יוסי אבו | מנהל סחר ורגולציה בדלק אנרגיה

זריקת אנרגיה

במרץ 2009 עזב יוסי אבו את לשכת שר האוצר עם מכתב המלצה ארוך ורווי תשבחות שהניח בידיו השר היוצא רוני בר-און. אחרי שליווה את בר-און במשך שנתיים כיועץ מקצועי בכיר, עבר אבו לאחד התפקידים הנחשקים ביותר כיום במגזר העסקי: מנהל סחר ורגולציה בדלק אנרגיה, זרוע חיפושי הגז מקבוצת דלק של יצחק תשובה.

אחרי תקופה סוערת במרכז העצבים הכלכלי של המדינה, שכללה התמודדות עם השלכות משבר האשראי העולמי, הניח אבו שכבר חווה את "סיר הלחץ" של כלכלת ישראל, אבל מהר מאוד נחתו על שולחנו אתגרים קשים לא פחות מאלה שהכיר, ובקצב מסחרר. ואם לא די בכך, הוא מצא עצמו מרכז את המאבק הקשה על התמלוגים מול האיש שהתיישב בכסאו של הבוס הקודם שלו - שר האוצר יובל שטייניץ.

איך נראית לשכת שר האוצר מצדו השני של המתרס?

"משרד האוצר מקבץ תחת כנפיו חבורה צעירה ומוכשרת אשר, ככלל, פועלת ממניעים ערכיים לקידום כלכלת ישראל. בניגוד לדעה הרווחת, התרשמתי שלרבים מהם ברור שלמשרד האוצר אין מונופול על החוכמה ובוודאי לא מונופול על אהבת הארץ. אני מסכים עם חברי במשרד האוצר שסבורים כי צבירת ניסיון במגזר הפרטי עשויה להרחיב את התמונה באופן שיבטיח קבלת החלטות המתבססות על הבנת המציאות הכלכלית".

הקרב על התמלוגים תפס אולי את מירב תשומת הלב התקשורתית, אבל הוא רק אחד מהנושאים שכוללת עבודתו השוטפת של אבו. בשנה החולפת הוא היה מעורב במשאים ומתנים העסקיים שניהלו השותפות בתמר עם חברת החשמל ועם לקוחות ישראליים ובינלאומיים אחרים לקראת הסכמים לאספקת גז; בתוכניות הפיתוח העתידיות של תמר ולווייתן ובאישורים הדרושים לשם הזרמת הגז לישראל; בתוכניות השאפתניות של קבוצת דלק ושותפותיה לייצא גז למדינות אירופה, אם אכן יתאמתו הציפיות לתגלית גז ענקית במבנה לווייתן; בקידום תוכנית המתאר להקמת מתקן קבלה יבשתי בצפון הארץ, שעוכבה בלחץ הארגונים הסביבתיים ותושבי רשויות מקומיות בצפון; ובסוגיית רשיונות הנפט והגז שקבוצת דלק מחזיקה בהם.

הכול התחיל בפוני

אבו, מושבניק מהרי יהודה, למד להתמודד עם תפקידים מאתגרים כבר בגיל צעיר. כשהיה נער הפקיד בידיו אביו את הטיפול בשלושה סוסי פוני, כדי ללמד אותו לקחת אחריות על חייהם של אחרים. את התפקיד המשמעותי הראשון שלו קיבל ב-1999, כשהתמנה למנהל התפעול של תערוכת צ'יהולי במוזיאון מצודת דוד בירושלים. למעלה ממיליון בני-אדם ביקרו בתערוכה, הנחשבת עד היום לאחת המוצלחות שהוצגו בישראל. אחרי צ'יהולי פנה אבו ללימודי תואר ראשון במשפטים באוניברסיטה העברית, שאותו סיים בהצטיינות, ולהתמחות במשרד עורכי-הדין יגאל ארנון בתל-אביב.

אל רוני בר-און הגיע אבו בעקבות התייעצות עם ידיד שעבד עם השר לשעבר. בעקבות המלצתו הצטרף אבו לצוות לשכתו של בר-און, שהיה אז שר הפנים. בהמשך נדד עם בר-און לאוצר והיה מעורב בגיבוש וביישום המדיניות הכלכלית, לצד טיפול שוטף במגוון רחב של נושאים מסחריים, כלכליים וחברתיים מול אגפי משרד האוצר, משרדי הממשלה והמגזר הפרטי.

עם סיום תפקידו דחה אבו הצעה לכהן בתפקיד מנהל השקעות בישראל של גוף בינלאומי גדול, והיה בדרכו לתפקיד ניהולי בחברת תקשורת גדולה. אולם ההצעה מדלק אנרגיה טרפה את הקלפים.

התפקיד שממלא אבו בדלק אנרגיה מתחלק למעשה לשני תחומים נפרדים. הראשון, רגולציה: אבו אחראי על הפעילות של דלק אנרגיה מול הרשויות בכל הקשור לרשיונות, למיסוי ותמלוגים, לתוכניות מתאר ולאישורים אחרים. כאן בא לידי ביטוי נסיונו במגזר הציבורי. במסגרת התפקיד השני אבו מרכז את פעילות החברה בשורה של נושאים מסחריים ובראשם ייצוא הגז הטבעי שיתגלה, כך מקווים הכול, בקידוח לווייתן. במסגרת העיסוק התמחה אבו בתעשיית ה-LNG (גז טבעי נוזלי המובל במיכליות) ובסחר בגז טבעי בעולם, וטווה קשרי עבודה עם המקבילים לו בחברות הענק שבתחום. העיסוק הזה הוביל אותו בחודשים האחרונים לנסיעות רבות ברחבי העולם לצורך הכרת השוק והלקוחות הפוטנציאליים.

איזה מהכובעים שלך אתה מעדיף?

"בראש וראשונה להיות שותף, אפילו בקטן, לבניין הארץ. פרויקט תמר הוא פרויקט התשתית החשוב, המורכב והיקר ביותר שקודם על-ידי השוק הפרטי בישראל. ביסודו זהו פרויקט ציוני ממדרגה ראשונה, שהצלחתו תבטל את התלות באנרגיה זרה, בעיקר במגזר החשמל והתעשייה בישראל. האנרגיה שהפרויקט הזה עתיד לספק מניעה אותי כבר עכשיו בכל יום מחדש. פרויקט הייצוא, בין אם מדובר בצנרת לאירופה ובין אם מדובר ב-LNG, הוא גדול באופן משמעותי, אפילו יותר מפרויקט תמר. מעבר לכך מדובר בפרויקט שיכול לשדרג את מעמדה של ישראל באזור, מה שמספק דרייב נוסף".

תאר את הקשר שלך עם תשובה.

"האינטראקציה השוטפת שלי היא עם גדעון (תדמור) ויורם (טורבוביץ'). בפעמים שנפגשתי עם מר תשובה כבעל השליטה בקבוצת דלק, התרשמתי שמדובר באדם מלא ערכים וציונות ובן לדור שעדיין מתרגש מעשייה ומבניין הארץ".

גיל: 37

אישי: נשוי 2, מתגורר במושב בית נקופה

השכלה:*תואר ראשון במשפטים מהאוניברסיטה העברית