שיפור בייצור: מדד מנהלי הרכש בישראל בשיא של 8 חודשים

מדד מנהלי הרכש של בנק הפועלים רשם באוקטובר עלייה חדה לרמה של לרמה של 57.6 נק' ■ גם בעולם הייתה תפנית חיובית במדדי מנהלי הרכש בחודש אוקטובר

שיפור בפעילות היצרנית בישראל: מדד מנהלי הרכש של בנק הפועלים רשם בחודש אוקטובר עלייה חדה של 6.7 נק' לרמה של 57.6 נק', כך דיווחו היום (ב') כלכלני הבנק. המדד מצביע מזה שלושה חודשים על התרחבות בפעילות, ובאוקטובר נרשמה התעצמות משמעותית במגמה זו.

הכלכלנים מציינים, כי רמתו הנוכחית של מדד מנהלי הרכש היא הגבוהה מזה שמונה חודשים. לדבריהם, העלייה החדה במדד הושפעה בעיקר מגידול של 23.8 נק' בסעיף הביקושים ליצוא, ששב להצביע על התרחבות לאחר התכווצות בחודש הקודם. בפועלים מציינים כי רכיב זה תנודתי בחודשים האחרונים כמו גם נתוני היצוא בפועל. גם סעיף תפוקות הייצור רשם באוקטובר עלייה נאה של 7 נקודות.

לדברי הכלכלנים, מרבית סעיפי המדד הם בסימן התרחבות בפעילות, ובכלל זה הביקושים המקומיים והתעסוקה - בהם נרשמו החודש עליות קלות. כי נתוני סחר-חוץ באוקטובר מצביעים על מגמת ירידה מדאיגה ביצוא התעשייתי החל מהרבעון השלישי של השנה, ולכן העלייה ברכיב ההזמנות ליצוא החודש, מעודדת במידת מה.

גם בעולם הייתה תפנית חיובית במדדי מנהלי הרכש בחודש אוקטובר. מדד מנהלי הרכש העולמי שמפרסם JP מורגן עלה בחודש אוקטובר לרמה של 53.7 נקודות, לאחר חמישה חודשים בהם ירד. עליית המדד בלטה בארה"ב ובסין, וכן במרבית המדינות באירופה נרשמה עלייה במדד. לעומת זאת, המדד ביפן שב להצביע על התכווצות בפעילות היצרנית.