עברו על חוק מיותר

ההבדל בין מקרה התקציב הנוכחי לכול אלה שקדמו לו הוא שאלי ישי רץ לספר לחברה

לי, באופן מסורתי, אין טענות אל המפלגות החרדיות כאשר מדובר בענייני כספים. בסך הכול הן עושות את שליחותן בכנסת בחריצות וביעילות. הלוואי שלנו החילונים היו נציגים כל כך מסורים ודבקים במטרה.

השגת מירב הכספים למטרותיהם היא אחת הסיבות, אולי העיקרית, בגינן קימות המפלגות החרדיות. ואם למישהו יש בעיה עם הצלחתן בתחום זה, שיפנה אל מי שנותן את הכספים, לא אל מי שלוקח.

לכן אני משתדל לא להתנפל על המפלגות החרדיות בכל פעם שמתפרסם כי השיגו עוד כספים. אך לדעתי, במיוחד בפרשה הנוכחית של ההסכם בעניין האברכים, אין מקום להסתערות על החרדים.

מה שקרה זה שאלי ישי, בראיון לאמצעי תקשורת חרדי, סיפר שכבר בעת הדיונים על חוק התקציב הוא סיכם עם שר האוצר שטייניץ את הסכומים והכול. על פי חוק יסוד: הממשלה, הסכם כזה מחייב דיווח לממשלה ולכנסת. ישי ושטייניץ לא דיווחו, ועל כך קמה צעקה: גוואלד, ש"ס עברה על החוק.

ישי ושטייניץ מנסים לטעון שהכול תקין ובהתאם לחוק. הנימוקים שלהם באמת לא רלבנטיים, משום שממילא אין בהם ממש. ברור לגמרי שמבחינת החוק שטייניץ וישי היו אמורים לדווח, ומכיוון שלא עשו זאת, הם ביצעו לכאורה עבירה על חוק זה.

אותי הסיפור הזה הפתיע מאוד. לא בגלל ההסכם בין ישי לשטייניץ, אלא בגלל קיומו של חוק כזה. ההיגיון והפרקטיקה המקובלת היא שהדרך לכל אישור תקציב עוברת בחדרי דיונים, שבהם מלבנים את דרישות השרים, מקצצים פה, מוסיפים שם, ובסופו של דבר מביאים את המוצר המוגמר לאישור הממשלה והכנסת.

מישהו יכול להעלות על הדעת שתהליך כזה יכול להתנהל ללא הסכמות כאלה ואחרות? יש במדינה אדם אחד שחושב שהסיכום בין ישי לשטייניץ הוא יחיד במינו?

אם היתה הפרת חוק בעניין האברכים, אז אין כמעט שר או חבר כנסת, מאז קום המדינה, שלא עבר על החוק הזה. אני נזכר בשרי אוצר כמו פנחס ספיר ולוי אשכול - הם חיכו להבאת התקציב לכנסת?

הם תמיד גמרו הכול הרבה לפני, ולא זכור שהם דיווחו על סיכומים אלה למישהו. אז מה השתנה הסיפור הנוכחי מקודמיו? - שישי רץ לספר לחבר'ה.

תקציב מדינה, בעצם כל תקציב, הוא עניין של מקח וממכר, דילים, תחמונים -זה טבעו וטיבו ואי אפשר אחרת. באותה מידה, לא ריאלי שבעיצומו של תהליך כזה ירוצו הפוליטיקאים לדווח על הדילים לציבור.

זה גם לא כל כך נחוץ, מכיוון שבסופו של יום התהליך נעשה שקוף כאשר הוא מובא לאישור בממשלה. הכול כתוב בספר התקציב, וכל ההסכמים שהושגו קודם לכן יוצאים אל אור היום.

ברור שאם יש חוק צריך לקיים אותו. אבל ספר החוקים שלנו עמוס לעייפה בחוקים שאינם תואמים את הדינמיקה של החיים. במקום להתעסק עם ישי, כדאי למחוק את החוק הזה, ובהזדמנות הזאת למחוק עוד כמה חוקים מיותרים כמותו.