צוות חירום של מומחים אמריקניים לכיבוי דליקות מגיע לישראל

אובמה טילפן לנתניהו: מבטיח גיוס כל המשאבים לסייע בכיבוי השריפות בכרמל ■ מזכ"ל או"ם: נעשה כל מה שביכולתנו לגייס סיוע לבלימת "הטרגדיה הנוראה" ■ גיוס תרומות בארה"ב

צוות חירום של מומחים טכניים אמריקנים לכיבוי דליקות מגיע לישראל "בזמן הקרוב ביותר", כנראה כבר היום. הממשל בודק אפשרות למשלוח צוותים נוספים, לרבות מהמגזר הפרטי. כך אמר אמש (ליל שבת), אחד מדוברי הבית הלבן, בן רודס, בתדרוך לעיתונאים על סיפון אייר פורס 1, מטוסו של נשיא ארה"ב, שהחזיר את ברק אובמה לוושינגטון כתום ביקור פתע באפגניסטאן.

לדברי הדובר, טילפן אובמה ממטוסו לראש הממשלה, בנימין נתניהו, והבטיח לו גיוס "כל המשאבים" כדי לספק לישראל את הסיוע שהיא זקוקה לו למאבק בדליקות ביערות הכרמל. לפי הדובר, מגייס הממשל חיילים של המשמר הלאומי (לא ברור מאיזה מדינה בארה"ב) ומחפש משאבי אנוש ממקורות פרטיים. הצוות שיגיע היום נמנה עם שירות הייעור הפדרלי.

"הנשיא טילפן כדי להביע את תנחומיו על אובדן חיי אדם בישראל", אמר הדובר. "הוא הציע לישראל סיוע שיישלח מהר ככל האפשר".

לפי מידע שסיפקה הסוכנות הפדרלית לפיתוח בינלאומי (USAID), תספק הסוכנות לישראל 45 טונות של חומרים לכיבוי דליקות ו-12 טון של קצף כימי למטרה זו. בנפרד, יספק הפנטגון 20 טונות של חומרים לכיבוי שריפות. משרד ההגנה יציב זמנית בישראל שלושה מטוסי C-130 ("הרקולס") שייצטרפו למאמץ האווירי להחנקת הלהבות. שני מטוסי הרקולס נוספים ישוגרו מהבסיס האמריקני ראמסטיין בגרמניה. העלות הכוללת של הסיוע האמריקני, בשלב זה: 441,820 דולר.

הסוכנות מציינת, שהדרך היעילה ביותר שבה יכולים אזרחים אמריקניים לסייע לישראל היא לתרום מזומנים. באתר האינטרנט www.reliefweb.com מפורטים ארגוני סעד שמושיטים סיוע הומניטרי לישראל במשבר הנוכחי.

"הנשיא אמר, שמחשבותו ותפילותיו נתונות לעם בישראל", אמר הדובר. "הנשיא וראש הממשלה הסכימו שצוותים אמריקניים וישראליים יוסיפו לקיים מגעים כדי לוודא שישראל תקבל את סיועה של ארה"ב להתמודדות עם הטרגדיה הזו". הנשיא הביע את תנחומיו בפעם הראשונה ערב קודם, בטקס הדלקת נר שני של חנוכה בבית הלבן.

השיחה נמשכה עשר דקות ולא נדיון בה כל נושא מדיני, הדגיש הדובר.

במכתב אישי לנתניהו, כתב אמש מזכיר או"ם, באן קי-מון, כי הוא "נעצב עד עומק ליבו... מהטרגדיה הנוראה הזו" וביקש למסור את תנחומיו למשפחות השכולות. "או"ם מוכן ונכון לסייע לישראל בכל דרך אפשרית באמצעות גיוס תיכה מהמדינות החברות, לרבות שיקום השטחים שנפגעו", כתב המזכ"ל.