התייאש מהחובות, סייע לאשתו להתאבד - וייכלא לשנתיים

בכך קיבל השופט את הסדר הטיעון עם אלכסנדר גרינברג שהציגו לו הצדדים בחודש שעבר ■ הרשעתו של גרינברג היא ההרשעה השנייה בסך-הכול בעבירת הסיוע להתאבדות בישראל

אלכסנדר גרינברג, שהורשע בסיוע להתאבדות לאשתו, ירצה 24 חודשי מאסר בפועל, בניכוי תקופת מעצרו - כך קבע הבוקר (ה') בית משפט המחוזי בבאר-שבע.

בכך קיבל השופט אליהו ביתן את הסדר הטיעון שהציגו לו הצדדים בחודש שעבר, לפיו יוטלו על גרינברג 20 חודשי מאסר בפועל, ובנוסף יופעל מאסר מותנה בן 8 חודשים, שעומד נגדו בגין עבירות אלימות, אשר ירוצה בחציו בחופף לעונש המאסר החדש.

בנוסף נגזרו על גרינברג 6 חודשי מאסר על-תנאי למשך 3 שנים מיום שחרורו מהמאסר, שיופעלו באם יעבור עבירת אלימות המסווגת כפשע.

כתב האישום שהוגש כנגד גרינברג בנובמבר 2009 היה תקדימי ועורר הדים רבים, לא רק משום הסיפור האנושי הקשה, אלא משום שהיה הראשון שהוגש בגין עבירת סיוע להתאבדות נגד אחד מבני-הזוג שנותר בחיים.

ראשיתה של הפרשה באוקטובר 2009, בדירתם של בני-הזוג אלכסנדר גרינברג ואשתו דיאנה בערד. בני-הזוג, בשנות ה-30 לחייהם, החליטו לשים קץ לחייהם בשל חובות. הם תכננו לעשות זאת באמצעות שתיית וודקה יחד עם נטילת כמות גדולה של כדורי הרגעה.

התייאשו מהחובות

על-פי כתב האישום, בני הזוג שתו כמות גדולה של אלכוהול לפני שאזרו אומץ ליטול את הכדורים שימיתו אותם. בשלב מסוים, כתוצאה מהשתייה המרובה חש הבעל בחילה וניגש להקיא בחדר השירותים. כששב לסלון אמר לאשתו כי הוא מעוניין לדחות את המעשה למחר, אך היא אמרה לו כי כבר בלעה את הכדורים שלה. לאחר ששמע זאת, כך על-פי כתב האישום, בלע גם הבעל את הכדורים שלו, ושניהם נרדמו.

בכתב האישום צוין כי בבוקר שלמחרת התעורר גרינברג כרגיל ואף הכין לעצמו אוכל, אך בשלב מסוים הבחין באשתו ששכבה עם עיניים פקוחות כשקצף יוצא מפיה, והתקשר לאמו. מיד לאחר מכן נטל מנה נוספת של כדורים והתעלף. צוות מד"א, שהגיע מאוחר יותר לדירה, קבע את מותה של האישה. אלכסנדר שרד.

במהלך החקירה, וככל שהיא העמיקה, התגלו פרטים מחשידים שהצביעו על כך שהיו לבעל סיבות לרצות במותה של האישה. בין היתר התפרסמו ידיעות שלפיהן במהלך חקירתו התעניין גרינברג אם מותה של אשתו יביא למחיקת חובותיהם. מכתב האישום אף עולה כי הבעל תיעד את גסיסתה של אשתו בטלפון הנייד שלו.

השופט ביתן ציין בגזר דינו כי "נסיבות המקרה מיוחדות וטרגיות. המנוחה היתה אשתו של הנאשם. הם תכננו במשותף לשים קץ לחייהם ופעלו יחד כדי להשיג את מטרתם. גם הנאשם צרך וודקה וכדורים מתוך כוונה למות".

לדבריו, הנאשם נתון במעצר, שתנאיו קשים משל מאסר, מזה כשנה, ולאור מכלול הנסיבות, "העונש המוצע כולל מאסר ממשי, והוא סביר".

הרשעתו של גרינברג היא ההרשעה השנייה בסך-הכול בעבירת הסיוע להתאבדות בישראל. ההרשעה הראשונה בעבירה זו ניתנה בראשית שנות ה-90 ועסקה בפרשה שעיקרה המתת חסד של אישה את בעלה (ע"פ 6568/93 קרוגולץ נ' מ"י). בפרשת קרוגולוץ דובר באישה שהעבירה לבעלה החולה כוס עם רעל על-פי בקשתו, כדי להפסיק את סבלו. בית המשפט המחוזי בירושלים גזר על האישה 3 שנות מאסר בפועל, אך בערעור לעליון הופחת עונשה ל-18 חודשי מאסר.