אירלנד: בקשה רשמית לסיוע; האיחוד: סגירה תוך שבועות

היקף הסיוע והתנאים לא נסגרו, אך בשווקים כבר חוגגים: האירו מתחזק ל-1.377 דולרים והחוזים העתידיים בוול סטריט עולים בכ-0.6%

המדינה האירופית השנייה שמבקשת סיוע: שבועות ספורים לאחר שהמשקיעים דחפו מעלה את תשואות האג"ח הממשלתיות של אירלנד, המדינה הגישה אמש (א') בקשה רשמית לסיוע מהאיחוד האירופי, על מנת למנוע את בריחת ההון מהבנקים המסחריים שלה ומכאן את קריסת המערכת הפיננסית כולה.

שרי האוצר של האיחוד האירופי הסכימו כמובן מיד לסיוע, כדי "לשמור על יציבות המערכת הפיננסית בגוש האירו". עם זאת, הם מסרו כי יידרשו שבועות להגיע למתווה הסכם שיכיל את תנאי הסיוע. בבקשה הרשמית של אירלנד לא נכתב היקף הסיוע, אולם לפי התבטאויות אחרונות של שר האוצר האירי ונגיד הבנק המרכזי, המדינה תבקש עשרות מיליארדי אירו.

השווקים הפיננסיים מגיבים בחיוב לסיוע לאירלנד; האירו מתחזק לרמה של 1.377 דולרים והחוזים העתידיים על מדדי המניות בוול סטריט עולים בכ-0.6%.

כזכור, אתמול דיווח העיתון "סאנדיי טיימס" על החבילה המתגבשת; לפי הדיווח, אירלנד תקבל 120 מיליארד אירו (10 מיליארד אירו יותר מהסיוע שקיבלה יוון לפני מס' חודשים) ובתמורה תיאלץ לבצע שורה של קיצוצים, ובכללם העלאת מס החברות, הטלת "מס אמידים", הטלת "מס רכוש" בגובה 500 אירו לכל בית באירלנד, קיצוצים במגזר הציבורי ועוד.

הבנקים אשמים

אירלנד מגיעה קרוב לקו הסיום בפרשת משבר החוב שלה לאחר שהתעקשה לא לקבל סיוע. בכירי המשק האירי טענו שוב ושוב בשבועות האחרונים כי לממשלה יש מספיק הון לממן את הגירעון שלה עד "היטב לתוך 2011". ואולם, העליות בתשואות האג"ח, שנבעו מהעלייה בסיכון שמא הממשלה לא תוכל לעמוד בהחזר חובותיה, התפשטו גם לאגרות חוב ממשלתיות של מדינות אחרות עמוסות חובות באירופה (ספרד, פורטוגול ועוד) וגרמו לאיחוד האירופי ללחוץ על אירלנד לבקש את הסיוע.

במוקד המשבר באירלנד ניצבים הבנקים, אשר נטלו על עצמם התחייבויות עתק ומשלא עמדו בהם החלה הממשלה להלאים את הבנקים הכושלים. ממשלת אירלנד התייצבה לצד הבנקים ואמרה כי תערוב להם, מה שעלה לה עד כה ב-50 מיליארד אירו.

לאחרונה החריף קצב משיכת ההון על ידי משקיעים זרים, שחששו מקריסת המערכת הפיננסית האירית. "מעגל קסמים" זה הגביר את החשש שמא אירלנד תיאלץ להזרים מאות מיליארדי ליש"ט למערכת הפיננסית, סכומים שספק אם הייתה יכולה להמציא. לפיכך נאלצה אירלנד לבקש סיוע מהאיחוד האירופי על מנת להרגיע את המשקיעים. ב"דיילי מייל" דווח אתמול על סכום עתק של 440 מיליארד ליש"ט אותם תיאלץ אירלנד להוציא על מנת להציל את המערכת הבנקאית שלה, אם הבנקים יקרסו.

כעת מתמקדת הממשלה בצמצום הגירעון הנפוח שלה - שצפוי להסתכם ב-32% מהתמ"ג השנה (15 מיליארד אירו). הממשלה מתכננת לצמצם את הגירעון ל-3% מהתמ"ג תוך 4 שנים על ידי קיצוצים מאסיביים בתקציב.