הקסם עובד: מג'יק זינקה פי 4 השנה ונסחרת בשיא של עשור

במקרה, או שלא: אמבלייז, בעלת השליטה בפורמולה השולטת במג'יק, דיווחה ביום ו' על השלמת מכירת החזקותיה בפורמולה לחברת המחשוב הפולנית Asseco ב-139 מיליון דולר

במקרה או שלא, ביום שישי האחרון - היום בו נסקה מניית מג'יק לשיא של עשר שנים - הודיעה אמבלייז , בעלת השליטה בפורמולה מערכות (בעלת השליטה במג'יק) על השלמת מכירת החזקותיה בפורמולה לחברת המחשוב הפולנית Asseco תמורת 139 מיליון דולר. Asseco תצטרך לעבוד קשה כדי להצדיק את רכישת פורטפוליו החברות של פורמולה, אך אמבלייז עשתה עבורה לפחות חלק מהעבודה. הדבר נכון בעיקר במקרה של מג'יק.

מג'יק, שכבר חיה ובועטת 27 שנים, נהנית לאחרונה מחיבוק חם של ציבור המשקיעים. מניית החברה זינקה מתחילת השנה בשיעור של 272%, וביום שישי האחרון נסגר מחירה על שיא של עשר שנים (כן, עשר שנים) - 6.71 דולר - המשקף שווי חברה של 199 מיליון דולר. לא עוד חברה קטנה במונחים ישראליים כי אם בינונית. מג'יק - לפחות כרגע - ממוקמת במקום השלישי ברשימת המניות הישראליות בעלות הביצועים הטובים ביותר מתחילת השנה בשוק ההון האמריקני.

לשלב בין שתי פעולות

פתרונות התוכנה של מג'יק מאפשרים דבר די פשוט: שילוב בין אפליקציות מחשוב שונות על פלטפורמות תקשורת מגוונות, החל מאינטרנט וכלה בסלולר. לדוגמה, סוחר בני"ע שמנהל את תיק השקעותיו דרך תוכנה מסוימת למסחר, ורוצה להתחבר בזמן אמת לאתר הבורסה, יכול לעשות שימוש בפתרון של מג'יק כדי להפעיל את שתי האפליקציות בו זמנית וכך לייעל את עבודתו.

פתרונות אלו מושכים את החברה כבר למעלה משני עשורים, והזינוק המרשים של המניה - מפתיע או לא - מגובה בתוצאות הכספיות של החברה. הכנסות מג'יק בתשעת החודשים הראשונים של השנה עמדו על 63.6 מיליון דולר - צמיחה שנתית מרשימה של 55% - ורמה המשקפת הכנסות שנתיות של לפחות 85 מיליון דולר.

הרווח התפעולי באותה התקופה עמד על 6.3 מיליון דולר לעומת 2.5 מיליון דולר בתקופה המקבילה אשתקד, ואילו הרווח הנקי נסק לרמה של 6.3 מיליון דולר לעומת 2.7 מיליון דולר בתקופה המקבילה אשתקד. את 2009, לשם השוואה, סיימה החברה עם רווח נקי של 6.2 מיליון דולר, את 2008 עם רווח נקי של 4.5 מיליון דולר, ואילו את 2007 עם רווח נקי של 1.2 מיליון דולר אחרי שנתיים רצופות של שורה תחתונה אדומה.

כמנכ"ל מג'יק מכהן גיא ברנשטיין, שנכנס לתפקיד לפני כשנתיים וחצי במקביל לתפקידו כמנכ"ל אמבלייז.

תיקון אגרסיבי

השיפור הניכר בתוצאות הכספיות של מג'יק תומך אם כך בחיבוק הלוהט שמעניק לחברה ציבור המשקיעים, אך בימים אלו - כששוקי ההון עדיין גואים - ייתכן מאוד שהמומנטום החיובי במניה מהווה יותר תיקון אגרסיבי ומהיר לתמחור חסר של המניה. מבט על גרף מניית מג'יק יכול להצביע על כך.

עד יולי האחרון - משהו כמו חמישה חודשים אחורה - נסחרה מניית מג'יק סביב מחיר של 2 דולר. רק עם פתיחת עונת הקיץ היא החלה את הטיפוס המהיר שלה. כך שחלק ניכר מהטיפוס של המניה מתחילת השנה נעשה אחרי תוצאות הרבעון השני ולקראת תוצאות הרבעון השלישי. אם תרצו הייתה זו יקיצה מאוחרת של ציבור המשקיעים.

יקיצה מאוחרת או לא, הזינוק קצר הטווח והתמחור הנוכחי של המניה מעוררים ספק באשר ליכולתה להמשיך לטפס. מג'יק נסחרת כרגע לפי מכפיל רווח 22 - מכפיל יחסית סביר עבור חברות תוכנה דוגמתה.

הרווח כולו של ברנשטיין

לברנשטיין אולי מגיעה מחמאה או שתיים על כך שביצע היטב את עבודתו והחזיר את הצבע ללחיי המשקיעים בחברה, אך ספק אם אכן מגיע לו לקבל הטבות חינם אין כסף. אסיפת בעלי המניות של החברה, שהתכנסה בתחילת החודש, אישרה הקצאה של מאתיים אלף אופציות לברנשטיין במחיר מימוש השווה ערך לאפס.

לא מחיר מימוש הזהה למחיר המניה ביום כינוס האסיפה, ולא מחיר מימוש בדיסקאונט מסוים על מחיר המניה, כי אם מחיר מימוש שערכו נמוך מקליפת השום. ברנשטיין קיבל מתנה - אופציות חינם - ולעזאזל הביקורת הבלתי נפסקת על תגמול מנכ"לים, ומשבר האשראי שנבע בין היתר מתגמול מנהלים חסר פרופורציה.

מתן אופציות למניות חינם - גם אם שוויין יחסית נמוך והן אינן מדללות בשיעורים ניכרים את יתר בעלי המניות - היא פרקטיקה קלוקלת ובעלת לגיטימציה מפוקפקת. חבל שמג'יק התעלמה מכך.

כך או אחרת, לברנשטיין יש סיבה טובה להגיד תודה לבעלי המניות שאישרו עבורו את ההקצאה. השווי "על הנייר" של המניות שקיבל, עומד כרגע על 1.3 מיליון דולר - פי שניים מהשווי ביום כינוס האסיפה.