מה עוד מחכה לעודד שריג

הדברים הטובים והפחות טובים בתוכנית האוצר, עדיין לא סופיים, ונושאים רבים עוד יכולים להשתנות

תוכנית האוצר ל"הגברת התחרותיות בשוק החיסכון הפנסיוני" ולטיפול בכשלי דמי הניהול בשווקי הגמל וביטוחי החיים, נותחה השבוע לעומק.

ואולם, ייתכן שכל הניתוחים המעמיקים נעשו מוקדם מדי, כשלוח הזמנים של האוצר ליישום התוכנית אופטימי מדי כמו גם חלק המטרות שסימן לעצמו.

עודד שריג / צילום: טל אביב
 עודד שריג / צילום: טל אביב

מדוע? מכיוון שחלק ניכר מהשינויים שראשי משרד האוצר הודיעו עליהם זקוקים לאישור הכנסת, בין אם בדרך של תקנות ובין אם בחקיקה, והכנסת כידוע היא זירה אחרת לגמרי בה פועלים אינטרסים שונים ורבים.

מוביל התוכנית, הממונה על שוק ההון, ביטוח וחיסכון באוצר, פרופ' עודד שריג, יציין בעוד כמה שבועות שנה באוצר (כולל תקופת החפיפה), לאחר שהגיע לתפקידו מחוץ לשירות המדינה וללא ניסיון רגולטורי או ניסיון בהתנהלות מול הכנסת והכוחות הפועלים בה. למזלו של שריג, יש לו את הגב והתמיכה של סגן שר האוצר יצחק כהן, ממובילי התוכנית החדשה, שהעביר בהצלחה בכנסת רפורמה פיננסית פנסיונית גדולה.

לתמיכתו של כהן יזדקק שריג לאור המורכבות והחשיבות של התוכנית החדשה. וכאן אנו מגיעים לשחקנים בזירה הפוליטית, שבשנים האחרונות פיתחה לעצמה התמחות בתחומי הביטוח והפנסיה.

לא מדובר רק בוועדת הכספים, בראשות ח"כ משה גפני, יחד עם ועדת המשנה לביטוח בראשות ח"כ פאינה קירשנבאום, או ועדת העבודה, הרווחה והבריאות בראשות ח"כ חיים כץ, אלא גם בלוביסטים משופשפים המייצגים את שלל הכוחות החזקים שנפגעים או מרוויחים מהתהליך ורוצים לשנות את רוע הגזרה מבחינתם או לשפר עוד את מצבם. למשל - הבנקים, חברות הביטוח, בתי ההשקעות, סוכני הביטוח ועוד. בסופו של יום רק לחוסכים לפנסיה אין לובי.

כך, הדברים הטובים, והפחות טובים, בתוכנית האוצר עדיין לא סופיים, ונושאים רבים עוד יכולים להשתנות בכנסת.

תוכנית האוצר אמנם יצאה השבוע לדרך, אך נראה שיעבור זמן רב עד שנוכל לסכם אותה, ולראות אם ועד כמה הטיבה עם הלקוח, או דווקא הגדילה את העלויות שהוא ישלם כחלק מ"שכלול השוק".