"במבט ל-2011 החשיפה למניות צריכה להיות מקסימלית"

טל ורדי, מנכ"ל פסגות סל, מסביר בראיון ל"גלובס" מדוע כדאי להגדיל את החשיפה לשוקי חו"ל, וממפה את ההזדמנויות ברחבי העולם ■ "בשנה הבאה אג"ח לא יהיו גליק גדול"

שנת 2010 כבר מאחורינו - זה אמנם לא רשמי מבחינת חודשי השנה, אך בשווקים כבר התחילו להיערך לקראת השנה הבאה. "במבט לעבר 2011 אנחנו בדעה שצריך להיות בחשיפה מקסימלית של 90%-100% למניות". כך אומר טל ורדי, מנכ"ל פסגות סל, בראיון מיוחד ל"גלובס" לקראת ועידת ישראל ליועצים.

"בשנה הבאה אג"ח לא יהיו גליק גדול. התשואות נמוכות, והמרווחים באג"ח קונצרניות לעומת הממשלתיות, בארץ ובעולם, נמוכים. לכן אין הרבה מקום לרווח. מה גם שאני לא רואה זעזועים גדולים מדי בתחום הזה", הוא אומר.

ורדי מדגיש כי החשיפה למניות צריכה להיות בהתאם לטעמו של כל משקיע ומשקיע. "למשל לקוח שרוצה חשיפה של עד 20% למניות - עליו להשקיע כעת 18%-20% במניות", הוא מבהיר.

בראייה כוללת של תיק ההשקעות, סבור ורדי כי יש להגדיל את החשיפה לחו"ל. זאת למרות שהעשור האחרון הוכיח כי השקעה בישראל נתנה תשואה עודפת לעומת העולם המפותח. "הטיימינג היה מזופת. עובדתית, הישראלים סבלו מאוד מחוסר מזל, כשלא נהנו מהראלי בשווקים בחו"ל", מציין ורדי ומוסיף, כי "בעבר ישראל התנהגה כמו כל שוק מתפתח והתמחור שלה היה זול, אך כעת המצב שונה. המכפילים דומים, וישנם אף מקומות בעולם המפותח שבהם המכפילים זולים יותר".

חשיפה של 30% לשוקי העולם

מנתוני בנק ישראל עולה כי היקף החשיפה לחו"ל בתיק הנכסים של הציבור הישראלי עומד על 11%, בעוד שבארה"ב עומד שיעור זה על כ-30%. "הכסף צריך לצאת יותר לעולם המפותח. ההמלצה היא על תיק עם חשיפה של 30% לשוקי חו"ל. בעולם המפותח ארה"ב נראית לנו כמרכז ההשקעות, למרות שב-500 S&P 40% מהחברות הן בכלל גלובליות. אך המכפילים נוחים, והמדד נותן חשיפה לסקטורים רבים שלא ניתן לקבל במקומות אחרים", אומר ורדי.

באירופה ורדי ממליץ על גרמניה. "בעיקר בשל היקף הייצוא הגדול שלה מחוץ לאירופה - דבר אשר היטיב עם החברות הגרמניות בעת המשבר, ואף הגביר את כושר התחרותיות שלהן בעקבות חולשת האירו. כך למשל, חברות הרכב עומדות מבחינת הייצוא ראש בראש עם חברות הרכב היפניות".

ורדי שם דגש על הפיזור הגיאוגרפי, וסבור כי יש לנקוט כך גם כשמסתכלים ברמת הסקטור. בחיוך הוא אומר: "אנחנו בעד אנרגיה ירוקה - נפט שהופך לדולרים". ככלל, בפסגות מעדיפים "סקטורים שפחות רגישים לתנודות בצמיחה הגלובלית, כמו למשל פרמצבטיקה, ולחברות המוטות לצריכה הפנימית של כל מדינה".

* באילו שווקים כדאי לתבל את התיק?

"אוסטרליה וקנדה הן בעלות מאפיינים דומים. שתיהן צלחו את המשבר, עם אבטלה נמוכה, ולא הראו צמיחה שלילית. הן נהנות ממשאבי טבע, וככל שהדולר האמריקני ממשיך להיחלש, מחירי הסחורות עולים ומקזזים למעשה את הפגיעה. מדובר במדינות שנהנות מצמיחה פנימית, שקשורה בין היתר להגירה איכותית, ומערכת הבנקאות בהן שמרנית. גם כאן כדאי להיחשף לסקטורים שקשורים לצריכה הפנימית בתוך המדינות".

סין OUT, ברזיל IN

את החשיפה לשווקים המתעוררים מחלק ורדי לשניים: דרום אמריקה ודרום מזרח אסיה. "ברזיל היא המועדפת עלינו בדרום אמריקה. מדובר במעצמת נפט, שתמשיך ליהנות ככל הנראה ממחירי הנפט, שכן קשה לראות סיבות לכך שהמחירים ירדו בחדות. בנוסף, נעשות בה השקעות תשתית אדירות לקראת המונדיאל. מניסיון העבר, מדינות שידעו לתעל את ההזדמנות הכלכלית שבאירוח המונדיאל, הרוויחו".

ורדי מוסיף, כי את עיקר העניין יש למקד בחברות ברזילאיות המתמקדות באנרגיה ובתשתית. בנוסף, ניתן להיחשף לברזיל באמצעות השקעה ישירה במדד הבו-ווספה או במדד LATM (הכולל את כל מדינות אמריקה הלטינית).

* האם ההתערבות של ברזיל במט"ח מקטינה את האטרקטיביות שלה?

"מט"ח היא בעיה שקיימת בכל המדינות המתפתחות. ברזיל מנסה לקרר את הכסף החם שנכנס אליה, ולכן הריאל הברזילאי שומר על סטטיות. בנוסף, ברזיל הצליחה לקרר את העליות החדות בבורסה. המציאות הזו יצרה הזדמנות, כי המכפיל של מדד הבו-ווספה נמוך ועומד על מתחת ל-15 - מכפיל טוב ביחס למשקים מתפתחים ומפותחים".

אזור ההשקעה השני אליו מתייחס ורדי הוא כאמור דרום מזרח אסיה. הכוונה היא בעיקר לקוריאה, סינגפור, טאיוואן והונג קונג. "אלו מדינות עם צמיחה פנימית מרשימה, הנהנות מהצמיחה בסין. שם הייתי מציע להתמקד בסקטורים שקשורים לצמיחה הפנימית, ולא לצמיחה העולמית המקרטעת.

"גם הודו מעניינת. מדובר במעצמה בתחום השירותים. כמעט כל חברה מעבירה את מרכזי השירות שלה להודו. בנוסף, קיימות בה חברות פיתוח רבות, שכן מדובר באוכלוסייה משכילה. הבעיה עם הודו היא התמחור היקר - מכפיל הרווחים של מדד הניפטי עומד על 20".

*ומה עם סין, שממשיכה לצמוח בקצב דו-ספרתי מדי שנה?

"אנחנו לא ממליצים על השקעה בסין. הצמיחה שם תישאר חזקה ויציבה, אך נוצרו בה כמה עיוותים שנראים לנו בועתיים, בעיקר בסקטור הבנקאות והנדל"ן. גידול של 30%-40% באשראי, בעת שהצמיחה עומדת על 10% בלבד, הוא סימן מדאיג. לאן הלך כל האשראי? לנדל"ן. אם מתעקשים על סין, אני ממליץ להיחשף לחברות מוטות צריכה פנימית, בטח לא לפיננסים ונדל"ן. אם מתישהו תתפוצץ שם הבועה, זה יפגע בכל הסקטורים".

*לאור עליית מחירי הסחורות, האם הן צריכות להיות חלק מתיק השקעות?

"סחורות הן ספקולטיביות כמו מטבעות. אופי המסחר והשחקנים הם אלה שיוצרים את הביקושים. לכן, מי שבונה תיק מאוד מפוזר, יש הגיון בכך שיכניס אליו מרכיב של סחורות. לדעתי, עדיפה השקעה בזהב, שיכולה להקטין את התנודתיות בתיק. סחורות אחרות לא מומלצות למשקיע הפרטי".

ועידת ישראל ליועצים

שנת 2011 העומדת בפתח מציבה אתגרים רבים בעבודת יועצי ההשקעות. בוועידת ישראל ליועצים שתתקיים ב-12 בדצמבר 2010, יעניקו פסגות ו"גלובס" את כל הכלים והידע שיאפשרו לכם להוציא יותר משנת 2011.

בכנס ישתתפו זהבית כהן, מנכ"לית אייפקס פרטנרס ישראל, ורועי ורמוס, מנכ"ל פסגות בית השקעות.

במרכז הכנס: ראיון בלעדי (משודר) עם גורו ההשקעות האמריקני, ג'ים רוג'רס; ופאנל שכותרתו "המערב Out, המזרח In, ישראל לאן?". בפאנל ישתתפו ורד דר, כלכלנית ואסטרטגית ראשית בפסגות בית השקעות; דורון צור, מנכ"ל פסגות קומפס ומנהל מחלקת מחקר חו"ל בפסגות בית השקעות; ועו"ד עודד ארבל, לשעבר הנציג הכלכלי הישראלי בסין. את הפאנל ינחה העורך הראשי של "גלובס", חגי גולן.