שביעות-רצון עצמית, לעג למבקרים

האווירה במסע"ת של ששינסקי אתמול היתה חגיגית: הציבור יקבל, הטייקונים ישלמו

"נהיה מדינה מתוקנת לאחר שההמלצות שלנו יתקבלו", הבטיח אתמול (ד') לציבור פרופ' איתן ששינסקי. "תחי מדינת ישראל", קרא בסיום דבריו. יו"ר הוועדה לבחינת המדיניות הפיסקאלית על תגליות הנפט והגז הטבעי חגג אתמול את פרסום העיקרים של מסקנות הביניים של הוועדה שבראשותה עמד.

שמו של ראש הממשלה בנימין נתניהו לא הוזכר אתמול על-ידי שטייניץ אלא בהזדמנות אחת, במענה לשאלת עיתונאי. נתניהו בוחר להישאר מחוץ לתמונה וסיבותיו עמו. שר התשתיות ד"ר עוזי לנדאו רוצה להיכנס לתמונה ולא מצליח. אם רק לא יפריעו להם יקבעו לנו הצמד שטייניץ-ששינסקי את כללי המשחק החדשים במשק האנרגיה לעשורים הבאים.

לששינסקי יש תפישת עולם מגובשת על הצעדים שיש לנקוט במשק האנרגיה. העלאת המיסוי והתמלוגים היא רק חלק ממנה. קבוצת דלק של יצחק תשובה, למשל, מחזיקה לדעתו בכוח רב מדי. בשיחות פרטיות התבטא נגד מספרם הרב של רישיונות החיפושים שבידי תשובה. אתמול, כשנשאל על-ידי "גלובס" האם הביא בחשבון את הטענה לאפליית הגז הישראלי לעומת הגז המצרי, השיב כי למדינה יש אינטרס להבטיח את הישארותו של הספק המצרי בשוק, לאור כוחו הרב של הספק השני.

על רקע זה אפשר לפרש את המיסוי הפרוגרסיבי שעליו ממליצה הוועדה כצעד שנועד לרסן את כוחה של קבוצת דלק. המיסוי הגבוה ביותר יוטל על המאגרים הגדולים והרווחיים ביותר, ובראשם תמר. ההנחות הפנימיות של ועדת ששינסקי היו שתמר תשלוט בשוק צריכת הגז הישראלי שליטה כמעט מלאה. באחד מהאומדנים שהוצגו לוועדה ניתן לתמר שווי מהוון נקי (NPV) פנטסטי של 17 מיליארד דולר, יותר מכפליים מהאומדנים של האנליסטים הכי אופטימיים באחד העם.

מסיבת העיתונאים אתמול התנהלה באווירה של שביעות רצון עצמית רבה. היעדרותם הצורמת של שני נציגי משרד התשתיות לא העיבה על האווירה החגיגית. הציבור יקבל - הטייקונים ישלמו. הטובים ניצחו את הרעים. מעבר לכך המחישה מסיבת העיתונאים עד כמה דומיננטי התפקיד שממלא המומחה למיסוי בן ה-73 בקביעת מדיניות האוצר בתחום האנרגיה.

אמרו שזה לא בשבילו. שהוא מבוגר מדי. שהוא איש אקדמיה עדין נפש שלא יצליח להתמודד מול הלחצים של בעלי ההון. מה הוא צריך את זה. אבל ששינסקי לעג לכל המבקרים. אתגרי התפקיד הפיחו בו נעורים חדשים ואתמול הגיע רגע הפורקן. ההופעה שנתן העמידה בצל את שאר המשתתפים, כולל את פטרונו, יובל שטייניץ. שר האוצר שלח לעברו מדי פעם מבטי תלמיד, כמבקש את אישורו. ששינסקי עצמו היה ממוקד, רהוט ואפילו בוטה. "את זה תשאל את סאלח שבתי", השיב לעיתונאי שביקש לדעת מה כמה כסף יכניסו לקופת המדינה ההמלצות שלו. "בשבילי אתה סאלח שבתי" השיב לו העיתונאי.

ששינסקי סיפק את הסחורה ואף למעלה מכך. הבחירה בו התגלתה כצעד מבריק של שטייניץ. המוניטין המקצועי של האיש נמצא מעל לכל מחלוקת. פרופ' יוג'ין קנדל, יו"ר המועצה הכלכלית במשרד ראש הממשלה - אולי החבר החשוב ביותר בוועדה מבחינת שר האוצר - סיפר אתמול בהתרגשות שששינסקי הוא האיש שבזכותו הצליח להתקבל ללימודי הדוקטורט בכלכלה באוניברסיטת שיקגו ("ידעתי מה אני עושה", העיר על כך הפרופסור).

גם הרקע האידיאולוגי של ששינסקי, המזוהה עם השמאל הסוציאל-דמוקרטי, מתאים היטב לאג'נדה החדשה של שר האוצר. שטייניץ, עולה הרושם, החליט להתחרות בשלי יחימוביץ' על הרייטינג האדיר שמניבות התקפות על בעלי ההון והטייקונים. גם אתמול הוא לא הצליח להתאפק מלירות חץ קטן ומורעל לכיוונם של "אותם אנשים אמידים שעושרם מגיע לעתים לפי אלף או אפילו פי רבבה מרכושם של בני תמותה רגילים כמוני".

amiramdbarkat@gmail.com