שטראוס: 50 מיליון ד' בקפה רוסי

רכשה את המותג "לה-קפה" ותקים במדינה מפעל לייצור קפה קלוי וטחון * סמנכ"ל הכספים, שחר פלורנץ: "רוסיה עוברת לשתות קפה, ופוטנציאל הצמיחה שם עצום"

חודש לאחר שיצרנית המזון שטראוס חתמה על הארכת האופציה של קרן ההשקעות TPG להגדיל את החזקותיה בפעילות הקפה שלה, החברה מדווחת על הרחבת עסקים אלו במזרח אירופה. הבוקר עדכנה שטראוס כי רכשה את המותג "לה-קפה" הנמכר ברוסיה ובמדינות חבר העמים, תמורת 37 מיליון דולר. שטראוס, המנוהלת על ידי גדי לסין, תשלם 6 מיליון דולר נוספים עבור נכסי נדל"ן שמשמשים את הפעילות, ותשקיע בשנתיים הקרובות סכום דומה בהקמת מפעל לייצור קפה קלוי וטחון.

לפי הנתונים ששטראוס הציגה, מחזור המכירות של המותג הנרכש הסתכמו אשתקד בכ-23 מיליון דולר, ובתשעת החודשים הראשונים של 2010 בכ-16 מיליון דולר. לשם השוואה, מכירות הקפה של שטראוס במדינות ברית המועצות לשעבר בתשעת החודשים הראשונים עמדו על 392 מיליון שקל - והן משקפות יציבות ביחס למכירות בתקופה המקבילה ב-2009.

ביתר מדינות מזרח אירופה (הבלקן, יוגוסלביה לשעבר ופולין) פעילות הקפה של שטראוס סובלת משחיקה ניכרת, ונקודת האור מגיעה מצמיחה מתמשכת בפעילותה בברזיל - שוק האחראי לכ-40% מסך מכירות הקפה שלה.

פעילות הקפה היא אחת הפעילויות המרכזיות של קבוצת שטראוס, והיא נחשבת לאחת מחברות הקפה הצומחות בעולם בחמש השנים האחרונות. שטראוס קפה מתמקדת בתחום הקפה הקלוי והטחון, וברוסיה ובישראל היא מייצרת ומשווקת גם קפה נמס. חברת הקפה מעסיקה כ-6,000 עובדים, ומחזור המכירות שלה בינואר-ספטמבר 2010 התקרב ל-2.5 מיליארד שקל - קצב שנתי של כ-3.3 מיליארד שקל, וכמחצית ממחזור ההכנסות של הקבוצה כולה.

אסטרטגיית רכישות

בספטמבר 2008 ביצעה קרן ההשקעות האמריקנית TPG השקעה של 293 מיליון דולר תמורת 25.1% ממניות שטראוס קפה - מחיר ששיקף לחברת הקפה שווי של 1.16 מיליארד דולר. כחלק מההסכם בין הצדדים, קיבלה TPG אופציה למשך שנתיים לרכישת 9.9% מניות נוספות תמורת 106 מיליון אירו, בתוספת 6% לשנה עד מועד המימוש, אולם ויתרה עליה. בסוף אוקטובר חתמו הקרן ושטראוס על תיקון להסכם, המאריך אופציה זו באותם תנאים עד לספטמבר 2011.

ההחלטה הראשונה של TPG שלא להגדיל את היקף החזקותיה בשטראוס קפה, נתמכה בחוסר הצלחתה של שטראוס למצוא מימוש להשקעה, כמו גם במגמה השלילית בחלק משוקי פעילותה כאמור. אולם, ההחלטה על הארכת מועד מימוש האופציה עשויה לספק אינדיקציה לשינוי מגמה בחלק משוקי הפעילות, וכן לגבי השקעות נוספות ששטראוס מתכננת בתחום הקפה, על הראשונה מהן דיווחה היום.

מנכ"ל הקבוצה לסין, אמר היום כי "הרכישה מהווה נדבך נוסף באסטרטגיית הצמיחה של הקבוצה ברוסיה, בהמשך לרכישות שביצענו בשנים האחרונות. לצד צמיחה אורגנית, אלו הפכו את שטראוס קפה ברוסיה מחברה של 20 מיליון דולר בסוף 2007 לחברה של 160 מיליון דולר לאחר הרכישה".

הכנסות שיא ברבעון

סמנכ"ל הכספים של שטראוס, שחר פלורנץ, הוסיף כי "שוק הקפה ברוסיה צומח והוא אחד הגדולים במזרח אירופה. רוסיה עוברת לשתות קפה, ופוטנציאל הצמיחה שם הוא עצום. אנחנו נמצאים שם בעמדה טובה, עם כ-10% מהשוק, ולנוכח גודל השוק יש משמעות לנפח".

פלורנץ התייחס גם לשיתוף הפעולה עם TPG, ואמר כי "הארכת האופציה יכולה לעזור להמשך המימון של חברת הקפה. זאת, למרות שמימון זו לא בעיה, כי יש לנו שם מזומנים. הרכישה היא חלק ממימוש האסטרטגיה שלנו בתחום הקפה, ואנחנו מקווים שיהיו עוד רכישות. אנחנו מחפשים להיכנס לטריטוריות בהן אנחנו לא נמצאים, בעיקר באסיה ובדרום אמריקה, ובמקביל, אם נוכל לבצע רכישות במדינות בהן אנחנו כבר פועלים, נעשה זאת".

בדוחותיה לרבעון השלישי הציגה שטראוס הכנסות שיא של 1.8 מיליארד שקל, וזאת גם בזכות שיפור ניכר במכירות חברת המים תמי 4 וחברת הסלטים המצוננים בארה"ב, סברה. המכירות האורגניות, בנטרול השפעת שינויי מטבע, צמחו ברבעון השלישי בכ-3.5%.

למרות זאת, בעקבות שחיקה ברווחיות התפעולית, הרווח הנקי הרבעוני של שטראוס הצטמק בשליש ל-42 מיליון שקל. זאת, גם מאחר שברבעון המקביל היא נהנתה, כמו חברות רבות אחרות במשק, מהטבת מס שסייעה להגדלת הרווחיות שלה ב-2009.