נחשף ב"גלובס": קמן לא תעמוד בהתניות הפיננסיות של האג"ח

הונה העצמי של קמן צפוי להיות נמוך מ-100 מיליון שקל, ומשמעות הדבר היא כי מחזיקי האג"ח יכולים לדרוש כעת פירעון מיידי

קמן אחזקות לא תעמוד בהתניות הפיננסיות של האג"ח שגייסה לפני שלושה חודשים בלבד, כפי שהוערך ב"גלובס" לפני שבוע. כך עולה מדיווח ששיגרה היום חברת ההחזקות שבשליטת רוני אלרואי לקראת פרסום דו"חותיה לרבעון השלישי.

לפי הדיווח, הונה העצמי של קמן צפוי להיות נמוך מ-100 מיליון שקל, ומשמעות הדבר היא כי מחזיקי האג"ח יכולים לדרוש כעת פירעון מיידי. הקיטון בהון העצמי סולו, שעמד בסוף הרבעון השני על 108 מיליון שקל, נובע מהפחתות שתצטרך קמ"ן לבצע בחברה הבת, תאת תעשיות. החברה ציינה בדיווח כי למעט סוגיה זו, הנוגעת להון העצמי, לא צפוי שינוי מהותי לרעה בהיקף ההכנסות או ברווחיות הגולמית שלה ברבעון השלישי.

לאחרונה ביקשה קמן לשנות את ההתניות הפיננסיות בשטר הנאמנות של האג"ח שגייסה בסוף יולי, בהיקף של כ-55 מיליון שקל. לשם כך זימנה החברה אסיפה, אולם בהיעדר הרוב הדרוש נדחתה ההצעה לשינוי. זאת, אף שחברת הייעוץ למוסדיים, פועלים סהר, המליצה לאשרו.

בשטר הנאמנות נקבעו שתי אמות מידה פיננסיות שייבחנו מדי רבעון. האחת קובעת כי ההון עצמי "סולו" של החברה לא יפחת מ-100 מיליון שקל, והשנייה כי יחס ההון העצמי סולו למאזן לא יהיה נמוך מ-22.5%.

ביחס לאמת המידה השנייה, נקבע כי אי-עמידה בה במשך תקופה של שני רבעונים רצופים תקנה למחזיקי האג"ח עילה לפירעון מיידי. למעשה, תנאי זה מקנה לחברה תקופה של רבעון כדי לתקן את ההפרה.

לגבי אמת המידה הראשונה, לעומת זאת, לא נקבע תנאי כזה, ולכן אם החברה תציג הון עצמי סולו נמוך מ-100 מיליון שקל ברבעון מסוים, יוכלו מחזיקי האג"ח לדרוש פירעון מיידי של החוב.

קמן אחזקות, שאותה מנהל גיורא ענבר, פועלת באמצעות אשכול חברות בתחומי הסחר והתעשייה, ובמיוחד בתחומי המים ותשתיות ותעשיות מוטות ביטחון. רוב החברות בקבוצה טרם התאוששו מהמשבר הכלכלי, ומניית החברה, שאיבדה 75% מהשיא ביוני 2007, נסחרת כיום לפי מחיר המשקף לקמן שווי של 106 מיליון שקל בלבד, בדומה לשווי שבו רכש אלרואי את השליטה בחברה (אז מנדלסון) בסוף 2004.

את המחצית הראשונה של 2010 סיימה קמן עם הפסד של 23 מיליון שקל ועם תזרים מזומנים שלילי של 11 מיליון שקל. זאת לעומת הפסד של 7.6 מיליון שקל בתקופה המקבילה אשתקד.

ההפסד של קמן הגיע מכל מגזרי הפעילות שלה, למעט מגזר התעופה, שעליו אחראית חברת תאת תעשיות, שרשם בתקופה זו רווח של 1.8 מיליון שקל. היקף החוב של קבוצת קמ"ן סולו מסתכם ב-87 מיליון שקל למחזיקי האג"ח, וב-218 מיליון שקל לבנקים. ‏‎‎‏