אל אריאן: "הבנקים האיריים שותתים כספי פיקדונות"

המנכ"ל המשותף של פימקו: "ריצה אל הבנקים תערער בצורה רצינית את השגשוג של אירלנד במשך עשור. הם חייבים להוציא לפועל את קבלת הסיוע"

אירלנד מסתכנת כעת ב"ריצה גדולה אל הבנקים" (בהלת משיכת פיקדונות) אם הרשויות האירופיות לא יפעלו מהר כדי להשקיט את המשבר הפיננסי במדינה, אומר מוחמד אל-אריאן, המנכ"ל המשותף של חברת קרנות האג"ח הגדולה בעולם, פימקו מקליפורניה.

"הנתונים עד כה מראים שהמערכת הבנקאית האירית שותתת כספי פיקדונות", אמר אל-אריאן בראיון לתחנת הרדיו של בלומברג. "ריצה כזו אל הבנקים תערער בצורה רצינית את השגשוג של אירלנד במשך עשור. הדבר הראשון שהם חייבים לעשות הוא להוציא לפועל את מה שהם הודיעו עליו השבוע - קבלת סיוע חיצוני גדול ונקיטת צעדים על ידי הממשלה האירית".

ממשלת אירלנד נאלצה ביום א' השבוע לבקש חילוץ פיננסי מהאיחוד האירופי ומקרן המטבע הבינלאומית, בעיקר בגלל חששות באשר למערכת הבנקאית שלה. הבנקים האיריים נאלצו להסתמך על מימון חירום של הבנק האירופי המרכזי (ECB) אחרי שהגישה שלהם לשוק האשראי הסיטונאי הוקפאה למעשה. כמות הלוואות החירום שסיפק ה-ECB לבנקים האיריים עלתה באוקטובר ב-7.3% בהשוואה לספטמבר, ל-130 מיליארד אירו, דיווח הבנק האירי המרכזי בתחילת חודש זה. הנתונים כוללים את הבנקים המקומיים והבינלאומיים הפעילים באירלנד.

שר האוצר האירי, בריאן לניהן, אמר אתמול בדבלין שהפיקדונות בבנקים האירים "בטוחים" ושה-ECB "ממשיך להיענות" לצורכי המימון של הבנקים. דוברת הבנק המרכזי האירי חזרה אתמול על ההרגעה ולפיה לבעלי הפיקדונות האירים ישנם הערובות והגיבוי הפיננסי של המוסדות האירופיים והבינלאומיים לתמיכה במערכת הבנקאית האירית.

הפיקדונות צנחו

הבנק השני בגודלו במדינה, אלייד אייריש בנקס, מסר ביום ו' שעבר שהפיקדונות שלו צנחו מתחילת השנה ב-17% או כ-13 מיליארד אירו.

"הם פרסמו נתונים עד סוף ספטמבר, ושיעור הפיקדונות שברחו מהמערכת נע בין 5% ל-14%", אמר אל-אריאן, שכיהן בעבר כסגן מנהל קרן המטבע.

הבנק הגדול במדינה, בנק אוף אירלנד, מסר ב-12 בחודש שיחס ההלוואות לפיקדונות שלו זינק ל-160% מ-145% מסוף יוני, מאחר שחברות ועסקים משכו פיקדונות שלהם בקצב מוגבר מסוף אוגוסט עד סוף ספטמבר. לאחר מכן, מסר הבנק, המצב התייצב באופן כללי.

אייריש לייף אנד פרמננט, הבנק האירי היחיד שלא נזקק עד כה לחילוץ, מסר ב-17 בחודש שכמות ההלוואות שלו מה-ECB עלתה ל-11.8 מיליארד אירו בסוף ספטמבר מ-8.1 מיליארד אירו בסוף יוני.

"מה שהיית מציע היום לאחותך שמתגוררת באירלנד הוא למשוך את כספיה מבנק אירי ולהפקיד אותם בבנק שהמטה שלו מצוי במקום אחר", אמר אל-אריאן, "זה מה שקרה בארגנטינה ובכלכלות מתעוררות. אנשים חוששים לגורל החסכונות שלהם".

האג"ח הממשלתיות האיריות המשיכו אתמול לרדת, ותשואת האג"ח לעשר שנים עלתה ל-8.61% במסחר בלונדון. מרווח התשואה ביחס לאג"ח הגרמניות, שהוא פרמיית הסיכון שהמשקיעים דורשים מאירלנד, התרחב ב-45 מאיות אחוז ל-5.89 נקודת אחוז.

הקנצלרית אנגלה מרקל אמרה אתמול שהאירו מצוי ב"מצב רציני בצורה חריגה" בעקבות בקשת הסיוע של אירלנד, השנייה השנה במרחב האירו אחרי יוון. "אני לא רוצה לצייר תמונה דרמטית, אבל לפני שנה לא היינו מעלים על הדעת שנאלץ לנקוט אמצעים כאלו", אמרה מרקל.