רפורמת האוצר בפנסיה: מיהם המרוויחים והמפסידים?

יום לאחר פרסום תוכנית האוצר להגברת התחרות בשוק הפנסיוני ולהפחתת דמי הניהול, ניתן למפות ביתר בירור: הבנקים מרוצים, סוכני הביטוח זועמים

יום לאחר פרסום תוכנית האוצר להגברת התחרות בשוק הפנסיוני ולהפחתת דמי הניהול, ניתן למפות ביתר בירור מי המרוויחים ומי המפסידים כתוצאה מהתוכנית, בהנחה שתוכנית האוצר לא תשתנה לחלוטין בעקבות דיונים ומאבקים בכנסת, טרם אישורה.

1. הבנקים יוכלו לייעץ

בבנקים יכולים להיות מרוצים עד כה מנכונות האוצר להגדיל בפוטנציה את הכנסותיהם מעמלת ההפצה, שהורחבה גם לתשלום מההפקדות השוטפות. מנכ"ל איגוד הבנקים, משה פרל, אמר היום בהתייחס לתוכנית: "אנחנו מאוד מרוצים מכך שהאוצר מקדם את האפשרות לתת ייעוץ אובייקטיבי אמיתי במשק. ההסדרים הקיימים לא אפשרו להתקדם בכיוון זה, ואני שמח שהתפיסה באוצר השתנתה". לדברי פרל, "האוצר עדיין לא פתר לחלוטין את הבעיה בשוק, וצריך לתת לבנקים להתמודד מול כולם גם במקום העבודה של החוסכים".

2. העמיתים החלשים ישלמו פחות

מלבד הבנקים, גם העמיתים בעלי הצבירה הנמוכה, שאינם מטופלים על ידי סוכנים חזקים או מאוגדים, ואלו שנרדמו בשמירה בקופות הגמל ומשלמים כיום יותר מ-1.2% או 1.5% דמי ניהול, ללא הפקדות שוטפות, ייהנו מתוכנית האוצר, מאחר שדמי הניהול שישלמו יירד.

3. קרנות הפנסיה זוכות לעידוד

בקרנות הפנסיה יכולים לסמן הצלחה נוספת: האוצר ממשיך בדרכו מאז 2008 ומעודד חיסכון קצבתי. לפי מודל דמי הניהול החדש בגמל, ברור לכול שהן מציעות את המחיר הזול ביותר בשוק.

4. העמיתים הפרטיים יממנו את השאר

העמיתים הפרטיים בקופות הגמל, ששילמו עד כה פחות מ-1.2% דמי ניהול, אך אינם זוכים לגב של מעביד גדול או ארגון חזק, וכן עמיתים בקרנות ההשתלמות המנוהלות על ידי הגופים המנהלים את קופות הגמל, עשויים למצוא את עצמם מממנים את ההפחתה בדמי הניהול לעמיתיהם החלשים והקטנים מהם. כלומר, השונות בדמי הניהול בקופות כנראה תפחת ועמיתים רבים יותר ישלמו את דמי הניהול המרביים. הדברים אמורים בעיקר ביחס לקרנות ההשתלמות - שם לא תהיה הוזלה, שכן האוצר לא כלל אותן ברפורמה.

5. בתי ההשקעות ירוויחו פחות

נפגעים מיידיים אחרים הם בתי השקעות שקופות הגמל הן מנוע הרווחים המרכזי שלהם. "אפקטיבית, זו הורדה של דמי הניהול", אומרים בשוק הגמל ומוסיפים שתוכנית האוצר תוביל להפחתה של כ-5% מההכנסות, והדבר יגולגל מיידית ובאופן מלא לשורה התחתונה של הרווחים. ואולם יש גם גורמים בשוק הגמל הטוענים ש"המהלך של האוצר לא יוריד את דמי הניהול הממוצעים בשוק הגמל - הרי רוב הלקוחות משלמים בין 1.2% ל-1.5%, כך שרק בעלי הצבירות הקטנות ישלמו במקום 1.8% ל-1.2%. "ההשפעה המצרפית תהיה קטנה ואולי אף דמי הניהול מההפקדות יחזירו את התשלום הכולל לרמה האפקטיבית כיום".

6. חסל סדר טיסות לסוכני הביטוח

נראה כי מי שישלם את מחיר הרפורמה יותר מכולם הוא סוכן הביטוח.

לא רק חסל סדר טיסות נדיבות וצ'ופרים מפנקים תמורת העברת כסף מנקודה אחת לאחרת, גם העמלות - הלחם והחמאה שלהם - יוגבלו מאוד. כמו כן, הם יפסיקו לקבל תגמול על לקוחות שגייסו בראשונה.

מבחינת סוכני ביטוח רבים, טיסות יוקרתיות ליעדים אקזוטיים כמו באלי, סין, גיאורגיה, לאס וגאס ועוד הפכו ברבות השנים לעניין שבשגרה, ובתשלום נמוך מאוד, על חשבון חברות הביטוח ובשנים האחרונות גם בתי ההשקעות. כל זאת גולגל לעלויות החיסכון הפנסיוני. הממונה על שוק ההון והביטוח, פרופ' עודד שריג, אמר אתמול כי הטבות אלו גרמו להטיית הסוכנים ופגעו בלקוחות.

"נכון שהייתה הקצנה בנושא הטיולים והטיסות", אומר היום גורם שיווקי בכיר בשוק הפנסיוני, "אבל נסיעות והטבות כקידום מכירות קיימים גם בענפים אחרים. עשו מהנושא הזה יותר ממה שהוא באמת - בכל מקרה זו לא הבעיה".

נשיא לשכת סוכני ביטוח, אודי כץ, הגיב היום על התוכנית במכתב חריף לשר האוצר, סגנו והמפקח על הביטוח. במכתב, שהגיע לידי "גלובס", נכתב: "נדהמנו לשמוע כי במסיבת העיתונאים הטלת דופי ביושרם, באמינותם ובמקצועיותם של סוכני הביטוח. ראוי היה כי תבסס את אמירותיך הפוגעות בנתונים אמפיריים, ולא תסתפק באמירות כוללניות, שהובילו את משרדך למסקנות כה גורפות ולהתערבות בסביבת שוק חופשית ובמערכת יחסי סוכן-גוף מוסדי", כתב כץ.

"מחובתי להזכיר כי סוכני הביטוח הם שהצילו את שוק חיסכון ארוך הטווח במשבר 2008 (...) ציבור סוכני הביטוח מחויב בראש ובראשונה ללקוחות, וכל שאיפתו להתפרנס בכבוד. במקום ל'חנך' אותנו ראוי כי המדינה תשקיע בחינוך הציבור לחינוך פנסיוני", כתב לשר.