האוצר: כי"ל תמשיך להיות מוחרגת בחוק עידוד השקעות הון

יחימוביץ' תומכת באוצר: יש לשאוף להחרגת כי"ל ■ "חברה ששואבת את מחצביה ואת הונה מאוצרות המדינה ומשלמת רק 3%-5% כתמלוגים, שיעור נמוך ביותר שאין לו אח ורע בעולם"

ראשי האוצר אומרים כי אין שינוי במדיניות של הממשלה בעניין ההחרגה של כי"ל מהחוק לעידוד השקעות הון. בכירי האוצר אמרו את הדברים היום בדיון של ועדת הכספים המתקיים בכפר המכביה. זאת, כשברקע, בימים האחרונים, קיים משרד התמ"ת מגעים עם בכירים בכי"ל סביב בקשתם לגבש פשרה ולפיה יסלל עבור כי"ל מסלול מקל יותר לתשלום של מסים לקופת המדינה.

בוועדת הכספים אומרים עוד כי התוכנית לגבי כי"ל עומדת בעינה הודיעו היום בכירים במשרדי התמ"ת והאוצר כי הם מקיימים מגעים עם החברות הבטחוניות הממשלתיות בעקבות ההשפעה של המתכונת החדשה של החוק לעידוד השקעות הון עליהן: כך ככל הנראה החברות הבטחוניות הממשלתיות יוחרגו מההטבות שמהן נהנו עד כה, אך עם זאת תגובש עבורן חבילת תנאים אטרקטיביים כמעין פיצוי על ההחרגה, כלומר הן יעלמו ממפת ההטבות של החוק לעידוד השקעות הון אך במקביל יקבלו כל מני הטבות שנמצאות מחוץ לחוק זה, כמו הטבות בענייני דיבידנדים, מניות וכו'.

ח"כ שלי יחימוביץ' אמרה בדיון, כי "בהתייחס לחברות הביטחוניות הממשלתיות אני ממש מפצירה באוצר לרדת מההחרגה שלהן מהחוק לעידוד השקעות הון. אין בזה היגיון. החברות האלה, רפאל והתעשייה האווירית, הן הפנינה בכתר והן חשובות לישראל מבחינה בטחונית ומבחינה תעסוקתית ואסור להוריד אותן לנקודת נחיתות".

בהתייחס לכוונה להוציא מהחוק את כימיקליים לישראל תומכת יחימוביץ' בעמדת האוצר כי יש להחריג את כי"ל מחוק עידוד השקעות הון למען הפסקת ההטבות שמהן היא נהנית: "מדובר בחברה ששואבת את מחצביה ואת הונה מהאוצרות של המדינה והיא משלמת רק 3%-5% של תמלוגים למדינה, זה שיעור נמוך ביותר ואין לו אח ורע בעולם. תיראו את מקרה ועדת ששינסקי ותמלוגי הגז ותבינו את הפרופורציה. אני מציעה להעלות באופן ניכר את מס החברות על כי"ל בשיעור של 25% ואפילו יותר. גם שיעורים כאלה הם עדיין מעטים מדי עבור חברת ענק שעושה את כל הונה מאוצרות טבע היחודיים לישראל".

היקף ההטבות במס שמהן נהנית כי"ל במסגרת החוק הנוכחי לעידוד השקעות הון מוערך בכחצי מיליארד שקל לשנה. המשנה למנכ"ל כי"ל, אשר גרינבאום התרעם גם היום על הכוונה ואמר כי מהלך כזה מכניס את החברה כולה למצב של אי ודאות לגבי תוכניות פיתוח עתידיות שלה בנגב: "לא הסבירו לנו במשרד התמ"ת ובמשרד האוצר את הרציונל שבמהלכיןם כאלה ואת התחשיבים שלהם. אינני מבין כיצד משרדי הממשלה מובילים כאלה מהלכים בלי הידברות ישירה, אמיתית וכנהאיתנו, בלי הידברות בכלל".

לדיון בועדת הכספים הגיע גם ראש עיריית באר שבע, רוביק דנילוביץ' וביקש מחברי הועדה להגביה את הפערים בשיעורי מס החברות שישלמו מפעלים באיזור הנגב והצפון ביחס למרכז הארץ. לדבריו הפער שמוצע כיום הוא פער של 4% בלבד בגובה מס החברות שישלמו חברות בפריפריה לעומת איזור המרכז ולדעתו מדובר בפער שאינו מהווה תמריץ אטרקטיבי עבור משקיעים לבוא ולבסס את פעילותם בפריפריות. הוא קרא לחברי ועדת הכספים לשאוף למען העלאת הפער לכדי 8% לפחות וזאת כדי לתמרץ להעביר את מפעליהם לצפון ולנגב.