נתניהו: קצבת האברכים תוגבל בזמן כדי לעודד אותם לעבוד

(עדכון)- זאת, בניגוד למצב הנוכחי שבו התשלום ניתן כל עוד האברך לומד בכולל ■ הרצוג: חוק האברכים מנוגד לאינטרס הלאומי ■ שטייניץ: פטור צבאי לחרדים וערבים - טעות היסטורית

האם הממשלה מצאה פתרון יצירתי שירכך את ההתנגדות הציבורית לחוק האברכים? ל"גלובס" נודע כי התשלום לאברכים יהיה מוגבל בזמן, בניגוד למצב הנוכחי שבו התשלום ניתן כל עוד האברך לומד בכולל. זוהי אחת המסקנות שאליה הגיעו חברי הוועדה שהקים ראש הממשלה בנימין נתניהו, בראשות מנכ"ל משרדו, אייל גבאי.

שר האוצר יובל שטייניץ אמר היום (ג') במהלך כנס שדרות לחברה כי הממשלה "תכניס שינויים בחוק, כך שהתשלום לאברכים לא יהווה תמריץ שלילי ליציאה לעבודה". לדבריו, התשלום יינתן לאברכים באופן כזה ש"בשלב מסוים" הוא יעודד השתלבות בשוק העבודה. מה הוא השלב הזה וכיצד ניתן לשלם קצבה עבור מהלך הלימודים, ומנגד לקוות שהאברכים ישתלבו בשוק העבודה? בלשכתו של שטייניץ מסבירים כי הוועדה בראשות גבאי מגבשת בימים אלה את מסקנותיה ברוח הדברים של השר ולא פירטו כיצד הדבר יתבצע.

"יש לי ביקורת על אורח חייהם של החרדים ואני לא מבין למה הם אינם יכולים לשרת בגולני ולמה הם אינם משתלבים יותר בשוק העבודה", אמר היום בכנס השר שטייניץ. "אבל גם אם בעוד עשרים שנה החרדים ימשיכו לא לשרת בצה"ל, הצבא יידע להסתדר. לעומת זאת, אם הם לא יתחילו להשתתף בהמוניהם בפרנסתם, אז הצמיחה הכלכלית לא תוכל עוד להחזיק", הוסיף שטייניץ.

שר הרווחה, יצחק (בוז'י) הרצוג, תקף בכנס את חוק האברכים ואמר: "החוק הזה מנוגד לאינטרס הלאומי והקהילתי של יציאת חרדים לתעסוקה, הוא מנציח מצוקה והוא יורה לציבור החרדי ברגליים. סבא שלי, הרב הרצוג, נחשב בציבור החרדי לאחד מגדולי הדור, אבל הוא עשה דוקטורט ולמד בסורבון. אני תמיד אומר, סעו לברוקלין ותראו איך חיי פרנסה לא פוגעים בחיי לימוד התורה".

קריאות נגד שטייניץ

פרופ' דן בן דוד, מנהל מרכז טאוב, הציע "עסקת חבילה" עם הציבור החרדי: "אפשר לפטור אותם משירות צבאי, אבל רק בתנאי שהילדים שלהם יקבלו את אורחי המשק, והם ילמדו את המקצועות שצריך ללמוד במשק מודרני". בן דוד, אולי בעקיצה לעברו של שטייניץ, הוסיף: "אסור לתת להם מתנה בחינם בדמות פטור משירות בצבא". בן דוד הזכיר, כי לפני שלושים שנה רק 21% מהציבור החרדי לא השתתף בשוק העבודה ואילו כיום, שיעור הבלתי מועסקים בקרב החרדים נסק לכדי 65%.

במהלך נאומו של שטייניץ התפרצו לעברו כמה סטודנטים שנשאו שלטים בגנות חוק האברכים ומחו על כך שנמאס להם מחוסר השוויון. שטייניץ התלוצץ ואמר כי הוא יכול להיות מרוצה מכך שלא רק לראש הממשלה מפריעים במהלך נאומים, אולם הסטודנטים קראו לעברו: "זאת לא בדיחה". שטייניץ מצדו השיב: "זו לא בדיחה, זו בריונות".

שטייניץ התייחס גם היום לסוגיית תמלוגי הגז והבהיר כי אוצרות הטבע שייכים גם למדינת ישראל ולאזרחיה. "זו עזות מצח לטעון שלאזרחי ישראל לא מגיע את מה שמגיע לאזרחים במדינות קפיטליסטיות לא פחות, כמו הולנד, קנדה ובריטניה".

יו"ר הוועדה לתקצוב ותכנון (ות"ת) השייכת למועצה להשכלה גבוהה, פרופ' מנואל טרכטנברג, ביקש להסיט מעט את הדיון כשאמר: "מגז טבעי לא בונים אומה, אלא מהשכלה. המשאב האנושי הוא המרכזי ולא משאבים בני חלוף. לכן ההשכלה הגבוהה צריכה להיות בעדיפות העליונה ואילו עד היום היא הייתה לשק חבטות של המערכת הפוליטית".