הנשרים חגים: האם ספרד ופורטוגל בדרך לתוכניות חילוץ?

המשנה לשרת האוצר בספרד: "מתחילת השנה הפעלנו תוכנית מאוד משמעותית לקיצוץ בהוצאות ובמקביל ההכנסות מעל התחזיות, כך שהתנאים בסך הכל השתפרו עבורינו"

אירופה גועשת, על רקע התרחבות תוכניות הקיצוצים ברחבי היבשת. רבבות מפגינים בבריטניה, אירלנד ופורטוגל מחו אתמול נגד תוכניות הקיצוצים החריפות במדינותיהם ובחלק מההפגנות החלו המפגינים להשתמש באלימות כלפי השוטרים וכלפי רכוש.

כזכור, המדינות עמוסות החובות באירופה השיקו תוכניות צנע וגם בבריטניה הושקה לאחרונה תוכנית קיצוצים רחבת היקף, אשר מטרותיהן לקצץ בגירעונות התופחים באירופה. בפורטוגל התקיימה שביתה בת 24 שעות במחאה על תוכנית הקיצוצים והעלאות המסים, יומיים לפני ההצבעה הגורלית על התקציב בפרלמנט. בבריטניה, סטודנטים יצאו לרחובות והפגינו נגד תוכנית הקיצוצים שהשיק ראש הממשלה גורדון בראון.

על רקע המשבר הנמשך בכלכלת אירלנד, ניסו אתמול והיום (ה') בכירי הכלכלה הספרדית למנוע הידרדרות של המשבר אליהם ולהדוף את הלחץ שמגלים משקיעים וגורמים אחרים ביבשת החוששים כי פורטוגל וספרד יהיו המדינות הבאות בתור שיזדקקו לסיוע ואף לחילוץ ממדינות האיחוד. "הודות לאמצעים יוצאי דופן שבהם נקטנו, המצב שלנו טוב יותר מזה של מדינות רבות אחרות וטוב יותר משהיה בחודש מאי", אמר קרלוס אוקאנה, סגן שרת האוצר במדינה.

המשנה לשרת האוצר, חוזה מנואל קמפה, אמר הבוקר כי "אנחנו מרגישים בנוח עם תוכניות המימון שלנו להמשך השנה. הודות לקיצוצים בתקציב ויציבות בהכנסות אין לנו בעיות מימון". ספרד, שהתשואות על האג"חים שלה זינקו אתמול לשיא של 8 שנים, מתכננת עוד שתי הנפקות אג"ח עד לסוף השנה, בהיקף מצטבר של כ-8 מיליארד אירו.

"מתחילת השנה הפעלנו תוכנית מאוד משמעותית לקיצוץ בהוצאות ובמקביל ההכנסות מעל התחזיות, כך שהתנאים בסך הכל השתפרו עבורינו", אמר קמפה.

לצידו, התראיינו אתמול לרבים מכלי התקשורת בעולם בכירי המדינה ובעיקר ראשי המערכת הכלכלית במטרה להעלות את אמון הציבור במערכת הבנקאית ולמנוע "סימון" של ספרד כבאה בתור בתרחיש הדומינו התוקף את כלכלות אירופה. בינתיים המשקיעים באג"ח של שתי המדינות לא השתכנעו והתשואות עליהן זינקו בימים ובשבועות האחרונים.

 ספרד ופורטוגל
  ספרד ופורטוגל

ראש ממשלת אירלנד הכריז אתמול (ד') על תוכנית קיצוצים ל-4 השנים הבאות שמטרתה לייצב את אירלנד ולחלץ אותה ממשבר החובות אליו נקלעה בהיקף כולל של 15 מיליארד אירו. הממשלה האירית החליטה ש-40% או 6 מיליארד אירו מהקיצוץ יבוצע כבר בשנת 2011. התוכנית הזו הינה הצעד הראשון שצריך רה"מ קוואן להציג לפני את תקציב השנה הבאה הצפוי לבוא לאישור הפרלמנט עד ל-7 בדצמבר.

במסגרת התוכניות יופחת השכר המינימלי באירלנד באירו שלם והוא יעמוד על 7.65 אירו לשעת עבודה. לעומת זאת מס החברות הנמוך, אשר היווה את מקור המשיכה המרכזי בעבור חברות בינלאומיות לאירלנד בעשור האחרון, יוותר על כנו בשיעור של 12.5%. המע"מ יעלה בשנת 2013 ל-22% לעומת 21% כיום.