מי צריך מס בצורת? מתקן התפלה מורחב נחנך בפלמחים

שר התשתיות, עוזי לנדאו, יוצא נגד הבירוקרטיה:‏‎‎‏ "כל מיני מקבלי החלטות תוקעים דברים. שישימו בצד שיקולי אגו ויתנו לעבוד"‏‎‎ ■ המתקן יתפיל 45 מיליון קוב בשנה

‎‎קונצורסיום ויה מאריס חנך היום (ג') את המתקן המורחב להתפלה של מי ים ליד קיבוץ פלמחים. המתקן נפתח לראשונה לפני כשלוש שנים, ולפני כחצי שנה הושלמו העבודות להרחבת פעילותו ב-50%, כך שכיום הוא מסוגל לספק 45 מיליון קוב מים מותפלים בשנה.

שר התשתיות, עוזי לנדאו, שהשתתף בטקס לגזירת הסרט של המתקן המורחב, נשא דברים בפני המשקיעים ונציגי החברות השותפות בהפעלת המתקן, והתייחס למצוקה במשק המים: "החורף הקרוב יהיה שחון וזו שנת הבצורת השביעית ברצף. אנחנו סומכים על אבינו שבשמיים, אך לא ניתן לסמוך רק על גרמי שמיים. הקדוש ברוך הוא מסייע למי שמסייע לעצמו, ולכן יש לשכלל את הדרוש שכלול.

‏"לא חסרים לנו כאן מים", אמר לנדאו. "מדינת ישראל שוכנת לחופי הים התיכון, ויש לעשות במים האלה שימוש בשכל. אבל יש את אלה שרוצים לעצור את הדברים הטובים שקורים בישראל. המערכת הציבורית מלאה בגופים שהממשלה הקימה וכבר לא מסוגלת לשלוט בהם. כל מיני מקבלי החלטות תוקעים דברים. מוטב שהעוסקים במלאכה ישימו בצד שיקולים של אגו והתייפייפות משפטית, ויתנו לעבוד. זו תקופת חירום".

דבריו של לנדאו באו בעקבות קריאות שהועלו בידי דוברים קודמים בטקס, לפעול מידית למתן אישור להרחבה נוספת של המתקן להתפלת מים בפלמחים.

‎‎גם דוד עזריאלי, יו"ר קבוצת עזריאלי שלה חלק במאגד החברות המפעילות את המתקן, התייחס לדברים: "ניתן להכפיל את התפלת המים במקום הזה ואפשר להפוך את המתקן לגדול עוד יותר, לכדי התפלה של 130 מיליון קוב, ובעת הזו זה אתגר חשוב. יעמדו לרשותנו כל הכלים הפיננסיים הדרושים, הנרחבים ביותר, כדי לעשות את הדברים". דבריו זכו לתשואות רבות מהקהל.

עיכובים בהקמת מתקן באשדוד

‎‎הצורך להכפיל את תפוקת מתקן ההתפלה בפלמחים בא על רקע העיכובים המתמשכים בהקמת מתקן ההתפלה המתוכנן באשדוד. המתקן, בהספק של 100 מיליון קוב, היה אמור להתחיל לפעול כבר במהלך 2012, בהתאם להחלטת ממשלה שהעניקה לחברת מקורות ייזום, חברת הבת של מקורות, זכות להקימו ללא מכרז בתנאי שתספק מים במחירי שוק.

הקמת המתקן הוקפאה בתחילת 2010, לאחר שמקורות ייזום סירבה להתחייב למחיר שדרש האוצר. הוועדה הממונה על המתקן דרשה ממקורות לספק את המים במחיר של 2.36 שקל לקוב, מחיר המשקף לדעתה את מחיר השוק. מקורות ייזום, שהסתמכה על מחיר של 2.86 באומדני העלויות של הפרויקט, הסכימה למחיר של 2.55 שקל לקוב. הבוררות בין הצדדים עדיין נמשכת.

חברת גרנית הכרמל מקבוצת דוד עזריאלי שולטת ב-72.1% מתאגיד דרך הים (‏Via Maris‏), באמצעות חברת הבת שלה ‏GES‏. יתרת המניות מוחזקות על-ידי ת.ה.ל מהנדסים, לאחר שבאפריל 2010 רכשה ‏GES‏ את זכויות חברת צינורות המזרח התיכון (22.1%) לפי שווי של 277 מיליון שקל. כמה חודשים קודם לכן רכשה ‏GES‏ את חלקה של אוסיף במתקן, שעמד גם הוא על 22.1%.

ויה מאריס מחזיקה מאז 2002 בזיכיון ל-24 שנים במתכונת בנה, החזק והפעל (‏BOO‏) של המתקן הנמצא באזור פלמחים.

כושר הייצור הנוכחי של המתקן, הפועל בשיטת האוסמוזה ההפוכה, עומד על 45 מיליון קוב לשנה, כ-15% מנתח שוק התפלת מי הים בארץ. ההספק המקורי של המתקן עמד על 30 מיליון קוב לשנה, אך בשנים 2009-2010 הוא הורחב בשני הסכמים עם המדינה, תחילה ל-35 מיליון קוב ואחר כך ל-45 מיליון קוב.

‏100 מיליון דולר הושקעו בהקמת מתקן ההתפלה. לשם הרחבתו והגדלת היקף ההתפלה בו, הושקעו עוד 20 מיליון דולר. מתקן ההתפלה הנוכחי משתרע על שטח של כ-30 דונם כאשר שטח נוסף, בגודל 22.3 דונם נשמר עבור הרחבה עתידית.

‎‎‏"צריך שהמדינה תקבל החלטות"

‎הטקס היום, לחנוכת המתקן המורחב להתפלת מי ים ליד קיבוץ פלמחים, הוא רק החגיגה הרשמית, הזדמנות צילום לפוליטיקאים ולפונקציונרים. הרחבת המתקן הושלמה כבר בסוף אפריל השנה. "הקדמנו משמעותית את לוחות הזמנים. מתקן הפעולה במתכונתו המורחבת עובד כבר חצי שנה, אין תקלות, איכות המים טובה, האספקה רציפה - הכל בסדר", אמר בשיחה עם "גלובס" יוסי זינגר, מנכ"ל גרנית הכרמל.

לדברי זינגר, אם המדינה תאפשר לו, הוא יכול להכפיל שוב את המתקן באופן שיוכל לספק מדי שנה 90 מיליון קוב למשק המים המתייבש. את ההצעה להרחיב פעם נוספת את המתקן בפלמחים זינגר וחבריו העלו לא מכבר בפני בכירים במשרדי התשתיות, האוצר ורשות המים: "אמרו לי שהם בוחנים את זה, רוצים לחשוב. אני מתרשם שהם רציניים, אבל צריך שיקבלו החלטות".

זינגר מהלך בין טיפות של מים מותפלים: "אומר זאת כך: אם יזמים יכולים להרחיב מתקני התפלה - המדינה צריכה לקפוץ על ההזדמנויות האלה כמוצאת שלל רב". בקצב שבו זזים כאן דברים, הצפי של בכירי המשק שב-2020 ישראל תתפיל 750 מיליון קוב של מים בשנה, נראה כמו חלום רחוק. אם אנשים לא יתחילו לזוז, לקבל החלטות ולעשות מעשה - זה יהיה אתגר יומרני מאוד. כדי להתקרב ליעד התפלה כזה צריך לעשות הרבה מאוד דברים. אחד מהם, בסיסי מאוד, הוא להחליט", סיכם זינגר.

בעלי תפקידים בחברות הקשורות למתקני התפלה, שחלקן עתידות להשתתף בהקמת מתקנים נוספים ברחבי הארץ, הפנו היום אצבע מאשימה כלפי רשויות המדינה, והאשימו אותן בבירוקרטיה, בהערמת קשיים ובחוסר נכונות לקצר מהלכים שבכוחם לחלץ את ישראל ממצוקת המחסור במים: "המתקן בפלמחים לא יוכל לעבוד 24 שעות ביממה, שבעה ימים בשבוע, כי הפעלתו מתבססת על חשמל. בשעות השיא, כשעלות החשמל גבוהה - פשוט לא כדאי לייצר מים. המחיר של קוב אחד הוא 2.60 שקל, ועלויות הייצור גבוהות מאוד. זה לא כלכלי, והחלטה יכולה לשנות את הכל. זה שישראל מתייבשת זו עובדה. זה שלא ממנפים את הפתרון להתייבשות - זו שערורייה", אמר ל"גלובס" בכיר באחת החברות.