מלחמת הצהרות בין נתניהו לאובמה: יש קשר בין בנייה לשלום?

ארה"ב מחריפה את הטון: יש קשר ■ אבל בהצהרה חדשה, נתניהו בשלו: "מדובר בקומץ דירות שאין לו השפעה על מפת השלום"

מתעצמת המחלוקת בין ארה"ב לישראל על הבנייה מעבר לקו הירוק. בעקבות הצהרה של לשכת רה"מ, בנימין נתניהו, שלפיה "אין קשר בין תהליך השלום לבין מדיניות התכנון והבנייה ירושלים", הכריז אמש (ג') דובר הסטייט דיפרטמנט, כי "קיים בבירור קשר כזה". כמעט במקביל, יצא נתניהו בהצהרה נוספת, הפעם בראיון לערוץ פוקס ביזנס, שלפיה הנושא כולו "נופח" מעבר לכל פרופורציה.

מלחמת ההצהרות על הבנייה תשמש רקע לפגישה בין נתניהו לבין שרת החוץ האמריקנית, הילארי קלינטון, שמתוכננת להתקיים בניו-יורק ביום ה'. דובר הסטייט דיפרטמנט, פיליפ קרולי, כבר הודיע שנושא הבנייה יעלה בשיחה.

בתדרוך לעיתונאים ביום ג' בערב, לפי שעון ישראל, אמר קרולי: "קיים בבירור קשר (בין הבנייה לבין תהליך השלום, ר.ד.) מפני שעל שני הצדדים מוטלת אחריות ליצירת התנאים למו"מ מוצלח".

"אנו מבינים שלישראל יש עמדה משלה", אמר הדובר, אך הוא הוסיף, כי ההצהרות האחרונות שפרסמה ישראל "אינן מועילות" למאמצי ארה"ב להביא את שני הצדדים למו"מ ישיר לקראת הסכם שלום.

בתדרוך שלשום (ב') אמר הדובר, כי כי ארה"ב "מאוכזבת עמוקות" מפרסום תכניות בנייה בשלב מתקדם ל-1300 יחידות דיור חדשות במה שהוא הגדיר "אזורים רגישים" במזרח ירושלים.

בראיון לערוץ פוקס, שהוקלט אתמול, ככל שידוע לפני ההתבטאות החדשה של דובר הסטייט דיפרטמנט, אמר נתניהו למראיין: "אתה מדבר על קומץ דירות שאין להן לחלוטין שום השפעה על מפת (השלום), בניגוד לרושם שאפשר לקבל מדיווחים חדשותיים מסוימים. זה אפוא נושא שולי שעלול להיהפך לנושא גדול".

נשיא ארה"ב, ברק אובמה, הוסיף את קולו למחלוקת מאינדונזיה הרחוקה. פעמיים במהלך ביקורו שם נדרש אובמה לסוגיית התנחלויות. במסיבת עיתונאים בג'קרטה, הוא נשאל על ההתנחלויות והשיב: "כאשר מדובר בתהליך שלום, פעילות מסוג זה אף פעם אינה מועילה... אני מודאג מכך שאיננו רואים אף צד בסכסוך שעושה מאמץ מיוחד להשיג פריצת דרך. כל אחד מהצעדים האלה שמתווספים זה לזה, עלול לנפץ את אמון הצדדים".

ומאוחר יותר, בנאום לפני סטודנטים באוניברסיטת אינדונזיה, דיבר אובמה על "מכשולים אדירים" בתהליך שהלום, למרות חידוש המאמצים למו"מ ישיר בין הצדדים. "הישראלים והפלסטינים חידשו את השיחות הישירות ביניהם, אבל מכשולים אדירים נותרו על כנם; לא צריכות להיות אשליות ששלום וביטחון יושגו בנקל", אמר הנשיא.

דניאל קרצר, לשעבר שגריר ארה"ב בישראל, אמר לניו יורק טיימס, כי לנתניהו יש עתה עסק עם נשיא שנחלש מבחינה פוליטית. "רבים מידידי נתניהו בוושינגטון הם רפובליקנים. נוח לו יותר אתם, הוא חש, שעכשיו יש לו יכולת להתנהל בחופשיות רבה יותר".

אך שגריר ישראל בושינגטון, מייקל אורן, דחה הערכה זו. הוא אמר לטיימס, כי "איננו מחפשים עימות עם ממשל אובמה". לדבריו, נתניהו להוט לדון עם קלינטון, בפגישתם מחר, על דרכים להתקדמות במו"מ. אך אורן נמנע מלומר האם נתניהו יעלה באזני קלינטון יזמות חדשות כיצד לפריצת דרך.