"גלובס" מציג: המדריך לתכנון חופשת הסקי המושלמת

שם הרי האלפים, הושט כיסך וגע בם: חבילת נופש או חופשה בהתאמה אישית? מערב אירופה או מזרח אירופה? עם או בלי הילדים? ■ "גלובס" עונה על כל השאלות

אם חשבתם ששפעת היא המגפה הגדולה של החורף, כדאי שתחשבו שנית: על-פי הנתונים האחרונים של סוכני הנסיעות וסוכנויות התיירות, עשרות אלפי ישראלים כבר נדבקו בחיידק הקטלני (והיקר) ביותר באזור: חיידק הסקי.

ההערכות הן כי השנה יצאו לחופשות סקי בין 35,000 ל-40,000 ישראלים - גידול של לפחות 15% ביחס לחורף שעבר.

"בעבר ראינו בעיקר צעירים בשנות ה-30 לחייהם ממעמד סוציו-אקונומי גבוה יוצאים לחופשות סקי - אבל היום זה הפך, כמו באירופה, יותר ויותר לעניין משפחתי, כשניתן לזהות גם משפחות ממעמד בינוני שמרשות לעצמן את הפינוק", אומרת מנהלת השיווק של קבוצת אשת טורס, גלית זכאי.

לדבריה, ההתעניינות הגוברת יצרה התפתחות של יעדי סקי מוזלים וקרובים יותר, בעיקר במזרח אירופה.

מועדון או חופשה עצמאית? החבילות בדרך-כלל כדאיות

שאלת השאלות היתה ונותרה אופי החופשה: האם להשתלט על חדר באחד הקלאבים הגדולים הממוקמים אי-שם על הפסגה, כשאתם מוותרים על הפרטיות לטובת המועדון הרועש אך נהנים מאירוח בסטנדרט מרשים שבו דואגים המארחים לכל - או שדווקא עדיף ליהנות מחוויה אותנטית של חופשה עצמאית בדירת נופש קטנה בשיטת "עשה זאת בעצמך"? הדעות בקרב סוכני הנסיעות, שלא במפתיע, חלוקות.

רשת קלאב מד האירופית נחשבת למובילה בתחום מועדוני הסקי ומפעילה לא פחות מ-23 אתרי סקי בעיירות ובאתרי הסקי הגדולים בעולם. המועדונים פועלים בפורמט של "הכול כלול". חלקם מועדונים מיועדים למשפחות (ראו בהמשך), ואחרים לקהל מבוגר שלא מעוניין בזאטוטים חמושים בכובעי צמר וכדורי שלג שרצים לו בין הרגליים.

בכל מקרה, הדילים של קלאב מד כוללים לרוב גם את ההעברות - ההסעה משדה-התעופה לאתרי הסקי שלרוב ממוקמים במרחק לא קטן מהשדה, כאשר סבין סיטרוק, מנהלת השיווק של קלאב מד, טוענת כי הזמנת חופשה מלאה באמצעות החברה ואתר האינטרנט שלה בישראל (www.clubmed.co.il) חוסכת 20% עד 25% מהעלות לנוסע הישראלי.

בדיקת "גלובס", עם זאת, מעלה כי בזמן שאכן הזמנת החופשה במלואה באמצעות קלאב מד כדאית למתכננים לנפוש במועדונים - הרי שישנן עדיין אפשרויות זולות יותר בדמות חבילות סקי מלאות למלונות קטנים יותר באתרי הסקי, אשר מציעים דילים טובים וחסכוניים יותר לאתרים, אך דורשים מהתייר עצמאות גבוהה יותר והתמודדות עם ספקים רבים יותר.

"חבילות הסקי אכן מספקות את יחס העלות/תועלת הטוב ביותר עבור חובבי הסקי, ולכן הן האופציה המומלצת והפופולרית בקרב חובבי הסקי הישראלים", אומרים ב-SkiDeal. "המחירים שלהן זולים משמעותית מהקלאבים, והמחיר דומה מאוד ולעיתים אף נמוך יותר מחבילת ה'עשה זאת בעצמך'.

"מדובר באופציה עדיפה על שיטת ההרכבה העצמית מסיבה נוספת - כאשר אדם מזמין חבילת סקי בלי מידע מוקדם, עלולות לצוץ תקלות רבות שעלולות לעלות לו הרבה כסף - התקלות נובעות מחוסר היכרות עם אתר הסקי, עם המלון, עם איכות הציוד וכיוצ"ב".

עוד טוענים שם כי לעיתים קרובות חבילות הסקי זולות יותר בגלל כוח הקנייה הגדול של החברות שמספקות את החבילות.

מתוך עשרות אלפי הנוסעים שיצאו השנה לחופשת סקי באירופה הקרירה, על-פי ההערכות כ-30% יצאו לקלאבים הידועים על האתרים, 60% ירכשו חבילות סקי "מוכנות" המשלבות ספקים שונים, ואילו 10% נוספים יבצעו רכישה עצמאית של החופשה באמצעים שונים, או לחילופין ייצאו לסקי בשילוב עם חופשה עירונית ביעדים שונים או ישלבו את הביקור באלפים עם נסיעה עסקית.

לסיכום, ההמלצה הברורה היא לעשות שימוש בשירותי הקלאבים בעיקר כשמדובר בחופשה ראשונה: המעטפת של הדרכה צמודה, ארוחות מוסדרות ומיקום מובטח על המדרונות ממש, לצד כתובת זמינה אחת לכל בעיה או שאלה - מבטיחים חוויה טובה ונעימה בחופשה הראשונה, ועל כן מומלצת בחום.

המעוניינים בכל זאת לחסוך יכולים לצאת גם למועדונים פופולריים פחות מאלה של רשת קלאב מד, ובהם המועדונים של ואל-תור או MMV, המשווקים גם הם על-ידי סוכני הנסיעות בישראל.

באשר לגולשים ותיקים - מדובר בעיקר בבחירה שמקורה בטעם אישי ובהשוואת מחירים באשר למועד הספציפי ולאתר הספציפי הנבחר.

לאן לנסוע? מעדיפים את מערב אירופה

חופשת סקי, בעיקר בפעם הראשונה, היא די מורכבת לתכנון: היצע האתרים אדיר, וההבדלים ביניהם גדולים, הן ברמות המחיר והן בשירות שמקבלים הגולשים.

חופשה ראשונה, לרוב, כדאי לעשות באתרי סקי מבוססים וגדולים, בהם השירות ותנאי השטח טובים - בעיקר כדי לדאוג למעטפת תנאים חיובית בימים הראשונים שבהם מתרגלים לחוויית הסקי, התרגלות שעשויה להיות כואבת ומייאשת לפרקים כשהישבן פוגש במדרון לא אחת, לעיתים יותר מהרגליים.

* מזרח או מערב אירופה:

"כ-90% מהנופשים הישראלים נוסעים למערב אירופה וכ-10% נוסעים למזרח היבשת, בעיקר צ'כיה ובולגריה", אומר מנכ"ל SkiDeal, רונן כ"ץ, המנהל כיום את חברת התיירות היחידה בישראל המתעסקת בשוק חופשות הסקי בלבד.

"עם זאת", מסביר כ"ץ, "היתרון העצום נובע גם מכך שמספר אתרי הסקי במערב אירופה גדול הרבה יותר ממספר אתרי הסקי במזרח אירופה".

לדבריו, סביר להניח כי החלוקה בין האזורים תישמר, והגולשים הישראלים ימשיכו להעדיף להשקיע סכום גבוה במעט וליהנות מרמת השירות של אתרי הפאר במערב אירופה.

עם זאת, קשה להתעלם מהבדלי המחיר: כך למשל על-פי SkiDeal, חופשת "הכל כלול" בת כשבוע באתר Spindleruv הצ'כי תעלה כ-4,000 שקל לאדם - בעוד חופשות באתרים במערב היבשת עולות לפחות כ-5,200 שקל ומגיעות ל-10,000 שקל לאדם ואף יותר.

* מזג-האוויר:

מזג-האוויר משפיע כמובן גם על תנאי הגלישה. עונת הסקי נפתחת בחודש דצמבר ומסתיימת באפריל, כאשר פברואר ומארס נחשבים לאטרקטיביים ביותר מבחינת מצב השלג ומזג-האוויר, אך גם המבוקשים ביותר.

בהתאם, חופשות בחנוכה (דצמבר) או פסח (אפריל) ממוקמות בקצוות של עונת הסקי, ועל כן חופשה באתרים "נמוכים" מדי עשויה להיות מסוכנת, שכן תנאי השלג עשויים להיות לא מספקים.

* דילים באינטרנט:

אחת היוזמות המעניינות בתחום לאחרונה הגיעה מכיוונם של מספר יזמים צעירים חובבי סקי שהקימו את אתר "סקי-ביד" (www.skibid.co.il), הכולל פרופילים של כל אתרי הסקי הגדולים, טיפים, עדכונים, דירוגים, סקירות של כתבות בתחום הסקי מחו"ל, עדכונים על דילים מיוחדים, גלריות של הגולשים, מידע על אירועים מיוחדים, חדשות בתחום הסקי ואפילו מדריך מיוחד לאופנת הסקי והחידושים בתחום.

האתר היעיל במיוחד מתעדכן באופן תדיר, ולעיתים מוצעים בו גם דילים מיוחדים לקבוצות מיוחדות, כמו טיסות מרוכזות לסטודנטים או למשפחות - והכול בעברית ובממשק נוח ומעוצב היטב.

סקי עם ילדים: מציעים גם הדרכה בעברית

מועדוני הילדים המוצעים ביותר ויותר אתרים ומלונות באירופה ברשתות השונות מאפשרים שילוב נדיר של חופשה משפחתית בה כל אחד מוצא את הזמן והמקום הפרטי שלו.

גולשים ותיקים ממליצים לרוב על נוסחת "חצאי הימים", לפיה עד ארוחת הצהריים נמצא כל אחד מבני המשפחה בקבוצה התואמת את רמת הגלישה שלו ואת בני גילו במסגרת בתי-הספר לסקי וההדרכה - ואילו בשעות אחר-הצהריים גולשת המשפחה יחד בין המסלולים השונים.

בקלאב מד, למשל, מציעים למשפחות שירות שמרטפייה, שיעורי סקי וסנובורד לילדים ועוד.

שיעורי הסקי של הילדים, אגב, מהווים ללא ספק את אחד המראות המדהימים של החופשה, ומומלץ בחום להשקיף על שורות הזאטוטים האירופיים בני ה-4 הגולשים להם עם מגלשים מיניאטורים ומחממי אוזניים פצפונים בשורה מסודרת אחרי המדריך, כשהם אוחזים במוט מיוחד שנועד לוודא את הישארותם בשורה אחידה.

לצד המועדונים, מציעים עוד ועוד אתרים ומלונות פתרונות לילדים ובעיקר למשפחות הישראליות.

כך למשל אתר שפינדלרוב מלין בצ'כיה, הנחשב לאתר המוביל במדינה, מציע בית-ספר מיוחד לסקי, בו מועסקים בתקופת החגים (חנוכה, פורים ופסח) מדריכים ישראליים המדריכים קבוצות ילדים בעברית.

בנוסף מציע האתר, הממוקם בלב שמורת טבע, גם אטרקציות משפחתיות נוספות לשעות שאחרי הגלישה.

9 טיפים לפני שמזמינים חופשת סקי

1. התאמת האתר לצרכים: האם האתר המיועד מתאים לרמת הגלישה שלכם ולהרכב הנופשים (משפחה/זוג צעיר וכו')?

2. לא רק סקי: האם קיימים תנאי "אפרה-סקי" טובים באתר המיועד (מועדוני לילה, מסעדות, ברים, בתי-קולנוע וכו')? הדבר חיוני בעיקר לנופשים צעירים. אוסטריה, איטליה וצרפת נחשבות למובילות בתחום.

3. מיקום המלון: האם המלון המיועד ממוקם על מסלולי הסקי, וניתן לצאת מחדר הציוד ישירות למעליות?

4. ההדרכה כלולה? ודאו כי סקי פס והדרכה (סקי-סקול) כלולים במחיר החופשה.

5. מי משלם על ההעברות? ודאו כי ההעברות כלולות במחיר החבילה (השכרת רכב בתוספת גגון לציוד סקי ושרשראות שלג עלולות לייקר משמעותית את מחיר החופשה וגם להיות מיותרות, שכן האוטו "שוכב" במשך שבוע ללא תזוזה).

6. ציוד סקי: בדקו אם ציוד סקי כלול במחיר החופשה או שיש צורך להשכיר ציוד.

7. ביטוח: חשוב במיוחד - ודאו כי ביטוח ספורט-חורף כלול בפוליסת הביטוח לנסיעה.

8. שלג: האם תנאי השלג באתר טובים בעת הנסיעה? האם האתר גבוה מספיק ומאפשר גלישה גם בתחילת העונה, סביב חנוכה, ובסופה, סביב חג הפסח?

9. עברית: האם מוצעת הדרכה בעברית בתקופת החגים לטובת ילדים מישראל?