סאגת ששינסקי: "לגיטימי לשנות חקיקה בת 50 שנה"

עו"ד הראל לוקר, מומחה מיסוי במשרד ש. פרידמן: "צריך להיזהר מהמחלה ההולנדית - אירוע דרמטי כמו גילוי גז, שעשוי לשנות את פני הכלכלה לחלוטין, יוביל להחלשתן של תעשיות אחרות"

"אם אכן דו"ח ועדת ששינסקי יעבור את הליך החקיקה, ישראל צריכה להיזהר מ'המחלה ההולנדית'" - כך מזהיר עו"ד הראל לוקר, מומחה במיסוי ושותף בכיר במשרד ש. פרידמן. לדברי לוקר, מדינה שחווה אירוע דרמטי כמו גילוי בתחום הנפט והגז, שעשוי לשנות את פני הכלכלה לחלוטין, תוביל בהכרח להחלשתן של תעשיות אחרות ולהדבקות במחלה ממנה סבלה הולנד. "בעקבות תגליות הגז החל המטבע ההולנדי להתחזק, היצוא נפגע, והמשאבים הלכו לתעשיית האנרגיה, ותעשיות אחרות הוזנחו", מסביר לוקר.

לוקר מוסיף כי "מדינת ישראל צריכה לדאוג שהמקרה הזה לא יחזור גם כאן. כדי לא לחלות במחלה צריך לייעד את הכסף בחקיקה למטרות לאומיות ולא להכניס אותן לתקציב".

"שהמקרה לא יחזור"

לוקר גם לא סבור כי "לגיטימי לשנות חקיקה מלפני 60 ו-50 שנה במציאות אחרת. אין כאן רטרואקטיביות, ואף בית משפט לא יפסוק כך. צריך להבין שניתן לשנות את שיעור המיסוי על רווח עתידי, וכבר עשו את זה בעבר".

למשל, מזכיר לוקר, כי כשהעלו את המס על רווחי הון בבורסה, "אף אחד לא חשב שמדובר בצעד רטרואקטיבי. כך נעשה גם בתעשיית ההיי-טק כאשר הוחלט למסות רכבים צמודים. זה פגע באלפי אנשים, אבל בדומה לגז ולנפט מדובר ברווחים עתידיים".

לדברי לוקר, זו גם הסיבה שבג"ץ לא יקבל את העתירות שיוגשו על-ידי משקיעים בשותפויות הנפט.

לוקר חולק על הגורסים כי מעמדם של המשקיעים נפגע. "ועדת ששינסקי כלל לא מדברת על המשקיעים. גם אם הוחלט למסות את השותפויות, לא נגעו בהטבות המוענקות למשקיעים - ובצדק".