אתגר אמיתי: פרארי ומזראטי מגיעות - האם הלקוחות ממתינים?

השוק המצומצם בארץ של מכוניות במעל מיליון שקל מציב אתגר לשתי המצטרפות החדשות לקבוצת העילית המצומצמת הקרויה "מכוניות אקזוטיות"

בקרוב יצטרפו לשוק הרכב הישראלי עוד שני מותגים: פרארי ומזראטי, שתיים מהנציגות הבולטות של קבוצת העילית המצומצמת הקרויה "מכוניות אקזוטיות".

ייבוא המותגים הללו הוא תעודת כבוד בינלאומית והתגשמות של חלום עבור המכורים לבנזין. כל פרט במכוניות הללו מתוכנן בקפידה כדי להסעיר יצרים.

גם המחירים בהתאם. בארה"ב מתחיל מחיר דגמי הבסיס של מזראטי בכ-125 אלף דולר. מחיר הבסיס של פרארי מתחיל בכ-215 אלף דולר ומגיע ליותר מ-400 אלף דולר. תכפילו בשער הדולר ואת התוצאה בכ-120% - הפער המקורב בין מחירי ארה"ב למחירים הרשמיים לצרכן בארץ אחרי מיסים, הובלה ושולי רווח נאים של היבואן - וקיבלתם מותגים, במחיר של כמיליון שקל ועד יותר מ-3 מיליון שקל.

הבעיה היא, שכשמדובר בייבוא מסחרי סדיר ובתפעול יומיומי של מכוניות כאלה בארץ, צריך להכיר בכך ישראל אינה מונקו ודובאי. לטובת מי ששולפים את הצ'קים, נציין כאן כמה משוכות שמצפות למותגים אלו כאן.

פוטנציאל השוק

בישראל נמכרות בשנה 40-60 מכוניות במחיר של כמיליון עד 2 מיליון שקל ועוד כמה עשרות מייבוא אישי. רובן הן גרסאות מפוארות של מכוניות מנהלים "ייצוגיות", דוגמת מרצדס S500 וב.מ.וו 750, שבעליהן רחוקים מאוד מקהל היעד של פרארי ושות'.

כשמדובר במכוניות עם ביצועים ספורטיביים-אקזוטיים, החמצן הופך דליל יותר. כך, למשל, נמכרו בישראל בעשרת החודשים הראשונים של השנה 18 מכוניות פורשה פאנאמרה, רובן היו מדגם ה-V8, שמחירו נע סביב המיליון שקל ורק כשלוש מדגם הטורבו, שמחירו נוסק לכ-1.6 מיליון שקל. מלבדן נמכרו קומץ מכוניות 911 קאררה, שמחירן מתחיל בפחות ממיליון שקל.

מרצדס מכרה השנה כ-6 מכוניות קופה, ספורט וביצועים בטריטוריה הזו, מתוכן אפילו 2 מכוניות מדגם SLS, שמחירן הרשמי כ-2.2 מיליון שקל. גם ב.מ.וו העלתה על הכביש כ-16 מכוניות מהטריטוריה, אם כי המחירים של רובן נמצאים מתחת למיליון שקל. אם מוסיפים לרשימה קומץ רכבי יגואר XK ועוד 2 יחידות אאודי R8 ו-2 יחידות אאודי RS6, מקבלים פוטנציאל דחוק למדי.

התפעול

למכוניות האקזוטיות בימינו יש הרבה פחות "קפריזות" מבעבר. אבל עדיין מדובר במכוניות מאוד יקרות עד לרמת החלק הבודד, שאמורות להתמודד עם תנאי האקלים הקיצוניים של ישראל ועם הכבישים. זה אומר הוצאות עתק במקרה של תקלות לא מתוכננות, כמו תאונות ועלייה על עצמים. לא משהו שאמור להפריע לטייקון המצוי, אבל בהחלט שיקול.

הטרייד-אין

כמו הבדיחה על האיש שמימן קניית כלב במיליון דולר על-ידי מכירת שני חתולים בחצי מיליון, רוב הרכישות בתחום הרכב אקזוטי מבוצעות בליווי טרייד-אין לכלי רכב יקרים באותה מידה. במקרה של רכב במיליון וחצי שקל הדבר ידרוש מהיבואן "לתפור" חבילות ייעודיות ולהתעסק בסחר סוסים.

בעיה נוספת היא שבישראל, בניגוד לשאר העולם, נדיר למצוא לקוחות שרוכשים מכוניות כאלה "לכל החיים". בפלח האקזוטי בישראל רכישות רבות מתבצעות כגחמה עד להופעת תחליף ראוי יותר, לעתים כעבור פחות משנה. יציאת מכוניות אקזוטיות כאלה לשוק היד השנייה, עלולה לגרום לזילות בערך השיווקי של הדגם, ראו מה שקרה לאאודי R8.

פרארי
 פרארי