"פורמט שופרסל ביג ומגה ייעלם לטובת ה'הבי דיסקאונט'"

מנכ"ל תנובה, אריק שור: "בכל מקום שרמי לוי פותח חנות, הוא עוצר את העיר" ■ בעל השליטה במשביר לצרכן, רמי שביט: "להחיל ארנונה גבוהה יותר על העסקים הפועלים בשבת"

"הצרכנים הולכים ל'הבי דיסקאונט' או לחנויות שבתוך העיר. כל מה שבאמצע יילך וייעלם תוך שנה" - כך אמר היום (ב') מנכ"ל קבוצת תנובה, אריק שור, בהתייחסו לפורמט שופרסל ביג של רשת שופרסל ולפורמט מגה של רשת רבוע כחול. דבריו של שור נאמרו במסגרת כנס קמעונאות בעידן החדש.

לדברי שור, לשני הפורמטים אין כל ייחודיות. "הם לא זולים כמו מגה בול ושופרסל דיל, והם לא במיקומים טובים כמו מגה בעיר או שופרסל שלי", מסביר שור.

שור התייחס בדבריו גם לרשת רמי לוי שיווק השקמה. "בכל מקום שרמי לוי פותח חנות, הוא עוצר את העיר. הוא פתח סניף בעפולה, וכולם הלכו לקנות אצלו. כנראה שהוא יודע מה לעשות".

קו-אופ תתמקד בחנויות קטנות

דבר ידוע הוא שהתחרות הקשה בין רשתות השיווק הפכה את השוק ל"שוק של מחיר". היום הודה גם סמנכ"ל הסחר של קו-אופ ישראל, פיני שטרית, כי הרשת החליטה שלא לפתוח יותר חנויות גדולות ולהתמקד דווקא בחנויות קטנות.

לדבריו, "בחנויות השכונתיות התחרות פחות בעייתית. בחנויות הגדולות התחרות הולכת וגדלה, וזהו 'שוק של מחיר'. כולם פותחים ליד כולם, והעוגה נשארת אותה עוגה. התחום הזה יהפוך ליותר ויותר בעייתי ויהפוך לשוק הגדולים".

שטרית הוסיף ותקף את הספקים הגדולים, שלדבריו מונעים מהרשתות רווחים. "בתוך החנויות עוצמת הספקים נחלשת. המעבר לסדרנות מחליש את הספקים הגדולים, כי עכשיו אנחנו שולטים במדף ונותנים יותר סיכוי ליצרנים קטנים. אנחנו לא מצליחים להרוויח כסף על המותגים הגדולים והמובילים, ואף אחד לא מרוויח כסף. המותג הפרטי מאפשר לנו להרוויח כסף. המותגים המובילים מאוד בעייתיים, והפער בין רווחי הספק לבין רווחי הקמעונאי לא הגיוני", אמר שטרית.

"אני קצת מתפלא איך הרשתות עסוקות בלהחליש את הספקים. הסדרנות העצמית נועדה להחליש את הספקים. העוצמה של הספקים באה מהמיתוג מהחדשנות ולא מהכוחנות", הגיב שור לדבריו.

בהתייחס לתחרות בשוק, אמר שור כי "יש תחרות עזה בין הספקים. לא צריך להוכיח, כי כולם רואים את זה. התחרות בשוק החלב היא בסדרי גודל שלא היו בעבר. בין אם אני אוהב את זה ובין אם לאו, זה יימשך בתקופה הקרובה. מה מה שיקבע את המחיר זה התחרות, ורק היא תביא מחיר טוב יותר לצרכן".

כולם נגד מחירי הנדל"ן

לבד מהתחרות העזה, חברי הפאנל טענו גם כי העלויות הגבוהות של אחזקת סופרמרקטים עתידות לתת את אותותיהן בהקדם.

"לגבי אנשים שנכנסים לתחום, הם צריכים להבין שהתחום הזה לא בוטיק", אמר רמי לוי, בהתכוונו לתוכניתה של קבוצת המשביר לפתוח רשת סופרמרקטים. "אם נמשיך בכיוונים האלה במחירי השכירות, נראה הרבה עסקים בקשיים. נגיע למצב שעלות השכירות שישלמו הרשתות תגיע ל-5% מהמכירות, והם לא ישרדו אלא אם הם יחליטו לא למכור בזול".

לדברי שטרית, "כולם לא רוצים לפגר וסוגרים חוזים, אבל עם המחירים האלה בנדל"ן אי-אפשר להתחרות בדיסקאונט".

רמי שביט, מבעלי השליטה בקבוצת המשביר, התריע מפני מחירי הארנונה הגבוהים שעסקים נאלצים לשלם, ואף הציע להחיל ארנונה גבוהה יותר על עסקים הפועלים בשבת: "לעסקים שעובדים בשבת יש יום עבודה נוסף ויתרון עלינו", הסביר.