פישר הותיר הריבית ב-2% - אך העלה מרווח הריביות לבנקים

בנק ישראל ברמז עבה לרוכשי הדירות: הצעדים שננקטו לאחרונה "עשויים למתן את עליית מחירי הדירות בחודשים הקרובים" ■ "נמשיך לעקוב במיוחד אחרי ההתפתחויות במחירי הדירות"

בנק ישראל, בראשות הנגיד פרופ' סטנלי פישר, הותיר היום (ב') את הריבית במשק לחודש דצמבר על כנה ברמה של 2%, זה החודש השני ברציפות. עם זאת, בבנק מבצעים הידוק מוניטארי והחליטו להגדיל את המרווח סביב ריבית בנק ישראל (הפרוזדור) שהבנקים המסחריים לווים מבנק ישראל ב-0.25% ל-0.5%. מדובר בחלון האשראי והפיקדונות של בנק ישראל לבנקים המסחריים, אשר יעלה כעת ל-2.5%.

ההידוק המוניטארי של בנק ישראל לא ישפיע על הציבור הרחב, כלומר על הפקדונות, האוברדראפט או המשכנתאות אך יש בו כדי לרסן במעט את האשראי במשק על מנת לדכא את ציפיות האינפלציה.

החלטת הריבית עולה בקנה אחד עם הציפיות המוקדמות בשוק, שכן מרבית החזאים העריכו שהריבית תיוותר ללא שינוי. זאת, על רקע משבר החוב באירופה וההאטה הכלכלית בארה"ב, אשר החלה "לזלוג" למשק הישראלי. כלכלת ישראל צמחה ב-3.8% ברבעון השלישי של השנה, לעומת 4.6% ברבעון הראשון.

"חוסר הוודאות ביחס להתמדת הצמיחה בישראל, הנובעת מאי ודאות בביקושים העולמיים, עדיין מהווה גורם סיכון משמעותי", נכתב בהחלטת הריבית. במקביל לא הביע הבנק חשש מפני אינפלציה: "האינפלציה ב-12 החודשים האחרונים נמצאת בתוך היעד ולפי תחזיות החזאים וחטיבת המחקר צפויה להיות מעט מעל הגבול העליון במחצית הראשונה של 2011 ולחזור לתוך היעד בהמשך השנה". יעד האינפלציה של בנק ישראל הינו 1%-3%.

כאמור, המשבר באירופה וההאטה בארה"ב כבר החלו לפגוע בייצוא מישראל, ובבנק ישראל מדגישים בהודעת הריבית כי בנתוני התמ"ג האחרונים "בולטת הירידה בייצוא, לאחר עלייה מהירה במחצית הראשונה של השנה, שהושפעה גם מהחולשה בסחר העולמי".

לפני חודש, בהחלטת הריבית הקודמת, הודיע בנק ישראל על הקשחת התנאים לקבלת משכנתאות, על מנת לרסן את הביקושים לדירות ולצנן את השוק. היום מציין הבנק שמחירי הדירות "המשיכו לעלות בקצב מהיר", אך במקביל הוא מדגיש כי הצעדים האחרונים שננקטו על ידי הממשלה "עשויים למתן את עליית מחירי הדירות בחודשים הקרובים". הבנק מציין כי הוא "ימשיך לעקוב במיוחד אחרי ההתפתחויות בשוק הדיור ובפרט במחירי הדירות".