פרופיל עסקי

שאול שני (56) נחשב לאחד מאנשי העסקים היותר מוצלחים והפחות מוכרים בענף ההיי-טק הישראלי. שני, שנקרא במקור שוסטר וגדל בחיפה, החל את הקריירה בתחילת שנות ה-80, אז הקים עם חברו ללימודים, עודד פוליג, את חברת התוכנה עוש"פ. בשנים שלאחר מכן הצטרף לחברה שלמה דוברת, היום שותף בקבוצת ויולה, והוביל אותה ב-1985 כמנכ"ל להנפקה בנאסד"ק לפי שווי של 6 מיליון דולר - הישג גדול באותם ימים. באמצע שנות ה-90 הצטרפו אל שני רון צוקרמן, דני טוקטלי וצבי לימון להקמת קרן ההון סיכון מגנום (היום מגמה). אחת ההשקעות שביצע שני שבאמצעותה הייתה בחברת GVT, חברה-בת של גילת, שניסתה לרשת את דרום אמריקה באמצעות תקשורת לוויינים. "הייתי משוכנע שניתן להקים חברת תקשורת מודרנית ומצליחה בברזיל", סיפר לימים. ב-2001 החלה החברה לסבול מהקשיים הכלכליים בברזיל ומהתרסקות שוק התקשורת. המצב היה קשה כל כך שכעבור שנים הודה שני כי "היו לילות שגם אני התחלתי לפקפק" בהצלחת החברה. האמונה השתלמה. ב-2005 התייצבה הכלכלה הברזילאית, שנתיים אחר כך הנפיק שני את החברה וב-2009 נמכרה GVT לענקית התקשורת הצרפתית ויוונדי לפי שווי של 4.8 מיליארד דולר. "אלו היו 11 שנים בלתי רגילות, שוות אולי ל-33 שנים", אמר שני על שנותיו ב-GVT.

עוד לפני האקזיט הענקי ב-GVT המשיך שני בהשקעות בתחום התקשורת, בישראל. בשלהי 2007 רכש שני, באמצעות קרן ההשקעות שלו Swarth וקבוצת Ashmore, את ECI, ספקית ישראלית לציוד תקשורת, בכ-1.24 מיליארד דולר.

אחד מאנשי העסקים הנזילים

שני נחשב לאחד מאנשי העסקים הנזילים ביותר בעולם - על פי הערכות בשוק ההון, שני מחזיק בחשבון הבנק שלו 2 מיליארד דולר במזומן, והיקף עסקיו מגיע לכמיליארד דולר נוספים. את רוב הונו לא עשה בישראל.

רבים מהשותפים העסקיים של שני הם חברים אישיים שלו, ובהם שלמה דוברת, רפי מאור, אבי פישר, עדי מרום, הראל בית און ויאיר בראל. גם עו"ד יוסי אברהם הוא יועץ וחבר קרוב. עוד מייעצים לשני - עו"ד ג'וש רוזנצוייג, ומשרד עו"ד פישר בכר. רואה החשבון שלו הוא גד סומך. בישראל מתגורר שני בכפר שמריהו, ומחזיק בתים גם בניו יורק, בלונדון ובברזיל.

שמוליק שלח

הרעיה

בתיה שני אשתו של שני היא אמנית שהציגה בגלריות בארץ ובחו"ל. לבני הזוג שלושה ילדים, שמעורבים בעסקיו בארץ ובעולם. בתיה, מספרים, היא האדם הקרוב הכי קרוב אל שני, לצד הוריו.

השותפים ב-GVT

עמוס גניש ועדי מרום שותפיו של שני להקמת GVT. גניש (בתמונה) כיהן כיו"ר החברה ומכהן מאז הרכישה כנשיא GVT. מרום היה בעת ההקמה סמנכ"ל בכלל טכנולוגיות וכיום הוא משמש נציגו של שאול שני ב-ECI.

שותפים לשעבר

נוחי דנקנר ואבי פישר אי.די.בי ההיסטורית הייתה בעלת השליטה גם ב-ECI, שהייתה הספקית המרכזית של GVT בברזיל. בתחילת 2009 מכרה אי.די.בי את חלקה ב-GVT לשני בתמורה לכ-150 מיליון דולר - בערך כמחצית מהשווי של המניות בעסקת המכירה לתאגיד ויוונדי.

אודי וליאון רקנאטי הבעלים הקודמים של קבוצת אי.די.בי ושותפים (כ-20%) של שני באחזקת GVT. מקורביו של שני סיפרו בעבר כי כשפנה אליהם לקבל מימון לחברה אמרו לו הרקנאטים, ביחד עם אלי כהן, אז מנכ"ל משותף של אי.די.בי פיתוח, "זה יהיה פרויקט נהדר, אנחנו איתך".

יואל גת, עמירם ויהושע לוינברג

יואל גת (מימין) והאחים עמירם (משמאל) ויהושע לוינברג, וגידי קפלן, היו המייסדים של חברת התקשורת הלוויינית גילת. GVT הוקמה במקור כחברה-בת של גילת במטרה לנצל את היתרון של גילת באזורים הכפריים המרוחקים. גילת, אגב, קיבלה מימון בין היתר מקרן מגנום שבה היה שותף שאול שני. בעקבות מצבה הקשה של גילת השתלטה מגנום על החברה (55%), המנכ"ל הודח ושני נכנס לתפקיד המנכ"ל. יואל גת (בתמונה מימין) עסק לאחר מכן בנדל"ן ואף פרסם ספר, "אקדח בין סכינים", על ימיו בגילת.

קרלי פיורינה

מנכ"לית HP לשעבר, שהפסידה לאחרונה במרוץ לתפקיד סנטורית מטעם מדינת קליפורניה. כשפעילות GVT יצאה לדרך בברזיל בתחילת העשור, פיורינה נפגשה עם שני בברזיל. הוא שכנע אותה להיות הספקית הראשונה של ציוד לחברה, והיא אף סיפקה לו קו אשראי של כ-50 מיליון דולר.

רון צוקרמן, דני טוקטלי, צבי לימון

שלושת חבריו-שותפיו של שאול שני להקמת קרן ההשקעות מגנום באמצע שנות ה-90. בין השאר השקיעה הקרן ב-DSPG, שבה גם ישב שני בדירקטוריון, וב-GVT. צבי לימון (משמאל) הוא בנו של מוקה (מרדכי) לימון, לשעבר מפקד חיל הים, ובעקבות החברות איתו החל שני לנהל את לימון אחזקות, חברת הייעוץ של צבי לימון, ב-1996. הקשר המקצועי של שני וצוקרמן (מימין) החל בסוף שנות ה-80, כאשר רכשו את השליטה בחברת התוכנה סאפיינס. באמצע שנות ה-90 עזבו השניים את החברה, וההשקעה המהותית הבאה שלהם הייתה בחברת פרסייס, שצוקרמן היה בין מייסדיה ושימש כיו"ר, לצדו של שמעון אלון, שהיה המנכ"ל.

שלמה דוברת יזם ומשקיע עומד כיום בראש קבוצת ההשקעות ויולה, שנוסדה על ידיו ועל ידי אבי זאבי והראל בית-און, וכוללת את קרנות ההון סיכון כרמל ונצ'רס ופלנוס, וגופים נוספים. דוברת ושני הכירו בשנות ה-80' בחברת התוכנה עוש"פ שהוקמה על ידי שני ועודד פוליג. דוברת נכנס לעוש"פ כהשקעה לצד אביו, אהרון, וב-1982, במקביל לפרישתם של שני ופוליג, התמנה למנכ"ל החברה והוביל את הנפקתה באמצע שנות ה-80. בפעם השנייה נפגשו שני ודוברת ב-ECI. דוברת היה יו"ר ובעל מניות מרכזי ב-ECI כששני רכש את החברה בכ-1.24 מיליארד דולר באמצעות חברת ההשקעות Swarth שבראשותו.

קונה פוטנציאלי

דמיטרי מדבדייב נשיא רוסיה. על פי פרסומים בעיתונות הרוסית, קיבל מדבדייב בראשית החודש מכתב משני, ובו נאמר: "אני מעוניין להביא לידיעתך כי אנו שוקלים למכור 100% ממניות החברה תמורת 2.5 מיליארד דולר, ואני מציע לכם לשקול את רכישת חברת ECI".

שותף

רפי מאור מנכ"ל ECI בחמש השנים האחרונות. באחרונה פורסם כי הוא צפוי לסיים בקרוב את תפקידו כמנכ"ל ולהתמנות ליו"ר החברה במקומו של שאול שני. בראיון ל"גלובס" סיפר בעבר מאור: "הרבה אנשים הימרו, בהכירם את האופי שלי ושל שאול, על ההישארות שלי בחברה. האופטימיסטים נתנו לנו חודשיים יחד, והפסימיסטים נתנו לנו הרבה פחות. היום היחסים בינינו טובים מאוד, התחברנו. שאול הוא באמת אדם מדהים. שנינו עברנו את הגיל של לשחק באגו, ולכן אנחנו עובדים מאוד טוב יחדיו. אנחנו מדברים ממש בכל יום".