ועדת העבודה תכריע: האם יועלה גיל הפרישה מצה''ל?

הסוגיה עברה לטיפול הוועדה בראשותו של ח"כ חיים כץ שמהווה גם את יו"ר ועדת העובדים של התעשייה האווירית ■ כץ: "נושא מובהק בתחום אחריותה של הוועדה"

העלאת גיל הפרישה של משרתי הקבע בצה''ל תגיע לדיון והכרעה בוועדת העבודה והרווחה של הכנסת, בראשות חיים כץ (ליכוד). כץ הוא עובד התעשייה האווירית מצעירותו ומאז 1993 הוא משמש כמזכיר הארגון הארצי (ראש ועדי העובדים בתעשייה האווירית, א.פ), אך במעמד של חל"ת זה שנים רבות.

אחרי אישור התקציב וחוק ההסדרים על-ידי הכנסת בקריאה ראשונה, עובר חוק ההסדרים לדין בוועדות הכנסת בטרם הוא מגיע לאישור הכנסת בקריאה שנייה ושלישית. סעיף העלאת גיל הפרישה היה יכול להגיע לדיון ב-3 ועדות: כספים, חוץ וביטחון או ועדת העבודה ורווחה. כץ דרש לדון בסעיף - וקיבל.

הצלחות במאבקים מול האוצר

לפי ההסכם גיל הפרישה הממוצע של אנשי הקבע יעלה מ-45 ל-50 משנת 2029. חיילים שאינם לוחמים יפרשו בגיל מינימלי של 48 במקום 45.5. גיל הפרישה ללוחמים יישאר 42.

בצה''ל מתנגדים להעלאת גיל הפרישה. חוות דעת משפטית של הפרקליט הצבאי הראשי (הפצ''ר), האלוף אבי מנדלבליט, קובעת כי מודל הקבע החדש מעלה קשיים משפטים של ממש. במסמך פנימי אחר שהפיץ אגף התקציבים של צה''ל נכתב כי "ההסכם אינו כולל השתתפות של משרד האוצר בתוספת העלויות הנגזרות וזאת בניגוד לשינויים מבניים שבוצעו בארגונים אחרים במשק, הפטורים מהטלטלות הצפויות בצה''ל ואשר לוו במעטפת הסכמי שכר התומכים את השינויים".

לכץ היסטוריה ארוכה ומוצלחת ביותר במאבקים מול האוצר: הוא הצליח לעצור פעמים את הארכת תוכנית ויסקונסין ("אורות לתעסוקה") והפריסה הארצית שלה. כמו כן, הוא הצליח פעמיים למנוע מהאוצר לבטל את הפטור המוענק לספורטאים זרים.

דוברו של ח"כ כץ מסר בתגובה: "יו''ר ועדת העבודה, הרווחה והבריאות של הכנסת, ח"כ חיים כץ, אכן התעקש לקבל את הנושא לדיון והכרעה בוועדה שבראשותו, שכן מדובר בנושא מובהק בתחום אחריותה של הוועדה. ח"כ כץ אינו מתכוון להביע את דעתו לפני ששמע את כל הגורמים המעורבים. הוועדה תתכנס כבר בשבוע הבא לדיון ראשוני בנושא. הוועדה תקיים מספר דיונים מעמיקים וענייניים שבסופם תקבל הכרעה דמוקרטית". במשרד האוצר סירבו להתייחס לדברים.