בגלל מכתשים וקרדיט סוויס: כור הפסידה 360 מ' ש' ברבעון

כור מימשה את השקעתה בסאנופי-אוונטיס ברווח של 40 מ' ש' ■ פער שלילי של 1.3 מיליארד שקל בין שווי השוק של ההשקעה בקרדיט סוויס לעלותה בספרים

התוצאות החלשות שהציגה חברת האגרו-כימיה מכתשים אגן הבוקר (ג'), באו לידי ביטוי בדו"חות הרבעון של בעלת השליטה כור , מקבוצת IDB, שבנוסף סבלה מעלייה ניכרת בהוצאות המימון.

מכתשים אגן הסבה לכור הפסד של כ-100 מיליון שקל. בנוסף, התחזקות של קרוב ל-5% בפרנק השוויצרי (באמצעותו מממנת כור את השקעתה במניות בנק קרדיט סוויס) וכן עלייה במדד המחירים לצרכן, הכפילו את הוצאות המימון הרבעוניות, שהגיעו ל-294 מיליון שקל.

בשורה התחתונה סיימה כור את הרבעון השלישי בהפסד של קרוב ל-360 מיליון שקל, כשבתשעת החודשים הראשונים של 2010 הפסידה החברה 116.5 מיליון שקל.

נזכיר כי בתקופות המקבילות אשתקד נהנתה כור מרווחי עתק, שנבעו מהשקעתה במניות קרדיט סוויס, שסייעו לה להציג רווח של יותר מחצי מיליארד שקל ברבעון השלישי של 2009 ורווח של יותר מ-2.1 מיליארד שקל בתשעת החודשים הראשונים של 2009. כיום כור מחזיקה ב-3.24% ממניות הבנק, בסכום השקעה מצטבר של כ-6.95 מיליארד שקל.

ירידה בהון העצמי

כור מעדכנת כי הפער השלילי בין שווי השוק של מניות קרדיט סוויס לבין עלותן בספריה, ממשיך להתרחב ומגיע לכ-1.3 מיליארד שקל, לאחר ששווין התכווץ ברבעון בכ-20%. מאידך, היא המשיכה ליהנות מהחזקה זו ב-2010, ובתשעת החודשים הראשונים של השנה רשמה ממנה רווחי מימוש ודיבידנד של כ-237 מיליון שקל.

מאז רכישת מניות קרדיט סוויס, במהלך 2008, ועד כה, הניבו מניות הבנק רווח מצטבר לאחר מס של כ-3.4 מיליארד שקל. כור מציינת כי היא מתכוונת להמשיך ולהיות בעלת מניות משמעותית בקרדיט סוויס.

השינוי לרעה בשווי ההחזקה בקרדיט סוויס, אינו בא לידי ביטוי בדו"חות הרווח והפסד של כור, אך השפיע על ירידה של כ-37% בהונה העצמי, שעמד בסוף הרבעון על 3.9 מיליארד שקל.

לעומת קרדיט סוויס, נפרדה כור משתי השקעות אחרות שביצעה לטווח קצר בחברת התרופות Sanofi-Aventis, וברשת הקמעונאות קרפור. בחודש שעבר כור מכרה את מניות סאנופי-אוונטיס בהן החזיקה, ובסך הכול היא צפויה לרשום רווח של כ-40 מיליון שקל מהשקעה זו, שהגיעה לכ-37 מיליון דולר. מכירת יתרת מניות קרפור מוקדם יותר השנה הניבה רווח של כ-10 מיליון שקל מסך השקעה של כ-335 מיליון שקל.

250 מ' ד' לשווקים המתעוררים

במקביל לפרסום הדו"חות ושלושה חודשים לאחר הודעתן של כור וכלל ביטוח, גם היא מקבוצת אי.די.בי, על הכוונה להשקיע 250 מיליון דולר בקרן השווקים המתעוררים של קרדיט סוויס, עדכנו היום השתיים כי חתמו על מסמכי הקרן והתחייבו להשקעה.

כל אחת משתי החברות תשקיע מחצית מהסכום המוזכר ובסך הכול תשקיע הקרן כמיליארד דולר, באמצעות העמדת אשראי לחברות. הפרט המעניין בהשקעה זו הוא זהות שותפיה של אי.די.בי לקרן - קרן ההשקעות הלאומית של קטאר וקבוצת אוליין (Olayan) הסעודית. השתיים הן גם בעלות המניות הגדולות בקרדיט סוויס, בו מחזיקה כור כ-3.2% מהמניות.

הקרן, EMCO (רש"ת: Emerging Markets Credit Opportunity Fund), תפעל במשך חמש שנים, עם אופציה להארכה של עד שנתיים נוספות.

המדינות המועדפות להשקעה הן אינדונזיה, סין וברזיל, כשאינדונזיה נחשבת לשוק בתולי שיש בו פוטנציאל לעסקאות, ולקרדיט סוויס יש נגישות למדינה. מדינות נוספות שעל הכוונת הן רוסיה, מכסיקו, סינגפור וטורקיה.

הקרן תעניק אשראי לחברות מתחומים שונים, ובראשם מתחום משאבי הטבע, כמו מחצבים, פחם ואנרגיה, אך גם פיננסים, תקשורת ותרופות. כל השקעה של הקרן תעמוד על 20-40 מיליון דולר.