ספרד מקדימה קמפיין למכה: "אנחנו זה לא אירלנד"

בכירי המערכת הכלכלית משחררים שורת הצהרות במטרה להרגיע השווקים ולהעלות את ביטחון הציבור במערכת הבנקאית ■ "מצבנו השתפר מאז מאי והגירעון צומצם"

על רקע המשבר הנמשך בכלכלת אירלנד, מנסים היום בכירי הכלכלה הספרדית למנוע הידרדרות של המשבר אליהם ולהדוף את הלחץ שמגלים משקיעים וגורמים אחרים ביבשת החוששים כי פורטוגל וספרד יהיו המדינות הבאות בתור שיזדקקו לסיוע ואף לחילוץ ממדינות האיחוד.

"הודות לאמצעים יוצאי דופן שבהם נקטנו, המצב שלנו טוב יותר מזה של מדינות רבות אחרות וטוב יותר משהיה בחודש מאי", אמר אמש (ג') קרלוס אוקאנה, סגן שרת האוצר במדינה. לצידו, התראיינו אתמול לרבים מכלי התקשורת בעולם בכירי המדינה ובעיקר ראשי המערכת הכלכלית במטרה להעלות את אמון הציבור במערכת הבנקאית ולמנוע "סימון" של ספרד כבאה בתור בתרחיש הדומינו התוקף את כלכלות אירופה.

כך למשל טען אתמול יו"ר הבנק המרכזי של ספרד, מיגל פרננדז, כי "סקטור הבקנאות של ספרד בריא באופן יחסי ואין שום מקום להשוואה בינו לבין מדינות אירופאיות רבות אחרות". בכך הצטרף גם לשרת האוצר עצמה, אלנה סלגדו, שאמרה בשורת ראיונות כי "לספרד כלכלה גדולה ומגוונת מזו של אירלנד אשר מתקדמת באופן מדוד הודות ליישום רפורמות".

ובכל זאת, עושה רושם כי מנהיגי הכלכלה הספרדית לא מצליחים להשיב את האמון המלא במערכת הבנקאות במדינה: השוואת התשואות על האג"ח הממשלתי ל-10 שנים בין ספרד לגרמניה מגלה כי פרמיית הסיכון של ספרד מצויה ברמה הגבוהה ביותר מאז נחנך גוש האירו בשנת 1999. גם ירידות השערים המאפיינות את הבורסה המקומית מעידות על פסימיות בקרב המשקיעים.

אחד ממקורות הדאגה נעוץ, בין היתר, בחשיפה הגבוהה של הבנקים במדינה לחובות בפורטוגל. על פי הנתונים האחרונים, הבנקים בספרד חשופים סך הכל להון בגובה 108 מיליארד דולר בפורטוגל אשר על פי החשש מצויה גם היא על סף משבר חוב הרסני.