טאואר נולדה מחדש

היכולת להבין שהחברה לא תוכל להתחרות עם ענקי ייצור השבבים היא זו שהביאה לתפנית

את הרגע ההיסטורי של מעבר לרווח GAAP החליטו בטאואר לחגוג היום בבורסה בת"א, בכנס אליו הוזמנו אנשי שוק ההון ועיתונאים. האמת היא שהמעבר לרווח הוא כנראה האירוע הפחות משמעותי במחזור החיים של החברה בשנים האחרונות: מזה 16 רבעונים מציגה טאואר תזרים מזומנים חיובי מפעילות שוטפת, כמו גם רווח בניטרול פחת והוצאות מימון.

למעשה, אחת הסיבות העיקריות למעבר לרווח GAAP נעוצה בירידה הטכנית של שיעור הפחת אותו רושמת החברה, לאחר שחלפו 7 שנים מההשקעה הראשונה שבוצעה במפעל הייצור החדש במגדל העמק. יתרה מכך, אם החברה תמשיך להציג עלייה בהכנסות וברווח כפי שצופים מנהליה, סביר שהדבר ילווה בעלייה במניית החברה, מה ששוב עשוי להגדיל את הוצאות המימון החשבונאיות, ופרדוקסלית, להחזיר את החברה להפסד GAAP.

זו, אגב, אחת הסיבות בגינן הנפיקה לאחרונה טאואר אג"ח דולריות. ההצמדה למטבע הפעילות של החברה לא מחייבת שערוך של החוב מדי רבעון, בדומה ליתר איגרות החוב ההמירות של החברה.

טאואר הגיעה לנקודה בה עברה לרווח בעיקר בשל היכולת של המנכ"ל שלה, ראסל אלוואנגר, לזהות כבר לפני מספר שנים כי ייצור המוני של שבבי CMOS (רכיבים המיועדים לעיבוד אותות דיגיטליים, המשמשים בעיקר לאפליקציות צרכניות כגון מצלמות טלפונים סלולריים, והתקני תקשורת) לא תביא את החברה לרווחיות. תחת זאת הוא הפנה את החברה למקומות נישתיים יותר, בהם היא לא רק ייצרה עבור אחרים, אלא גם תכננה עבורם את הרכיבים אותם היו צריכים.

להחלטה זו היו משמעויות רבות, שכן טאואר לא הייתה עומדת בהשקעות ענק בציוד חדש שנדרש היום לשם ייצור הטלפונים החכמים, הטאבלטים, ושאר הגאדג'טים שמאפיינים את ימינו. מעבר לכך, ייצור המוני שכזה נעשה בשולי רווח נמוכים יותר, ביחס לשולי הרווח כאשר אתה גם המתכנן של המוצר.

היכולת להבין כבר לפני מספר שנים שטאואר לא תוכל להתחרות עם ענקי ייצור השבבים, היא זו שהביאה לתפנית החדה בביצועיה, כמו גם ביחס של שוק ההון כלפיה, לאחר שזה כבר התייחס אליה בעבר כחברה ללא זכות קיום.

אם בכל זאת רוצים להסתכל על המעבר לרווח כנקודת ציון, אפשר להיתלות בפרספקטיבה המעניינת שהציג יו"ר החברה, אמיר אלשטיין: "אני מסתכל על טאואר כחברה שמתחילה מחדש את החיים שלה, עם ניסיון חכם של 10 שנות פעילות. גם להיוולד מחדש וגם עם הניסיון איך לעשות את הדברים, זה חלום של כולנו". כשיגיע המשבר הבא, ובמוקדם או במאוחר הוא יגיע, הניסיון הזה יעמוד למבחן.