מלחמת שוורים או מלחמת עולמות

המחול הישראלי יוצא לאור ב"חשיפה בינלאומית" - מרתון שבמסגרתו מוצגת זירת המחול הישראלי באופן מרוכז, בפני עשרות אורחים מרחבי העולם / חגית פלג-רותם

להקת המחול ענבל פינטו ואבשלום פולק מעלה מופע חדש ומעורר סקרנות, "טורוס", יצירתם החדשה של הזוג ענבל ואבשלום, ולצידה "מעצמה", יצירה חדשה של טליה בק, רקדנית הלהקה שהחלה ליצור כוריאוגרפיות בשנתיים האחרנות.

לא ברור למה נבחר השם טורוס, אך האסוציאציה למלחמת שוורים מתבקשת. המתח העדין השורר בין העולמות, שבהם משייטים היוצרים, ניכר על הבמה. "בין המציאות לדמיון מפריד וילון דק ומרחב אין סופי", כותבים פינטו ופולק, ו"טו*רו*ס" מעלה את שני העולמות, שכמעט ונפגשים על הבמה. על החיבור אחראי דמיונו של הצופה.

המחול מורכב ממספר קטעים, אשר משקפים מציאויות נפרדות או עולמות מקבילים. סצנות מסוימות מבוצעות על-ידי קבוצה של רקדניות, שביניהן מתקיימים יחסים סבוכים ונפתלים. "יצורים קטנים עם חלומות גדולים, שיש בהם משהו שובב, מוזר, אולי אפילו גרוטסקי" - מתארים אותן ענבל ואבשלום.

התנועה מתחילה מתיאור עוברי ומצונף ונפתחת בהדרגה למניפה של ביטוי תנועתי, הכולל הישענות ותלות הדדית, משיכה ודחייה, מאבק והתרפקות. הרקדניות מייצגות תמונת עולם סגפני ומינימליסטי, מיוסר ומתבונן פנימה.

לעומתן, סצנות אחרות במחול הן תיאטרליות והומוריסטיות, כמסורת הנרטיב המוכר זה כבר של ענבל ואבשלום. בהצצה טרום הבכורה נראתה אחת מהן כמתארת סיטואציה ביתית, סלון, כורסה, גבר, אישה. אך מיהו הכלבלב האנושי המציץ מתוך קופסה ומעמיד הכול באור חנוך לויני, גרוטסקי ומגוחך? ההעמדה הבימתית יוצרת סיטואציות שנעות בין משחק חביב להשפלה, בין הומור לאימה ומעידות על הטבע האנושי המהלך על חבל דק, ונאלץ לבחור כל הזמן בצד הנכון של היחסים.

באמצעות התחבולה של בניית תמונות עולם נפרדות, מנסה היצירה להכיל יותר ולהעלות סוגיות מורכבות על הבמה.

עבודתה של טליה בק "מ*ע*צ*מ*ה", מזכירה בכמה מאפיינים יצירת וידיאו-ארט של האמנית מיקה רוטנברג. את המוזיקה כתב תום טללים שמחלק את חייו בין ישראל והולנד. העבודה היא מחול לרקדנית יחידה, המצליחה לבטא מנעד תנועתי ורגשי, טעון מתח ופוטנציאל של הומור משוחרר. "חשיפה הבינלאומית" היא "מרתון" שבמסגרתו מוצגת זירת המחול הישראלי באופן מרוכז, בפני עשרות אורחים מרחבי העולם - מיטב אנשי המקצוע בתחום המחול, נספחי תרבות ומנהלי פסטיבלים בינלאומיים. זוהי הבמה העיקרית שבה נרקמים שיתופי פעולה עתידיים למחול ישראלי בחו"ל, וממנה יוצאות ההזמנות המניעות את הצלחתן של הלהקות בעולם.

מקבצים משובחים

החשיפה המרוכזת פתוחה גם לקהל רוכשי הכרטיסים, ומספקת הזדמנות לצפות במקבצים משובחים של מיטב המחול הישראלי.

בין המופעים: "הפרויקט" - מחול עכשווי רפרטוארי, הפקה משותפת של מרכז סוזן דלל והאופרה הישראלית, העולה בשבוע הבא בבכורה; להקת בת שבע עם "קיר/זינה" המתחדש מאת אוהד נהרין, להקת המחול הקיבוצית עם המופע החדש "טראנספורם" מאת רמי באר, הבלט הישראלי, יסמין גודר, תמר בורר, יוסי ברג, קבוצת מריה קונג הצעירה עם "מיס ברזיל", שעלה לאחרונה בבכורה, נמרוד פריד וארקדי זיידס, שלומי פריג', פרויקט "יו-טיוב" בניהולה של רננה רז, שעלה לראשונה במסגרת "אינטימדנס", תיאטרון מחול עינבל, חנוך רוזן, להקת פרסקו, סהר עזימי, ועוד.

בין האורחים שיגיעו לצפות: מנהלי פסטיבל המחול במונפלייה, פסטיבל סידני , קנייני מחול מקנדה, מסין מברזיל, מאיטליה, מלונדון וממרכז ברישניקוב בניו-יורק.

אירועי "חשיפה הבינלאומית" של המחול הישראלי יתקיימו בין ה-8 ל-12 בדצמבר, במרכז סוזן דלל, בתל-אביב.