גאדג'טים של קייטנות חורף

היתרון של משקפי סקי עם תצוגה אלקטרונית, וגם: נסו לנחש לאיזה אביזר מחברים GPS

עונת החורף מושכת מיליוני אנשים לקצה השני של העולם כדי ליהנות ממזג אוויר שונה למטיילים יחכו גאדג'טים כמו משקפי סקי עם תצוגה אלקטרונית ומטענים סולאריים

החורף בפתח, ובעולם המערבי מיליונים מנערים את האבק מעל תיקי הנסיעות לקראת עונת החופשות הגדולה של החורף.

הציוד האישי לחופשה משתנה בהתאם ליעד: בארצות הקרות נודדים רבים ליעדים חמים בצפון אפריקה, בקריביים ובדרום אמריקה; במדינות לוהטות ויבשות, כמו ישראל, יעלו השנה רבים על מטוס רק כדי להראות לילדים איך נראה שלג ואיך הרגיש פעם הגשם.

זו העונה הגדולה של יצרני אביזרי החופשות, שמתמחים בפיתוח ציוד לטיילים הרפתקניים וגם למי שרוצים להרגיש הרפתקנים מבלי לצאת מחדר המלון הממוזג או המחומם שלהם.

בשנים האחרונות השתנו הדרישות מציוד ההישרדות והטיולים. אם פעם הדגש היה על לבוש, הנעלה, תיקים וכדומה, הרי שכיום ההישרדות התרחבה גם לאמצעי תקשורת וניווט אלחוטיים מתקדמים - ולא פחות חשוב - למקורות כוח ניידים להזנת כל אותם מכשירים אלקטרוניים במקומות שאליהם לא יגיע גם כבל מאריך.

גם השנה תעשיית האלקטרוניקה למטיילים לא שוקטת על השמרים וכמה מהפיתוחים המרתקים יוצגו בתערוכת האלקטרוניקה הבידורית הגדולה CES, שתיפתח בחודש ינואר בלאס וגאס, ארה"ב.

משקפי שלג עם GPS ולוויין

עבור מטיילי חורף רציניים או לכאלה שחייבים להרגיש כמו ג'יימס בונד גם כשהם יוצאים למסלול הגלישה למתחילים, מוצעות משקפי השלג המתקדמות Transcend, שמשלבות אופטיקה של משקפי סקי רציניות (מבית חברת ZEAL) לבין מערכת תצוגה עילית (HUD), שמקרינה בפני הגולש נתוני GPS בזמן אמת בתצוגה צבעונית.

תפעול המשקפיים אינו דורש כמעט אינטראקציה בעת הגלישה. ברקע מוקרן המידע שהגולש בוחר מבלי לחסום את שדה הראייה שלו. המידע כולל, בין השאר, קווי אורך ורוחב, גובה מעל פני הקרקע, מרחק אנכי בקפיצות או בגלישה, מהירות, שעון עצר וטמפרטורה חיצונית.

הזנת נתוני הניווט וטעינת הסוללה העצמאית של המשקפיים מתבצעים באמצעות כבל USB ותוכנה למחשב. לחילופין, כשהגולש במצב נייח, הוא יכול לתכנת בשטח את המידע שיוצג בפניו באמצעות מתגים על המשקפיים ומערכת תפריטים אינטראקטיבית. המשקפיים מוצעים עם בחירה בין עדשות פוטוכרומטיות במחיר 499 דולר או עם עדשות מקוטבות מקובלות ב-399 דולר.

למי שצריך יכולות ניווט מקצועיות יותר ואפשרות לשמור על תקשורת גם מחוץ לטווח הקליטה של הרשתות הסלולריות, מציעה חברת DeLorme את מכשיר הניווט המתקדם PN-60w. במצב רגיל, המכשיר משמש כ-GPS נייד ומקצועי עם אפשרויות מקובלות להצגת מפות בצבע, תכנות מסלולי ניווט וקבלת הנחיות. אולם בתוכו משולבת אינטגרלית גם יחידת תקשורת לוויינית, שמתחברת למערכת לווייני התקשורת SPOT.

המערכת מספקת למכשיר תקשורת קולית לצד משלוח מסרוני טקסט לחברים, קבלה ושליחה של דואר אלקטרוני וחיבור בזמן אמת לפייסבוק ולטוויטר, היישר מהטבע הפרוע.

השילוב בין המכשירים מאפשר לשלוח בלחיצת כפתור את נתוני המיקום בזמן אמת למייל של החברים בבית כדי לאפשר להם לעקוב אחרי ההתקדמות של המטייל בשטח על גבי מפה ובזמן אמת. המחיר, כולל מפות מתוכנתות מראש של צפון אמריקה, הוא 699 דולר, ללא עלות המנוי לתקשורת הלוויינית.

טעינה מהטבע

כל המיקרו-טכנולוגיה האלקטרונית המתוחכמת עשויה להיות חסרת תועלת בשטח, כשהכוח אוזל מהסוללות וכשאין שקע מתאים בסביבה.

למטרה הזאת מוצעות כיום סוללות נטענות-מטעינות, שמבוססות על טכנולוגיית תאים סולאריים מהדור האחרון, ושיעילותם גבוהה דרמטית מהדורות הקודמים.

דוגמה אחת היא המטען הנייד Solar Joos. החברה שפיתחה אותו, Solar Components, טוענת כי הוא המטען האישי החזק והיעיל ביותר שאפשר למצוא בשוק האזרחי בפחות מ-100 דולר. המטען מבוסס על טכנולוגיות צבאיות ובליבו נמצאת סוללת ליתיום פולימר נטענת, שמקבלת את כוחה מתא סולארי, שמתרגם את האור לכוח חשמלי ביעילות של עד 96%.

גודלו של המטען 218x146x20 ס"מ והוא מסוגל לטעון את הסוללה בכל מזג אוויר: שמש מלאה, עננות חלקית או מלאה, ערפל, שמש לא ישירה, גשם, שלג ואפילו מתחת לפני המים (עד עומק של כמה סנטימטרים), וכן בטמפרטורות שנעות בין 60 מעלות ועד מינוס 20.

ניתן לטעון באמצעותו שורה ארוכה של מכשירים חשמליים - ממצלמות וטלפונים ועד אייפד. בטלפונים, למשל, היצרן טוען כי שעה אחת של טעינה באור שמש מלא מספקת כוח לכשעתיים רצופות של דיבור.

לטיילים יותר ממוסדים מציעה חברת Powertip זיכרון USB נשלף בנפח של עד 16 ג'יגה, שמשמש גם כמטען נייד למכשירי אלקטרוניקה.

המכשיר מצויד גם הוא בסוללת ליתיום פולימר פנימית נטענת הכוללת מגוון רחב של אפשרויות טעינה, שמכסות את כל מה שהמטייל עשוי להיתקל בו: שקע חשמלי מקובל, חיבור USB ואפילו טעינה מהשמש באמצעות פאנל סולארי קטן ויעיל בהספק 50 מיליאמפר. המכשיר שוקל 200 גרם וגדול רק במעט מדיסק-און-קי מקובל.