רטרואקטיביות זו עלבון לאינטליגנציה. לא היה כדבר הזה, אין באף מדינה בעולם שום אבחנה בין תגליות עתידיות לקיימות. אגב, את טענת הרטרואקטיביות אפשר לטעון אותה לגבי כל מס, כולל מס חברות שירד ולא שמענו טענות על רטרואקטיביות. הדיון חייב להיות ענייני ונוקב. שלא יהלכו עלינו אימים. אני רואה את הניסיונות להפוך את הנושא של ימין ושמאל ואני רואה את הדברים שכתובים על איומים שאיראן ולבנון עוד מעט מוצאות את הגז וכבר כבשו את השוק האירופי - כאשר הם עוד לא התחילו לחפש והם רחוקים 4-5 שנים מכך.

"דבר נוסף אני מבקש שלא יעשו: כל מיני הפחדות של בתי משפט בינלאומיים וכל מיני הפחדות שמשקיעים זרים 'יברחו' מכאן. ככלות הכול ואחרי הכול - ארץ ישראל שייכת לעם ישראל, כולל אוצרות טבע שלה, ולא למשקיעים זרים. שלא יבואו אלינו עם הפחדות".

שר האוצר התייחס גם למצב הכלכלי של המשק הישראלי נוכח שבריריות ההתאוששות בכלכלה העולמית, ואמר כי המשק עדיין "מאוים" על ידי המשבר העולמי. לדבריו, "אנו רואים בחודשים האחרונים ירידה ביצוא שמאוד מטרידה אותנו. אנו לא יודעים ממה היא נובעת, ייתכן כי מתיסוף השקל אל מול הדולר. אנו מקווים שהיא לא תימשך אך היא מהווה עבורנו נורה אדומה".

רוני בר-און, שר האוצר לשעבר תקף את שר האוצר ואמר "כל דבר שנעשה לדברי השר, הוא תקדימי, עולמי והיסטורי. אף פעם לא הייתה כזו אווירה של התפעמות היסטורית. הכול זה סוג של מציצנות. אני לא זוכר את הדברים האלו. תקציב הדו-שנתי זה היסטורי תקדימי וכלל עולמי, גם הסכם שכר היסטורי".

בר-און פנה ישירות לשר האוצר בשאלה למה לא פינית זמן לדיון בכנסת? זה תקציב דו-שנתי למרות ששנינו יודעים שהוא תלת-שנתי כי 2012-2013 תהיה שנת בחירות. כל זה, על סמך תחזיות שעשית ב-2010! מה קורה לכם? בשנה וחצי אחרונה כבר השתנו כל התחזיות. אמרתם גרעון של 5.5% ותגמרו בפחות מ-4% תמ''ג. זה לא נראה סוג של עיוות? יש לך כסף פינוי. אתה פשוט מעוות את התוצאות.

עוד אמר בר-און לשטייניץ "המשוואה שלכם לפיה המס יורד, ההוצאה יורדת והגרעון גם יורד - היא בלתי פתירה. הרי ידוע שהמדיניות הזו לא עומדת בהורדת המס - אפילו פישר אמר את זה אתמול. מי נהנית מהפחתות המס? אני נהנה מהפחתות מס הללו, אלא שבדרגות שכר גבוהה. אין כאן דיון אמיתי.

בהתייחסו להורדת תקציב הביטחון אמר בר-און לשטייניץ: "כשהיית יו''ר ועדת חוץ וביטחון, אם זה היה תלוי בך, היית מקדיש את כל תקציב המדינה בתקציב הביטחון. איפה תוכנית לפריפריה? עשינו אותה, הקדשנו לה המון זמן. למה לא הקדשת לזה זמן? היא מונחת על שולחן".

ח"כ שלי יחימוביץ' אמרה בוועדה כי "הסקירה הכלכלית של האוצר נראית כמו מסע בחירות. הכול נפלא, הכול מושלם ואין מגרעות - זה כאילו מדובר על פלנטה אחרת. לא יכול להיות שהכול ורוד ונפלא - תאפשרו לנו להתייחס אליכם ברצינות. אין זכר לדו''ח עוני, לעובדים העניים, אין זכר לאלו שלא מסוגלים לרכוש דירה, לא מדברים על פערי השכר בין נשים וגברים. אין זכר לקיצוצים האלימים במענקי האיזון שהרסו את הרשויות המקומיות. לא רק שאין אזכור אלא שאין גם פתרונות. מה זה כלכלה? הגיגים - לא, זה כלי בשירות האדם. אין שום לינקאז' בין ההתפארות שלכם לקשיים היומיומיים של האזרח".