היעד האמריקני: לשרטט תוואי של המדינה הפלסטינית ב-90 יום

לפי התרחיש הסביר ביותר, בתקופת ההקפאה השניה, יסכימו שני הצדדים שכמה גושי התנחלויות גדולים יישארו בידי ישראל, והפלסטינים יקבלו כפיצוי אדמות בגודל זהה משטחה של ישראל

פקידי ממשל אובמה מאמינים, כי בתום 90 ימי תקופת ההקפאה השניה, בהנחה שממשלת ישראל אכן תאשר אותה, תאבד המחלוקת על ההתנחלויות חלק ניכר מעוקצה אם ישראל והפלסטינים יתקדמו במידה מספקת בשרטוט תוואי המדינה הפלסטינית העתידית. לפי התרחיש הסביר ביותר, יסכימו שני הצדדים במהלך תקופה זו שכמה גושי התנחלויות גדולים בגדה המערבית יישארו בשליטת ישראל, וכפיצוי יקבלו הפלסטינים אדמות בגודל זהה משטחה של ישראל, לדברי מקור המקורב לתהליך השלום. הוא מצוטט הבוקר (ב') ב"ניו יורק טיימס".

הצדדים ישאירו את שרטוט קווי הגבול הסופיים לתקופה מאוחרת יותר במו"מ הישראלי - פלסטיני, אך הסכם כללי על תוואי המדינה הפלסיטינית יגרום לכך שחשיבותה של בעיית ההתנחלויות תקטן, אמר אותו מקור.

לדבריו, שני הצדדים לא ייצטרכו ליישב סוגיות עדינות, כגון מעמד ירושלים, ב-90 ימי ההקפאה השניה. מטרתה של ההארכה, לדברי המקור, היא לאפשר למו"מ הישראלי - פלסטיני לתפוס מספיק תאוצה כדי שהוא יוכל להימשך בעתיד ללא הפרעה.

בינתיים מוסיף ראש הממשלה, בנימין נתניהו, לנהל מו"מ עם ממשל אובמה על הפרטים שכרוכים בהצעת התמריצים האמריקנית. זו נמסרה כזכור לנתניהו בשיחתו עם שרת-החוץ של ארה"ב, הילארי קלינטון, ביום ה' שעבר. בין השאר מתנהל עתה דיון באילו תנאים תקבל ישראל את 20 מטוסי אף 35, חלק מחבילת התמריצים שהגישה קלינטון לרה"מ. חלק מרכיבי חבילת התמריצים, לרבות ציוד צבאי ואמנת ביטחון ישראל - ארה"ב, היו אמורים להימסר לישראל בשלב יותר מאוחר,קרוב למועד החתימה על הסכם שלום בין ישראל לפלסטינים, אומר הטיימס.

קודם לכן, בדרכו חזרה הביתה, כתום ביקור ממומשך באסיה, אמר נשיא ארה"ב, ברק אובמה, כי העסקה הראשונית שהושגה בין נתניהו לבין קלינטון היא "מבטיחה".

"אני משבח את ראש הממשלה נתניהו על שעשה צעד קונסטרוקטיבי ביותר", אמר אובמה. "מבחינתו זה לא קל, אם כי אני חושב שזה סימן שמראה על כך שהוא רציני".

ובינתיים, בכיר בקהיליית המודיעין של ישראל הזהיר, בשיחה עם קבוצה קטנה של עיתונאים, כי בלי התקדמות משמעותית ומיידית בתהליך השלום ייפגעו מנגנוני הביטחון של הפלסטינים. הבכיר, שביקש לא לנקוב בשמו, מצוטט הבוקר ב"וול סטריט ג'רנל".