הרפורמה ברוממה: נחתם ההסכם עם העיתונאים

(עדכון) - סוכם כי כל עיתונאי רשות השידור יחתמו על שעון נוכחות, אך משכורתם של חלק ניכר מהם לא תהיה תלויה בחתימה ■ המנכ"ל מוטי שקלאר: "זהו יום היסטורי ברשות השידור"

כל עיתונאי רשות השידור יחתמו על שעון נוכחות, אך עם זאת משכורתם של חלק ניכר מהם לא תהיה תלויה בחתימה. היום (א') אישרה אסיפת אגודת העיתונאים את טיוטת הסכם הרפורמה ברשות השידור וחתמה עליו. האישור התקבל בכפוף להשלמת נספחים נוספים.

על-פי ההסכם החדש שנחתם, אחרי הרפורמה העיתונאים ייאלצו לחתום על שעון נוכחות אלקטרוני עם תחילת העבודה ובסיומה. עם זאת, נקבעו כללים המאפשרים חתימה מחוץ למתקנים באמצעים אלקטרוניים.

בימים הקרובים צפויה חתימה של העיתונאים על הרפורמה מול הנהלת רשות השידור והאוצר.

תוספת הרפורמה תהיה 8% לרוב העובדים ו-25% לאלה העובדים 28 שעות שבועיות כיום. הוחלט גם כי לאורך תקופת ההסכם לא יהיו פיטורי צמצום, אלא "פיטורי אי-התאמה" בלבד.

עוד נקבע נוהל ולפיו ניתן יהיה לפטר עובד רק לאחר שתי התראות ובכפוף לשימועים ולהתדיינות בין אגודת העיתונאים להנהלה. באגודה הדגישו כי "אין הדבר נוגע למחלוקות רגילות ביחסי עובד-מעביד".

עוד הוחלט כי שכר העיתונאים יוצמד אוטומטית לשירות הציבורי, והמגזר יקבל את תוספות השכר במשק באופן מיידי. משמע הדבר כי העיתונאים יקבלו תוספת של 5% רטרואקטיבית מראשית 2008 ותוספות שכר בהיקף של 6.25% שהושגו לאחרונה.

כלל העובדים, למעט מה שמכונה "טאלנטים" ובכירים, יועסקו במסגרת הסכם קיבוצי. "האגודה מסכימה לשקט תעשייתי בתקופת ההסכם בכל הקשור לנושאים המופיעים בו", נמסר מהגוף בראשותו של דני זקן. לדבריו, עם זאת "נקבעו מנגנונים ליישוב מחלוקות ובהם וועדת מעקב המשותפת לצדדים ואף בוררות מוסכמת במקרה הצורך".

השכר החדש ככלל ייקבע על בסיס שכרם של העובדים כיום. עובדים עד לשכר של יותר מ-20 אלף שקל ברוטו כיום לא יינזקו כלל, ובעלי השכר הנמוך ישפרו את שכרם.

בנוסף נקבע כי כל מרכיבי השכר, לרבות שעות נוספות, ייכללו בחישוב הפנסיה, הביטוחים הסוציאליים וחישוב ימי המחלה והחופשה.

פרישה בגיל 65

שבוע העבודה של העיתונאים יעמוד על 41 שעות, שיתחלקו ל-5 ימים. שבוע העבודה של מי שכיום עובד 28 שעות יהיה 34 שעות. עובדים בתפקידים שהוגדרו עיתונאיים יוכנסו לסולם שכר בדרגה 6 לפחות, שמשמעותה מינימום 5600 שח לוותק מינימלי. האחרים ייכנסו לסולם בהתאם לרמת השכר הנוכחית עם התוספות ולוותק.

תקציב נוסף יוקדש למענקים לעובדים מצטיינים. לפי החלטת הרשות, המענקים יינתנו בכל שנה לכ-15% מהעובדים.

כמו כן, תוקן הסכם הפרישה, כך שתחולת ההסכם נקבעה לגיל 65 במקום גיל 64 במועד הכניסה לתוקף, הווה אומר ינואר 2011. עובדים המגיעים לגיל 65 מאוגוסט 2010 עד לסוף השנה יוכלו לפרוש אם ירצו ולזכות במלוא תנאי הסכם הפרישה, לרבות דרגות ומענקים.

"יום היסטורי"

מנכ"ל רשות השידור, מוטי שקלאר, מסר כי "מדובר ביום היסטורי ברשות השידור". שקלאר ציין כי "ההסכם עם העיתונאים ברשות, וזה הצפוי עם עובדי ההסתדרות, מבטיחים את קיומו של השידור הציבורי ויובילו אותו בבטחה למקומו הראוי בזירה התקשורתית בישראל".

לדברי שקלאר, "לפנינו החלק הקשה והכואב בכל הקשור ליישום ההסכמים ופרישת העובדים, אולם אין ספק כי מדובר בנקודת מפנה היסטורית בתולדותיה של רשות השידור".

שקלאר העלה על נס את העבודה המאומצת של כל צוותי העבודה ברשות, שאותם הוביל אריה שקד, מנהל הרדיו, ציין את האחריות הרבה והאומץ שגילו ראשי אגודת העיתונאים, חיקה גינוסר ודני זקן.

מנכ"ל הרשות ציין גם את המאמץ הרב והמעורבות והאחריות של נציגי האוצר, שהובילו בסופו של דבר לרגע ההיסטורי.

יו"ר אגודת העיתונאים בירושלים, דני זקן, ציין כי "לאחר שנים של דיבורים על הרפורמה, עשתה אגודת העיתונאים את הצעד הראשון להבראת רשות השידור ולהחזרת ערוץ 1 לקדמת הבמה הציבורית ולחיזוק מעמדו של קול ישראל כרדיו המוביל של המדינה. אגודת העיתונאים בירושלים תפעל ותעשה ככל יכולתה למימוש וליישום הרפורמה".

עו"ד אופיר טל ממשרד גלעד שר ושות' ייצג את איגוד העיתונאים הארצית בהסכם שנחתם היום.