"רשות ני"ע אינה רואה באכיפה המינהלית בית דין שדה"

‎‎היועץ המשפטי של רשות ני"ע, עו"ד שוני אלבק: "הרשות תשאל את עצמה לפני פתיחה בחקירה פלילית האם ניתן להשיג את תכלית האכיפה באמצעים מתונים יותר מההליך הפלילי"

‎‎‏"תיקון האכיפה המינהלית יוצר מסננת נוספת לפני ההליך הפלילי. רשות ניירות ערך תשאל את עצמה, לפני פתיחה בחקירה פלילית, האם ניתן להשיג את תכלית האכיפה בשימוש באמצעים מתונים יותר מההליך הפלילי" - כך אמר היום (ד') היועץ המשפטי של רשות ניירות ערך, עו"ד שמשון (שוני) אלבק, בכנס של מחלקת התאגידים של הרשות שהתקיים בתל-אביב.

‏‏"יש מי שרואה את האכיפה המינהלית כתוספת מעיקה נוספת של סיכון, חשיפה ואחריות. זו שגיאה. הדרך הנכונה היא לראות את האכיפה המינהלית ככלי מהמעלה הראשונה להתאמת סיכונים לציבור ולחברות, כאמצעי לשיפור התחרות ההוגנת בשוק וכמעין גידור סיכונים אישי", אמר אלבק.

לדברי אלבק, הצעת החוק לאכיפה מינהלית, שעומדת כעת בישורת האחרונה בטרם תאושר, מטפלת בשני המסלולים: "למסלול הכופה נוסף הליך מינהלי בין הליך פלילי לעיצום כספי, ובמישור המוסכם".

אלבק הוסיף כי הרשות מודעת לכוח הנוסף שקיבלה, ולכן היא תנהג בריסון עצמי בשימוש בו.‏

‏"הרשות תתייחס רק להפרות מהותיות, כאלה שגרמו נזק למשקיעים", אמר אלבק, והוסיף כי מדובר בבהפרות המתבצעות לעיני כל ובהפרות הפוגעות באמון הציבור בשוק. אין בכוונת הרשות להשתמש בכלי האכיפה המינהלית בהפרות שוליות וקלות ערך.

"מהזווית הפלילית, תיקון החוק יוצר מסננת נוספת או רשת ביטחון נוספת לפני ההליך הפלילי. הרשות תשאל את עצמה לפני פתיחה בחקירה פלילית האם ניתן להשיג את תכלית האכיפה בשימוש באמצעים מתונים יותר מההליך הפלילי", הסביר אלבק.‏

אלבק חזר והדגיש כי הרשות תפעל לאכיפה שקולה ומידתית. "הרשות איננה רואה במכשיר האכיפה המינהלית בית דין שדה ואף לא מכשיר להעשרת אוצר המדינה", סיכם אלבק.