בהלת רמדיה חוזרת? פורמולות צמחיות עלולות לפגוע בילדים

מחקר קובע: עשרות ילדים שצרכו פורמולות על בסיס צמחי של חברות שונות סובלים מבעיות קשב וריכוז ■ במשרד הבריאות מזכירים: "חלב אם הוא המזון המומלץ ביותר לתינוק"

תחקיר שפרסמה בינואר האחרון רנן נצר במגזין G של "גלובס" חשף כי מלבד אותם פעוטות שנפגעו לפני כ-7 שנים מהפורמולה הצמחית של רמדיה, ישנם עשרות רבות של ילדים שצרכו אז את הפורמולה שלוקים כיום בהפרעות שונות של קשב וריכוז, בעיות בהתפתחות המוטורית ועוד.

ביולי האחרון חשף G כי משרד הבריאות סיים מחקר בעניין, וכי על-פי מסקנותיו אין קשר בין צריכת הפורמולה של רמדיה לבעיות ההתפתחות שהתגלו אצל אותם ילדים כיום.

ואולם, היום (ג') מפרסם משרד הבריאות את המסקנות הרשמיות של המחקר, שמעלות סימני שאלה קשים הנותרים ללא מענה לפי שעה. מסתבר כי אצל ילדים שצרכו פורמולה על בסיס צמחי של רמדיה אכן נמצאו הפרעות קשב וריכוז באופן מובהק לעומת ילדים שצרכו פורמולה על בסיס חלב פרה, אולם שיעור דומה של הפרעות נמצא גם בקבוצת ילדים שצרכו פורמולה על בסיס צמחי של חברות אחרות.

כלומר, לטענת החוקרים, הפרעות קשב וריכוז נמצאו באותה מידה אצל ילדים שצרכו פורמולה על בסיס צמחי, ללא קשר ליצרן הפורמולה או להיעדר בוויטמין B1 שאפיין את הפורמולות הפגומות של רמדיה.

החוקרים מיהרו "להרגיע" וכתבו כי לא ניתן לדעת האם ההפרעות שנמצאו בילדים נוצרו בעקבות צריכה של פורמולה צמחית, או שהם לקו בבעיות כאלה ואחרות עוד קודם.

החוקרים סבורים כי הורים רבים מעבירים את ילדיהם לפורמולות צמחיות בעקבות רגישויות או הפרעות כאלה ואחרות, ולכן הם "מניחים" כי ההפרעות קדמו להחלפת הפורמולה.

פאניקה בקרב ההורים

האם יש לסמוך על ההנחה של החוקרים? כל עוד לא פורסם מחקר שהוכיח חד-משמעית כי ההנחה הזו נכונה, לא ניתן לשלול את ההנחה ההפוכה - שפורמולה צמחית היא שגורמת להפרעות שונות אצל ילדים.

המסקנה הזו עשויה לעורר פאניקה של ממש בקרב הורים שמאכילים את ילדיהם בפורמולות צמחיות, אולם במשרד הבריאות לא סיפקו היום תשובות מעבר לטענה כי על כל מחקר שמתפרסם ניתן למצוא מחקר שיפריך אותו.

ככלל, במשרד הבריאות שבים ומדגישים כי המזון המומלץ ביותר לתינוקות הוא חלב אם, אולם המלצה זו בוודאי לא תנחם כעת הורים שילדיהם צורכים פורמולה צמחית, או כל פורמולה אחרת לצורך העניין.