מורגן סטנלי מודאג מהקופקסון: מסקר את טבע ב"תשואת שוק"

מנהל חטיבת אמריקה בטבע, ביל מארת', בכנס של קרדיט סוויס: "זהו זמן ייחודי, הכסף זול יחסית ויש הרבה נכסים לרכישה במחירים לא יקרים"

"חברות נפלאות הן לא תמיד מניות נפלאות", כך כותבים האנליסטים של מורגן סטנלי על טבע , וסביר להניח שלפחות חלק ממשקיעי החברה יסכימו איתם.

בית ההשקעות החל לסקר את מניית טבע בהמלצת תשואת שוק, ללא קביעת מחיר יעד. האנליסטים דיוויד ריסינגר, תומס צ'יו, דנה יי וכריסטופר קפונטי כותבים שטבע היא חברה יוצאת דופן ובעלת הנהלה חזקה, אולם המלצתם אינה חיובית יותר בגלל האיום על הקופקסון - תרופת הדגל של טבע לטיפול בטרשת נפוצה. על פי הערכת האנליסטים התרופה שווה 38% מהרווח למניה של טבע (30% בארה"ב ו-8% בשאר העולם).

הם כותבים כי במקרה הגרוע ביותר לטבע היא תיתקל בתחרות גנרית לקופקסון כבר ב-2012, אולם המודל שלהם כולל תחרות כזו רק מ-2014.

כחלק מההיערכות של טבע למנוע פגיעה מתחרות כזו, היא מפתחת גרסה משופרת של הקופקסון, כך שהתרופה ניתנת באותו מינון אך בהזרקה בנפח מופחת (20 מ"ג/0.5 מ"ל). במורגן סטנלי מתייחסים לסיכון שה-FDA (מנהל המזון והתרופות האמריקני) ידרוש מטבע ניסויים קליניים לפני אישור הגרסה המשופרת, מה שידחה את השיווק בשנתיים-שלוש.

האנליסטים נוקבים בשלושה מחירי יעד שונים למניה ב-2012 בהתאם לתרחישי הקופקסון. בראשון המחיר הוא 68 דולר והתרחיש הוא אישור FDA לגרסה המשופרת ודרישה מהחברות הגנריות לבצע ניסויים קליניים לפני אישור קופקסון גנרי. השני כולל מחיר יעד של 55 דולר, ובו ישנה הצלחה יפה בעסקי הגנריקה, אך הקופקסון ממשיך להוות דאגה. בשלישי מחיר היעד הוא 40 דולר והוא מתאים למקרה שבו קופקסון גנרי מאושר.

"הכסף שלנו מיועד לרכישות"

מעבר לקופקסון, בבית ההשקעות צופים צמיחה חזקה לחברה ומרוצים מכוונתה להתרחב בתחומי מערכת העצבים, מוצרי נשימה ובריאות האישה. הם גם מצפים לרכישות שירחיבו את הפעילות בתחומים אלה. במקביל, בתחום הגנריקה, האנליסטים מעריכים שטבע היא החברה שנמצאת במצב הטוב ביותר ליהנות מפקיעת פטנטים של תרופות בהיקף של 100 מיליארד דולר עד 2015.

אחת התרופות המפורסמות שהפטנט שלהן עומד לפקוע היא ה-ויאגרה של פייזר, והאנליסטים מעריכים בסבירות של 75% שטבע תשיק גרסה גנרית לתרופה ב-2012. בכל הקשור לתרופה רבת מכר אחרת, מדלל הדם Lovenox, שטבע ממתינה לאישור שיווק הגרסה הגנרית שלה לאחר שחברה אחרת כבר זכתה לאישור, האנליסטים פחות אופטימיים והם מעריכים את הסבירות ב-20% בלבד.

מניית טבע נסחרת כיום במחיר של 50.75 דולר (שווי של 45.6 מיליארד דולר) לאחר שרק לפני מספר חודשים כבר עברה את רף ה-60 דולר. יחד עם זאת, חולשת המניה לא צפויה להוביל לכך שטבע תבצע רכישה עצמית של מניות (buy back).

ביל מארת', מנהל חטיבת אמריקה בטבע, דיבר בסוף השבוע בכנס של קרדיט סוויס ואמר כי החברה לא מתכננת כעת צעד כזה. "זהו זמן ייחודי למדי בשוק", אמר מארת', "הכסף זול יחסית ויש הרבה נכסים לרכישה, במחירים לא יקרים. אנחנו חושבים שהכסף שלנו צריך להיות מיועד לרכישות".

כיעדים לרכישה מזכיר מארת' את ברזיל, מקסיקו ויפן, ומציין גם את ארה"ב. בתחום הממותג תיתכן רכישה גם של מוצרים בודדים שנמצאים בשלב קליני מתקדם. מארת' לא פוסל גם רכישה בסדר הגודל של רציופארם (5 מיליארד דולר).

על המצב באירופה אמר מנהל החטיבה כי "יש הרבה דאגה סביב היבשת, אבל אנשים צריכים להבין שיש תמיד גם חיובי וגם שלילי". לדבריו, בצד החיובי נמצאות כיום ספרד ואיטליה ובשלילי גרמניה. "בסך הכול, אנחנו הולכים בכיוון הנכון ומצפים לצמיחה של 10% באירופה בשנה. התמחור קצת יותר קשה אבל יש לנו נתח שוק שגדל".