פישר: "מברך את ששינסקי"; יחימוביץ': "המלצות מתונות"

נגיד בנק ישראל הגיב למסקנות ועדת ששניסקי: "מגיעה ליזמים תשואה הוגנת להון" ■ שלי יחימוביץ': "שנתניהו לא ייכנע ללחצים הציניים של בעלי הון"

בעקבות פרסום מסקנות הביניים של ועדת ששינסקי בסוגיית תמלוגי המדינה מתגליות הנפט והגז, שקבעו כי חלקה של המדינה בתגליות הקיימות והעתידיות יגדל משליש לשני שלישים, תוך התחשבות בעלייה ברווחי חברות הגז והנפט - והתגובות לא מאחרות להגיע.

נגיד בנק ישראל, סטנלי פישר, אמר הערב (ד') כי הוא "מברך על ההמלצות לגבי גילויי הגז והנפט, המהווים אוצר לאומי של מדינת ישראל". הנגיד הדגיש את העיקרון שעל פיו פעלה ועדת ששינסקי, ולפיו מגיעה ליזמים תשואה הוגנת להון, שלוקחת בחשבון את הסיכון שלקחו, את היזמות ואת הנחישות, שהביאו לגילוי מרבצי הגז והנפט בארץ. "העיקרון הזה, אמר הנגיד, "תומך ביזמים המכובדים שתרמו ותורמים רבות למשק הישראלי, ועלינו לעודד אותם להמשיך בדרך זו. אני מאמין שתהליכי השימוע וההחלטה הסופית יהיו הוגנים ליזמים וטובים למשק הישראלי".

חברת הכנסת שלי יחימוביץ' אמרה בתגובה למסקנות ששינסקי, כי "ההמלצות הן אמנם מתונות אבל בהחלט משמעותיות וחשובות. שיטת העלאת המיסוי ואי פגיעה בתמלוגים נהוגה בארצות רבות בעולם. כעת יש לוודא שראש הממשלה נתניהו יישם את ההמלצות במלואן ולא ייכנע ללחצים הציניים של בעלי הון המבקשים כי הציבור יקבל רק שאריות מאוצרות הטבע של המדינה".

יו"ר ועדת הכספים, ח"כ משה גפני, אמר כי "על המדינה להתחשב במשקיעים, אך משאבי הטבע שהקב"ה נתן בישראל שייכים לאזרחי המדינה". גפני הוסיף כי הוא מברך את הוועדה וחבריה על המלצתם, "ההמלצה תואמת את ההיגיון והשכל הישר".

גם ח"כ כרמל שאמה-הכהן בירך על מסקנות הוועדה, ואמר כי "לפרופ' ששינסקי מגיע פרס ישראל על העמידות והאומץ לתיקון עיוות היסטורי".

יו"ר מרצ וחבר ועדת הכספים, ח"כ חיים אורון, אמר כי "המסקנות הוגנות, סבירות ומידתיות. צר לי על הקמפיין הפרוע ועל יללות התן שמשמיעים דובריה של אוליגרכיית הגז. אני מקווה כי ראש הממשלה לא יילך בעקבות ש"ס וישראל ביתנו, יתבטל בפני הזכיינים, יוריד את מלאכת הוועדה לטימיון ויוותר על חלקה הצנוע ממיל של המדינה במשאביה".

ח"כ נחמן שי אמר כי "המסקנות הן צעד בכיוון הנכון - תמלוגי הגז חייבים לשמש את רווחת אזרחי ישראל כולם, מבלי לפגוע בזכויות המשקיעים".

"עם ישראל חוזר לבנות את הפירמידות במצרים"

יו"ר איגוד תעשיות חיפושי הנפט והגז בישראל באיגוד לשכות המסחר, אורי אלדובי, אמר בתגובה למסקנות ששינסקי, כי "אחרי אלפי שנים עם ישראל חוזר לבנות את הפירמידות במצרים. הוועדה מעמיקה את האפליה לרעה של גז כחול לבן לעומת הגז המצרי".

לדבריו, "תחום הגז הוא הבסיס לעתידה הכלכלי של מדינת ישראל ומדינה מתוקנת פועלת לסייע לחברות הפועלות בתחומה במטרה לתרום לשגשוג התחום במדינה, ולהגיע לעצמאות במשק האנרגיה - וראוי כי כך יקרה גם במדינת ישראל".

אלדובי הוסיף, כי "אנו מדברים על תחום אסטרטגי למדינת ישראל ובעל השלכות גיאו-פוליטיות וכלכליות אדירות על עתידה של המדינה, ולפיכך האיגוד קורא לראש הממשלה לקחת אחריות על הנושא מתוך ראייה אסטרטגית ולעצור את התהליך החד צדדי".