הדולר היציג התחזק ב-0.3%, האירו נפל ב-1.2%

עקב החששות ממשבר החוב באירופה ודברי קנצלר גרמניה אנגלה מרקל, שוקי המניות יורדים והמשקיעים בורחים לדולר ■ הדולר היציג נקבע על 3.654 שקלים

על רקע הכרזתה של קנצלר גרמניה, אנגלה מרקל, אתמול על "מצב חריג בחומרתו" בגוש האירו, וכן חוסר הוודאות סביב מצבן הכלכלי של אירלנד, פורטוגל וספרד, נמשכת ההיחלשות בערכו של האירו - אם כי היום נרשמת התמתנות בשיעור הירידה. האירו היציג נקבע בירידה של 1.2% מול השקל ל-4.875 שקלים ואילו הדולר התחזק ב-0.3% ל-3.654 שקלים לאור התחזקותו בעולם. האירו נחלש גם מול הדולר - מאבד 0.3% ל-1.3343 דולר לאירו.

הסיבה להתחזקות הדולר בעולם נעוצה במהלך קלאסי של "ריצה לנכסים בטוחים". עקב המצב העגום באירופה והירידות בשוקי המניות, בורחים המשקיעים להשקעות בטוחות יותר - הדולר, אג"ח ממשלתיות של ארה"ב והזהב. על כן, תשואות האג"ח הממשלתי האמריקני יורדות משמעותית (בשל היחס ההפוך, כידוע, בין מחיר האג"ח לתשואה).

למרות ההתחזקות של הדולר בימים האחרונים, כלכלני מורגן סטנלי מעריכים שהשקל יחזור להתחזק בטווח הארוך יותר וכי נגיד בנק ישראל סטנלי פישר לא יצליח למנוע זאת על ידי רכישות הדולרים. בסקירה שהוציא מורגן סטנלי ללקוחותיו, נכתב כי מאבקו של פישר להחליש את השקל הוא חסר תוחלת. הכלכלנים מעריכים שהמשק הישראלי ימשיך לצמוח בשנתיים הקרובות בקצב הנושק ל-4% וכי הריבית תעלה בהדרגה ל-3.5% בשנה הבאה, צעד שיתמוך בייסוף השקל.

בשוק המט"ח העולמי מתנהל המסחר בעיקר על רקע הנעשה באירופה והמשקיעים עוקבים מקרוב אחר תשואות האג"ח של מדינות ה-PIGS. מחר (ה') חוגגים האמריקנים את חג ההודיה ולכן היום הוא היום האחרון לפירסום נתוני המאקרו השבועיים בשוק האמריקני - ואלה צפויים להציף את המשקיעים ולעמוד במרכז המסחר. בין היתר יפורסמו היום נתוני הצריכה הפרטית, הזמנות מוצרים בני קיימא ומכירת בתים חדשים בחודש אוקטובר.

"התנאים בשווקים העולמיים תומכים בהמשך התחזקותו של הדולר בתקופה הקרובה", נכתב בתחזית של FXCM ישראל. "מפלס החרדה בשווקים גואה על רקע החשש מהתפשטות מגפתית של משבר החוב באירופה, ולפתע הדולר שוב נהנה ממעמד של מטבע בטוח יחסית המהווה מקלט למשקיעים בשעה שגוש האירו מצוי בעין הסערה. למרות הודעתה של אירלנד כי תבקש חבילת סיוע, בשווקים יודעים שאם משבר החוב פגע ביוון ובאירלנד אין כל סיבה שלא יפגע גם בפורטוגל, וחלילה במדינות גדולות יותר כגון ספרד ואיטליה".

בתחום המאקרו בארה"ב פורסם היום כי הצריכה הפרטית עלתה ב-0.4% באוקטובר, לעומת עלייה של 0.2% בספטמבר. ההכנסה הפרטית עלתה ב-0.5%. הצריכה הפרטית מהווה 70% מסך התמ"ג בארה"ב, ולכן אם אכן התחזיות יתממשו, יצביע הדבר על צמיחה בשוק האמריקני.

התביעות הראשוניות לדמי אבטלה רשמו ירידה של 34 אלף לרמה של ל-407 אלף, הרמה הנמוכה ביותר מאז יולי 2008.

[לאתר המט"ח]